آیا مردان و زنان نسبت به تبلیغات عکس‌العمل متفاوتی دارند؟


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

در حالیکه بطور کلی، زنان و مردان رتبه مشابهی در نظرسنجی‌ها به تبلیغات بازاریابی می‌دهند، عکس‌العمل متفاوتی نسبت به تبلیغات مختلف از خود نشان می‌دهند. مردان بیشتر از تبلیغاتی لذت می‌برند که محتوایی حاوی شوخ‌طبعی، سبک‌های خلاقانه متمایز، و تصاویر حاوی جذابیت جنسی داشته باشند، در حالی که زنان بیشتر از تبلیغاتی لذت می‌برند که بچه‌ها یا برشی از زندگی را نشان دهند.

 

به‌طور کلی رتبه‌بندی‌ها یکسان هستند

در یک سطح کلی تفاوت اندکی در چگونگی واکنش نشان دادن زنان نسبت به مردان به تبلیغات مشاهده می‌شود. نمودار زیر نتایجی را نشان می‌دهد که زنان و مردان بر اساس معیارهای از قبیل لذت، مشارکت فعال، برندینگ، اخبار، اعتبار، تفاوت و مرتبط بودن با جمعیت مخاطب در رتبه‌بندی تبلیغات انگلیسی‌زبان در تلویزیون آمریکا به تبلیغات داده‌اند. قابل توجه است که گروه شرکت‌کنندگان در این تحقیق از لحاظ تعداد زن و مرد یکسان بوده‌اند.

 

Men versus Women No real differences

 

بطور مشابه، با نگاه کردن به واکنش‌های احساسی ابراز شده توسط شرکت‌کنندگان به تبلیغات، الگوی کلی بدست آمده بین زنان و مردان هم یکسان است.

 

Comparison of male and female – positive emotions

Comparison of male and female – negative emotions

 

زنان و مردان از موارد متفاوتی لذت می‌برند

با این وجود در وراء این آمارها و نتایج برابر و مساوی، کاملاً مشخص است که در نوع تبلیغات مورد علاقه زنان و مردان تفاوت‌های واقعی وجود دارد.

اطلاعات نشان داده شده در جدول زیر از مجموع ۱۲۰۰ تبلیغ آمریکایی جمع آوری شده است به دو گروه از زنان و مردان  با خصوصیات مشترک نشان داده شده و اینکه تمامی این تبلیغات جزء ۱۰% تبلیغات برتر موردعلاقه این دو گروه از شرکت‌کنندگان قرار داشته است. این تجزیه و تحلیل نشان داد که مردان بیشتر به تبلیغات از محتوای خنده‌آور و طنزآمیز لذت می‌برند – خصوصاً آن دسته تبلیغاتی که یک شخص دیگر در آن دست انداخته می‌شود. (البته یادآوری این نکته هم حائز اهمیت است که تبلیغات طنزآمیزی هم در این بین وجود داشته که مورد تائید خانم‌ها بوده‌اند.)

 

analysis showed that men

 

مردان بیشتر آن دسته از تبلیغاتی را مورد تائید قرار داده اند که دارای محتوای نژادپرستی بوده است، اما زنان در مورد آن دسته از تبلیغاتی که به نوعی در آنها خشونت وجود داشته عکس‌العمل منفی نشان داده‌اند.

 

The ad fails to engage women

 

درحالیکه مردان خلاقیت در تبلیغات را می پسندیدند، زنان در مجموعه از تبلیغاتی استقبال می‌کردند که برش یا مقطعی از زندگی یا بچه‌ها را نشان می‌دادند. در هر دو گروه زنان و مردان هم تفاوت قابل توجهی در نوع و شیوه انتقال پیام مشاهده نشده است.

 

women on the

 

واکنش نسبت به استفاده از تصاویر با جذابیت جنسی

تبلیغاتی که به نوعی نشان‌دهنده تصاویر با جذابیت جنسی بوده‌اند نیز منجر به نشان داده شدن واکنش‌های کاملاً متفاوت از دو جنس متفاوت شدند. برخی از تبلیغات هم بوده‌اند که مورد قبول و تائید هر دو جنس زن و مرد قرارگرفته‌اند، اما دلیل تائید شدن آنها توسط دو گروه متفاوت بود. به عنوان مثال یک تبلیغ عطر که آماده شدن یک دختر برای شرکت در مهمانی را به تصویر کشیده بود، توسط مردان تنها به دلیل استفاده از برخی تصاویر مورد تائید قرار گرفته بود، اما دلیل مورد تائید قرار گرفتن همان تبلیغ توسط گروه زنان اشاره به جریان داشتن زندگی و شرکت کردن در یک مهمانی مطرح شده بود.

 




لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید