آیا بازاریاب‌ها به برنامه‌های وفاداری وفادارند؟


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

برنامه‌های وفاداری (Loyalty Programs) مجموعه‌ای از اقدامات و راهکارهای درازمدت در صنعت بازاریابی است که در آن‌ها کوشش می‌شود با دادن پاداش به رفتارهای خرید وفادارانه یا به عبارتی رفتارهای سودآور برای سازمان، این برخوردها و نگرش‌ها در مشتریان گسترش یابد.

 

هرچند بازاریاب‌ها از دیرباز با برنامه‌های وفاداری آشنا بوده‌اند ولی آیا آن‌ها آرام‌آرام در حال دور شدن از این روش سنتی هستند؟

 

به گزارش  [ibazaryabi.com]به نقل از وب‌سایت DMNews، دو شرکت فعال در عرصه بازاریابی به نام‌های CrowdTwist و Brand Innovators در اوایل سال جاری یک نظرسنجی ترتیب داده‌اند تا از خلال آن اطلاعات دقیق‌تری از رویکرد شرکت‌ها به برنامه‌های وفاداری به دست آید.

 

از ۲۳۴ بازاریاب دیجیتال که در برندهای لیست فورچون ۵۰۰ مشغول به کار هستند، درمجموع حدود نیمی از پاسخ‌دهندگان به این برنامه‌ها روی خوش‌ نشان نداده‌اند.

 

برنامه‌های وفاداری

 

از سوی دیگر، ۵۷ درصد پاسخ‌دهندگان معتقد بودند برنامه‌های مورداستفاده آن‌ها بسیار یا تا حدودی موفق بوده است، و عده‌ای کمتر (۳۸ درصد) نظری خنثی داشته و این برنامه‌ها را موفق یا شکست‌خورده نمی‌دانسته‌اند.

 

بااین‌حال وقتی پای بودجه به میان می‌آید، می‌بینیم که رقم نسبتاً قابل‌توجهی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی (۵۷ درصد)، از احتمال افزایش بودجه برنامه وفاداری شرکت خود در سال ۲۰۱۷ سخن گفته‌اند.

 

تحلیل اطلاعات نشان می‌دهد که بازاریاب‌ها برای در آغوش کشیدن شاهد موفقیت باید موانعی چند را از سر راه بردارند که تجمیع و یکپارچه‌سازی داده‌ها یا data integration (63 درصد)، تراز منابع داخلی (۵۹ درصد) و داده‌های تراکنشی انباشتی یا siloed transactional data (55 درصد) از آن جمله است.

 

در این تحقیق، افراد در پاسخ به این سؤال که «اهداف اصلی برنامه‌های وفاداری چیست» پاسخ‌های متفاوتی ارائه کرده‌اند: افزایش تعاملات (۳۱ درصد)، افزایش تراکنش‌ها (۲۸ درصد)، افزایش خرید (۱۷ درصد) و ایجاد ارتباطات (۱۴ درصد).

 

درمجموع هرچند به نظر می‌رسد طیفی از بازاریاب‌ها فاقد انگیزه و تمایل کافی برای ورود به این عرصه هستند، ولی در این پژوهش آمده است: بازاریاب‌هایی که از یک‌سو بودجه بیشتری به برنامه‌های وفاداری چندکاناله اختصاص می‌دهند و از سوی دیگر برای رفع موانع موجود بر سر راه داده‌ها و یکپارچه‌سازی آن‌ها با فروشندگان طرف ثالث همکاری می‌کنند، در آینده افزایش تعامل ورزی و خرید مشتریان را شاهد خواهند بود.


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

دیدگاهتان را بنویسید