آمار حیرت انگیز تعداد پخش تیزر فیلم های سینمایی از تلویزیون در عید ۹۵/ بادیگارد سیصد و…


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

رسانه تبلیغات - مجری تبلیغات۰


بدون دیدگاه

آمار حیرت انگیز تعداد پخش تیزر فیلم های سینمایی از تلویزیون در عید ۹۵/ بادیگارد سیصد و…

دنیای تبلیغات- افزایش تبلیغات ماهواره‌ای فیلم‌های اکران نوروز باعث شد بحث عدم توجه صداوسیما به فیلم‌های سینمای ایران دوباره مطرح شود. همین موضوع بهانه خوبی بود تا به سراغ پخش کننده های «بادیگارد»، «ابد و یک روز»، «کفش‌هایم کو؟»، «من سالوادور نیستم»، «۵۰ کیلو آلبالو» و «خشم و هیاهو» برویم و بپرسیم در ایام نوروز صداوسیما چند نوبت تیزر فیلم‌هایشان را روی آنتن فرستاد؟

به گزارش آی سینما بحث عدم‌حمایت رسانه ملی از سینمای ایران به‌عنوان یکی از معضلات اصلی سینماگران ایرانی سال‌هاست که مطرح شده. در ابتدای دهه نود، بحث تحریم‌های حوزه هنری هم به وجود آمد و وقتی‌که فیلمی ازنظر حوزه تحریم می‌شد، صداوسیما هم به تبعیت از این ارگان، تیزرهای تبلیغاتی این‌گونه فیلم‌ها را پخش نمی‌کرد. باروی کار آمدن دولت جدید، این بحث‌ها رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت و فیلم‌های سینمایی دیگر مثل گذشته در تلویزیون معرفی نمی‌شدند. بعدازاین اتفاقات برخی از پخش‌کننده‌ها وقتی می‌دیدند که صداوسیما امکان تبلیغ به آنها نمی‌دهد و از سوی دیگر برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای پیشنهاد پخش رایگان تیزرهای سینمایی را به روی میز آنها قراردادند، طبیعی بود که آنها برای آن که بتوانند بیشتر محصول فرهنگی خود را معرفی کنند به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای روی بیاورند.

اما نوروز ۹۵ نسبت به سال‌های گذشته تفاوت‌های بسیاری داشت و مهمترین این تفاوت، استقبال چشمگیر مخاطبان از سینمای ایران بود، به‌طوری که جمع کل فروش فیلم‌های اکران نوروزی به همراه «من سالوادور نیستم» به رقم بیش از ۱۶ میلیارد تومان رسید که رقم بسیار چشمگیری است. این رقم به‌نوعی نشان‌دهنده پیروزی سینمای ایران و مدیران آن است. اما رسانه ملی چقدر در این پیروزی سهیم است؟ تبلیغات صداوسیما برای فیلم‌های ایرانی به چه اندازه بوده است؟ آیا صداوسیما فعالیت‌هایی انجام داده است که مردم را به تماشای فیلم‌های سینمای ایران ترغیب کنند؟ تبلیغات صداوسیما نسبت به شبکه‌های ماهواره‌ای به چه اندازه بوده است؟

در ارتباط با همین موضوع به سراغ پخش کننده‌های فیلم‌های نوروزی رفتیم تا ببینیم صداوسیما به چه میزان به معرفی فیلم‌های ایرانی پرداخته است.

علی سرتیپی مدیر شرکت «فیلمیران» که پخش دو فیلم «بادیگارد» و «ابد و یک روز» را به عهده دارد، درباره تعداد نوبت‌هایی که صداوسیما به پخش تیزرهای تبلیغاتی این دو فیلم پرداخته است، می‌گوید: «تیزرهای تبلیغاتی فیلم «ابد و یک روز» در ۸۰ نوبت از صداوسیما پخش شد که زمان هرکدام یک از این تیزرها ۲۵ ثانیه بود، اما برای فیلم «بادیگارد» بالای ۳۰۰ نوبت تیزر تبلیغاتی به روی آنتن رفت که تمامی آن تیزرهای به‌صورت رایگان بود و صداوسیما نه برای «ابد و یک روز» و نه برای «بادیگارد» مبلغی را از ما دریافت نکرد» البته سرتیپی در ادامه خاطرنشان کرد که وضع تبلیغ فیلم‌های سینمایی در رسانه‌های ملی نسبت به گذشته بهتر شده است و این جای امیدواری دارد.

«کفش‌هایم کو؟» و «من سالوادور نیستم» نام دو فیلمی است که پخش آن به عهده «رسانه فیلمسازان» است. حبیب اسماعیلی مدیر این شرکت پخش‌کننده درباره تعداد تیزرهای تبلیغاتی که از این دو فیلم از صداوسیما پخش شد، توضیح می‌دهد: «در اوایل تعطیلات نوروزی  ۲۵ نوبت تیزر تبلیغاتی «من سالوادور نیستم» به روی آنتن رفت که هرکدام یک از آنها هم ۲۵ ثانیه بود و تمام آنها رایگان پخش شد. اما برای «کفش‌هایم کو؟» ما چند تیزر به صداوسیما فرستادیم، اما هیچ‌یک از آنها از تلویزیون پخش نشد.» اسماعیلی معتقد است همان‌گونه که صداوسیما از برخی فیلم‌های دولتی حمایت می‌کند، باید به فیلم‌هایی که در بخش خصوصی هم ساخته می‌شود توجه کند. او در پایان اضافه می‌کند که درگذشته تلویزیون با ساخت برنامه‌های خوب و سرگرم‌کننده گوی رقابت را از شبکه‌های ماهواره‌ای و سینما می‌ربود، اما در نوروز امسال سینمای ایران نسبت به تلویزیون به موفقیت‌های بیشتری دست‌یافت.

سعید خانی مدیر پخش موسسه «نسیم صبا» که مسئولیت پخش فیلم «خشم و هیاهو» را به عهده دارد در رابطه با میزان تیزرهای تبلیغاتی این فیلم که از صداوسیما به روی آنتن رفت می‌گوید: «درمجموع ۳۰ تیزر و ۱۵ زیرنویس از فیلم «خشم و هیاهو» به روی آنتن تلویزیون رفت که هیچ کدام یک از آنها هزینه‌ای برای ما در پی نداشت. اما هیچ‌کدام یک از این تیزرها در اواسط برنامه‌های پرمخاطب به روی آنتن نرفت و به‌طور مثال قبل و یا بعد از برخی از برنامه‌های متوسط این تیزرها پخش می‌شد

اما جالب‌ترین نکته در مورد  فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» است. تیزرهای تبلیغاتی این فیلم بارها از شبکه‌های ماهواره‌ای به روی آنتن رفت و در قیاس با سایر فیلم‌های نوروزی بیشترین تبلیغ ماهواره‌ای را به خود اختصاص داد. اما به گفته احمد مختاری مدیر فروش «هدایت فیلم» این شرکت پخش‌کننده هیچ تیزر تبلیغاتی را برای نمایش در تلویزیون به صداوسیما ارسال نکرده و به‌قول‌معروف عطای تبلیغ در صداوسیما را به لقایش بخشیده است.


Print Friendly and PDF

برای دریافت آخرین مطالب، اخبار و تحلیل های دنیای تبلیغات پست الکترونیک خود را در کادر روبرو وارد نمایید و ایمیل ارسالی را تائید نمایید تا هیچ مطلبی را از دست ندهید!



کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

دیدگاهتان را بنویسید