آیا باید فعالیت‌های بازاریابی خودمان را برون ‌سپاری کنیم؟


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

در نگاه اول سؤال ساده‌ای به نظر می‌رسد. اما اگر قدری در مورد آن فکر کنیم می‌بینیم که موضوع خیلی ساده‌ای هم نیست و موضوعات مختلفی به آن وابسته هستند. پس اجازه دهید به‌طور دقیق این تفویض وظایف را بررسی کنیم.

 

شما همواره باید درگیر کارها و رهبری آنها باشید

در ابتدا اجازه دهید با این مسئله موافقت کنیم که در انجام دادن این امور توسط خودتان یا واگذاری تمام یا بخشی از آن به شخص یا گروه دیگر مشکل خاصی وجود ندارد – – اما شما همیشه باید در رأس امور مربوط به آن قرار داشته باشید. شما باید هدایت‌کننده باشید، حتی اگر در واقع شما سکان اصلی را در دست ندارید – باز هم مقصد نهایی حرکت باید توسط شما مشخص شود.

 

انجام دادن تمامی فعالیت‌های بازاریابی خودتان کاری سخت و دشوار است

من این موضوع را به‌طور کامل تائید می‌کنم، چراکه همواره یکی از سخت‌گیرترین مشتریان ما در حوزه بازاریابی خودمان هستیم و اینکه بخواهیم نسبت به تغییرات بازار بی‌تفاوت باشیم و عکس‌العملی نشان ندهیم کار بسیار سختی است، همچنین به تأخیر انداختن فعالیت‌های خودمان و توجه به امور بازاریابی دیگر مشتریان که از آنها مبلغی را در ازاء انجام کار دریافت می‌کنیم نیز به‌مراتب کار بسیار آسان است.

 

افتادن در دام انجام دادن کارهای کسب‌وکار خودمان و بی‌توجه بودن رشد و توسعه آن‌ هم به ‌مراتب کار بسیار آسانی است. حتی اگر ضرب‌الاجل بسیار سفت و سختی هم برای کار تعیین‌شده باشد، اغلب کارهای خودمان را تا آخرین لحظه ممکن به تأخیر می‌اندازیم. در واقع شاید تعداد افراد بسیاری اندکی باشند که صادقانه اعلام کنند که هرگز به انجام امور کسب‌وکار خود در چند روز مانده به آغاز یک نمایشگاه مهم اقدام نکرده‌اند، حتی اگر بازهم از چند ماه جلوتر بدانید که یک چنین نمایشگاهی را پیش رو دارید. چراکه این امور را هرگز تا زمانی که اهمیتی حیاتی پیدا نکنند به‌عنوان یک اولویت در نظر نمی‌گیریم.

 

برون‌ سپاری موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود

برون‌ سپاری فعالیت‌های بازاریابی (زمانی که بصورت درست انجام شوند) به چند طریق مختلف می‌توانند موجب صرفه‌جویی برای شما شوند. اول اینکه به دلیل اضافه شدن تعداد کارکنان نیاز به افزایش صورت پرداختی خودتان ندارید و می‌توانید برای برخی از کارهایی که تنها به‌صورت گاه و بی گاه به آنها نیاز دارید، مانند تهیه یک ویدئو، به عقد قرارداد متکی باشید. علاوه بر این، می‌توانید در زمان خودتان هم صرفه‌جویی کنید – همان‌طور که می‌دانید زمان یعنی پول. آزاد کردن ذهن از انجام برخی از امور دست و پا گیر می‌تواند موجب کمک به شما برای تمرکز بر اداره بهتر و توسعه کسب‌وکار خودتان شود.

 

outsource

 

به‌طور مشابه، برون ‌سپاری فعالیت‌های بازاریابی نیز دقیقاً همانند دیگر فعالیت‌هایی است که تصور می‌کنید توسط گروه‌هایی در خارج از سازمان بهتر انجام می‌شوند. مثلاً یکی از موارد قابل برون ‌سپاری (نه در حوزه بازاریابی) تهیه مواد اولیه از عرضه‌کنندگان دیگر برای تهیه محصولات نهایی هست. یا مثلاً پرداختن به امور انبارداری و حمل‌ونقل و غیره. دلیلی ندارد که شما برای تمام این امور تخصص لازم را داشته باشید و زمان و نیروی کافی را به آنها اختصاص دهید. در ضمن در این ‌بین می‌توانید عرضه‌کننده‌های مناسب را با یکدیگر مقایسه کنید و بهترین و کیفیت و قیمت را انتخاب کنید. فعالیت‌های بازاریابی نیز از این موضوع مستثنی نیستند، مثلاً چه لزومی دارد که امور مربوط به ارسال ایمیل یا اس ام اس های گروهی را خودتان انجام دهید، یا اگر وبسایت دارید تبلیغات کلیکی برای کمپین خودتان را در داخل مجموعه خودتان انجام دهید.

 

همچنین ممکن است در برخی از این حوزه‌ها از دانش تخصصی لازم برای آنها برخوردار نباشید، البته این موضوع به این معنا نیست که توانایی یادگیری آن را ندارید، بلکه مسئله مقرون‌به‌صرفه بودن این یادگیری است. آیا حتما باید تمام این دانش‌ها را فرابگیرید؟ یا اینکه در سطحی برای اطلاع داشتن از جریان امور یا نهایتاً دانستن روش مناسب برای جستجو راه‌حل در یک حوزه خاص کافی است؟

 

البته مطمئناً این موضوع برون ‌سپاری به همین راحتی هم نیست.

شما نیاز به پیدا کردن فرد یا گروهی دارید که مطمئن باشید کار را به به‌خوبی انجام می‌دهند، پس از مدتی کار را رها نمی‌کند و در صورت ایجاد تغییر خود را با تغییرات ایجاد منطبق می‌نماید. همچنین به ارتباطی خوب با آنها و  مقیاس و الگویی برای ارزیابی عملکرد آنها نیاز دارید. در غیر این صورت در واقع در حال استخدام کسی هستید که بصورت چشم‌بسته شما در نقطه‌ای ناشناخته رها می‌کند.

 

یکی از مشکلات مرتبط با این موضوع عدم تطابق انتظارات با نتایج و افزایش نارضایتی است. البته در این مرحله در صورتی که روابط بین دو طرف خوب و مناسب است، نباید انگشت اتهام را به سمت یک‌طرف برد، بلکه با همکاری یکدیگر باید به شناسایی مشکل و در صورت نیاز پیدا کردن راه‌ حل مناسب پرداخت.

 

که در غیر این صورت در ادامه کار و زمانی که برنامه‌های زمانی با پیشرفت کار در تضاد قرار می‌گیرند و . . . هزینه‌هایی بر شما تحمیل می‌شود که از انجام شدن کار توسط خودتان برایتان گران‌تر تمام می‌شود. مهم‌ترین نکته در این رابطه داشتن یک برنامه درست و منظم و ارزیابی صحیح از میزان عملکرد است.

 

البته این موضوع واضح است که مهم‌ترین مسئله در این‌ گونه موارد عدم دریافت نتیجه مطلوب است. به ای معنا که اگر شما فعالیت‌های بازاریابی خودتان را برون‌ سپاری کنید و شاهد افزایش میزان فروش خودتان نباشید یا ببینید به اهداف خودتان دست نیافته‌اید، نباید در آرزوی یک تغییر باشید، بلکه باید خودتان تغییر را ایجاد کنید. این ایجاد تغییر یکی از مواردی است که در صورت برون ‌سپاری فعالیت‌ها راحت‌تر می‌توانید به آن اقدام کنید – چراکه اگر این کار توسط نیروهای خودتان انجام می‌شد نیاز به مثلاً اخراج کردن مجری از گروه خودتان بودید که نسبت به قطع همکاری با یک نیروی خارجی به‌مراتب هزینه‌های بیشتری دارد.

 

با توجه به این موارد، شما بگویید، آیا باید فعالیت‌های بازاریابی خودتان را برون ‌سپاری کنید؟ پاسخ به این سؤال می‌تواند بستگی به این موضوع داشته باشد که آیا پیش از این بخشی بنام بازاریابی در مجموعه خودتان تشکیل داده‌اید یا خیر؟




لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید