استراتژی‌های مرتبط با توسعه جهانی


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

دلایل بسیاری وجود دارد که هر شرکت یا سازمان بخواهد به توسعه جهانی خود فکر کند که سود‌ بیش‌تر، قیمت و هزینه‌های کم‌تر، جذب مهارت‌ها، استعدادها و تکنولوژی‌های جدید و تنوع در محصول و سوددهی از جمله مهم‌ترین دلایل است. با این حال، قبل از این که یک شرکت فعالیت خود را برای گسترش بازاریابی خود آغاز کند، ابتدا باید از میزان آمادگی شرکت برای این تغییر و تحول آگاه باشد. انگیزه‌های این توسعه چیست؟ آیا شرکت توان اجرایی کردن تمام اقدامات لازم را دارد؟ هدف نهایی این توسعه چیست؟ زمانی که جواب این سوالات مشخص شود، باید تحقیق بر روی استراتژی‌های مناسب و کارآمد توسعه جهانی بازاریابی آغاز گردد.

توسعه جهانی بازاریابی

 

انتخاب بازار مناسب، اولین و مهم‌ترین قدم در توسعه جهانی

برای این که یک شرکت بتواند محصول یا خدمات خود را با موفقیت در کشور دیگری به فروش برساند، اولین و مهم‌ترین قدم انتخاب بازار مناسب برای فروش کالا و خدمات مورد نظر است. درست است که این موضوع کاملا بدیهی به نظر می‌رسد، اما جالب است بدانید بسیاری از شرکت‌ها به دلیل بی توجهی به این اصل اساسی و سرمایه گذاری در بازار جهانی نامناسب ضرر زیادی را متحمل شده و حتی ممکن است در توسعه جهانی با شکست مواجه شوند.

تحقیق بر روی مواردی نظیر سایز بازار، نرخ رشد آن، تحلیل رقبا و ارتقا محصول از الزامات توسعه و گسترش بازاریابیست، اما نباید از تحقیق بر روی مواردی هم‌چون نحوه توزیع جمعیت در یک منطقه، محیط کسب و کار، اقتصاد و فاکتورهای وابسته به مشتری که می‌توانند بر روی پتانسیل بازاریابی تاثیرگذار باشد، غافل بود. ممکن است بسیاری از کشورها ظاهرا شبیه هم باشد، اما پتانسیل بازاریابی و توسعه آن‌ها با هم تفاوت فاحشی داشته باشد.

اگر بتوانیم مواردی که برای انتخاب هوشمندانه بازار مهم است را به صورت سیستماتیک تحلیل کنیم، ادامه راه نیز برایمان هموار خواهد بود.

توسعه جهانی: کنترل در مقابل سرمایه گذاری

انتخاب بازار مناسب به عواملی از جمله کنترل محصول، منابع، میزان ریسک پذیری و آشنایی با اصول بازاریابی بستگی دارد. فاکتورهای دیگری نظیر محدودیت‌های قانونی و وجود رقبا و شرکای کاری نیز بر این انتخاب تاثیر دارد. صادرات محصول و اعطای نمایندگی ، از جمله اقداماتیست که به کمترین سرمایه گذاری نیاز دارد، اما از آن سو کم‌ترین کنترل نیز بر روی آن وجود دارد. در مقابل؛ سرمایه گذاری‌های مشترک و مالکیت ۱۰۰ درصدی یک کسب و کار به هزینه و زمان بیش‌تری نیاز دارد اما کنترل آن نیز راحت‌تر است. راه حل منطقی آن است که روش‌های توسعه جهانی متناسب با نوع بازار انتخاب شود. البته محصول نیز در این انتخاب نقش دارد. برای مثال، برای محصولاتی که به خدمات پس از فروش نسبتا بالا یا ارتباط مکرر با مشتری نیاز دارد، مالکیت تام محصول ممکن است گزینه بهتری باشد. در نهایت همه چیز به پتانسیل بازار برمی‌گردد؛ بازاری که انتخاب کرده‌اید چقد ارزش سرمایه گذاری و صرف هزینه دارد؟

۱) صادرات

صادرات هم شامل فروش مستقیم کالا به مشتری نهایی و هم شامل فروش کالا از طریق واسطه به مشتری می‌شود. در حالت اول، تولید کننده می‌تواند خود به صورت مستقیم با مشتری در ارتباط بوده و برای جلب رضایت او تلاش کند در حالی که در صادرات غیرمستقیم تولید کننده با اعتماد و اتکا به دانش و اطلاعات فروشندگان واسطه، کار فروش را برای خود هموار می‌کنند. خرید و فروش الکترونیکی و آنلاین از جمله مثال‌های بازر صادرات مستقیم است. در مجموع، صادرات از کم‌هزینه‌ترین روش‌های توسعه جهانی بازاریابیست، اما می‌توان آن را از کم سودترین استراتژی‌ها نیز به حساب آورد

۲) اعطای نمایندگی

اعطای نمایندگی معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که یک شرکت یا تولید کننده به شخص ثالثی مجوز می‌دهد تا با داشتن حق مالکیت معنوی و استفاده از برند و نام تجاری شرکت، محصولات آن شرکت را به فروش برسانند. برای مثال، فرانشیز نوعی از اعطای نمایندگی است که به یک شرکت ثالث اجازه می‌دهد با سرمایه گذاری اندک تحت نظر یک شرکت بزرگ‌تر شروع به کار کند. این شرکت موظف است تمامی قوانین شرکت مادر را رعایت کند. با این حال اگر کنترل دقیقی بر کار شرکت ثالث نباشد، ممکن است این شرکت در طول زمان به یک رقیب تجاری تبدیل شود.

۳) سرمایه گذاری مشترک

احداث یک شرکت یا یک شریک تجاری دیگر، معمولا از جمله روش‌هاییست که در حیطه توسعه جهانی با استقبال مواجه می‌شود. منظور از سرمایه گذاری مشترک این است که یک شرکت بتواند از اطلاعات، زیرساخت‌ها و شهرت و محبوبیت شریک خود استفاده کند تا بتواند کالای خود را به فروش برساند. این روش امکان کنترل بیش‌تری را نسبت به دو روش قبل فراهم کرده و سرعت رشد و توسعه را نیز افزایش می‌دهد. البته چالش بزرگ این روش اطمینان حاصل کردن از همسو بودن اهداف هر دو شرکت یا کارخانه است. در سرمایه گذاری مشترک، هم هزینه‌ها و خطرات و هم سود و منفعت بین دو طرف تقسیم می‌شود. در برخی حوزه‌ها، تنها استراتژی ورود به بازار جهانی همین روش است.

سوالاتی که باید پاسخ داده شود

برای موفقیت در زمینه توسعه جهانی، سوالاتی در مورد محصولات، بازاریابی آن و زمان و مکان ارائه محصول است که باید پاسخ داده شود. این سوالات شامل موارد زیر است:

  • بومی سازی: آیا محصول شما نیاز به بومی سازی دارد؟ به عبارت دیگر، آیا محصول شما برای سازگار شدن با شرایط محیطی نیازمند تغییر است؟  آیا این تغییرات، جزیی بوده یا کل محصول باید تغییر کند؟
  • آگاهی نسبت به محصول: برای عرضه محصول و حتی برند آن به بازار، چقدر آگاهی نیاز است؟ آیا مردم نیاز به آموزش دارند تا بتوانند از محصول استفاده کنند یا خیر؟
  • مکان توزیع محصول: فکر می‌کنید در کدام شهرها محصول شما با استقبال بیش‌تری روبرو خواهد شد؟ شهرهای بزرگ یا کوچک؟ آیا نیاز به یک دوره آزمایشی عرضه محصول احساس می‌شود یا خیر؟

برای موفق شدن نیاز به دانش دارید

برای موفقیت در بازار جهانی، می‌بایست ابتدا قادر باشید بازار را به خوبی تحلیل کرده و سپس با توجه به اهداف شرکت خود، موقعیت‌های ریسک را نیز بررسی کنید. هر استراتژی انتخابی باید صراحتا مشخص شده و شریکان هر طرح با درایت انتخاب شوند. هم‌چنین این تحقیقات باید مکررا تکرار شده و از نتایج یافته‌های جدید مجددا در بهبود برنامه‌ها استفاده شود. فراموش نکنید شرط پیروزی در رقابت جهانی، استفاده از ابزار قدرتمند دانش است.

منبع: Blogeuromonitor


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

Related Posts

پسورد میلیون‌ها کاربر اینستاگرام در اختیار کارمندان این شرکت
ابزار تازه توئیتر برای شناسایی پیام‌های زننده
کشف نقص امنیتی در نرم افزار «وین‌رر»/آسیب‌پذیری بحرانی برای کاربر
استفاده از پهپاد برای حمل بسته‌های پستی در زمان بحران