ارزیابی عملکرد و هدف‌گذاری برای سال جدید


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

سال جدید از نو رسیده و این فرصت تعطیلات برای کسانی که رؤیای داشتن کسب‌وکاری موفق بدون وابستگی به کار و تلاش برای شخص یا مجموعه دیگر را در سردارند، فرصتی طلایی به شمار می‌آید. در این مطلب امروز سعی دارم در مورد مزایای بازنگری روند پیشرفت یک کسب‌وکار و هدف‌گذاری که در سال پیش پشت سر گذاشته‌اید مطالبی را عنوان کنم و در مطلب بعدی به بخش‌هایی از کسب‌وکار می‌پردازم که پیش از برنامه‌ریزی جدید باید به آن‌ها پرداخته شود.

 

برخی از کسب‌وکارهای کوچک به‌راحتی قادر هستند بدون ارزیابی عملکرد رسمی خود از سال گذشته به اداره امور و هدف‌گذاری برای سال بعد بپردازند، اما کسب‌وکارهایی که قدری از مرحله نوپا بودن و معرفی پا را فراتر نهاده و قدری شناخته‌شده باشند برای ادامه حیات خود نیاز مبرم به اجرا رسمی این فرایندها و کنترل آن‌ها دارند.

 

خصوصاً اگر این شرکت‌ها در پی برنامه‌ریزی استراتژیک برای پروپوزال‌های آینده، اضافه کردن بخشی به بخش‌های سازمانی خود یا انتخاب مدیران یا سرپرست برای یک بخش از سازمان خود باشند، این فرصت و اجرای این فرایند بسیار باارزش و مهم است.

 

به‌طور دقیق‌تر می‌توان گفت بازنگری استراتژیک یک کسب‌وکار می‌تواند برای شما به‌عنوان مالک یک کسب‌وکار مفید واقع شود، اگر:

در مورد کیفیت عملکرد کسب‌وکار خودتان اطمینان ندارید

می‌خواهید بدانید چگونه می‌توانید از کسب‌وکار و بازار تخصصی خودتان بهترین بهره را ببرید

طرح کسب‌وکار شما قدیمی شده – مثلاً از زمان آغاز استفاده آن را به‌روزرسانی نکرده‌اید

کسب‌وکار شما در جهتی در حال حرکت است که در برنامه‌ریزی اولیه هدف شما نبوده

ادامه کسب‌وکار برای شما دشوار شده یا دیگر جوابگوی نیازهای بازار شما نیست

 

ارزیابی عملکرد

 

مزایای ارزیابی عملکرد

اطلاع از اینکه هر یک از بخش‌های کسب‌وکار شما به چه صورت و کیفیتی در حال فعالیت است به شما کمک می‌کند تا به‌خوبی متوجه شوید که کسب‌وکار شما در چه بخش‌هایی قوی عمل می‌کند و در چه بخش‌هایی ضعیف است و از این طریق می‌توانید فاکتورهای موردنیاز برای تغییر را شناسایی کنید که منجر به مدیریت فعالانه و مؤثر عملکرد مجموعه شما می‌شود.

 

بااین‌وجود شما نیاز دارید که اطمینان کسب کنید که در حال ارزیابی بخش‌های صحیحی از عملکرد هستید تا از این طریق اطلاعات درست و مناسب کسب کنید. شما باید بر فاکتورهای مشخصی تمرکز کنید که ضمن آسان بودن اندازه‌گیری شما، وضعیت شمارا نسبت به دیگر کسب‌وکارها در بازار رقابتی شما نشان دهد. به برخی از این بخش‌ها در مطلبی جدا برای شما توضیحاتی را ارائه خواهم کرد.

 

به‌طورکلی در این ارزیابی باید به بررسی بخش‌های مالی و غیرمالی عملکرد بپردازید. برخی از دیگر بخش‌هایی که باید اقدام به ارزیابی آن‌ها بکنید به‌قرار زیر هستند:

مشتریان شما، مثلاً چه تعداد مشتری دارید، چه تعداد را ازدست‌داده‌اید، این مشتریان فعلی هرچند وقت یک‌بار اقدام به خرید از شما می‌کنند

خدمات مشتری، مثلاً زمان انتظار برای دریافت خدمات، شکایات یا دلایل شکایت مشتری

سهم از بازار، مثلاً اینکه آیا سهم شما از بازار در مقابل رقبا کاهش پیداکرده یا افزایش داشته است

کارکنان شما، سطح رضایت، کیفیت کار یا سابقه دل دادن به کار و تعهدات

 

ارزیابی عملکرد

 

مهمترین مزیت هدف‌گذاری

زمانی که بخش‌های موردنظر برای ارزیابی را شناسایی کردید و بهترین راه برای ارزیابی آن‌ها را پیدا کردید، سپس باید اهدافی را در رابطه با عملکرد برای هر یک از آن‌ها شناسایی کنید. این کار نگاهی کلی به تمام اعضای مجموعه شما می‌دهد تا به‌خوبی اطلاع داشته باشند که برای رسیدن به چه چیزی چه به‌صورت فردی یا جمعی باید در تلاش و برنامه‌ریزی باشند. چراکه انتقال چشم‌انداز استراتژیک شما در مورد کسب‌وکار به کارکنان شما درواقع چیز ملموسی نبوده و به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که به‌خوبی متوجه شوند که باید بر چه نقطه‌ای از عملکرد خودشان تمرکز داشته باشند. بدین‌صورت مشخص کردن اهداف بزرگ‌تر به اهداف کوچک‌تر بیشتر شبیه کارهای روزمره و ساده‌ای می‌شود که در صورت تکمیل شدن شمارا به هدف نهایی یا همان چشم‌انداز نزدیک‌تر می‌کند.

 



کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

دیدگاهتان را بنویسید