استراتژی بازاریابی در برابر طرح بازاریابی


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

اشتباه گرفتن تفاوت بین استراتژی بازاریابی و طرح بازاریابی برای صاحبان کسب و کار مسئله غیر معمولی نیست.

در این مطلب می خواهم به ساده ترین روش تفاوت موجود بین این دو را برای شما شرح دهم:

استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی شما توصیفی از اهدافی است که در طی تلاش های و فعالیت های بازاریابی خود نیاز به محقق کردن آنها را دارید. استراتژی بازاریابی شما بر اساس اهداف تعیین شده برای کسب و کار شما شکل پیدا می کنند. این اهداف تعیین شده باید دست در دست هم با استراتژی بازاریابی شما پیش رود.

طرح بازاریابی

طرح بازاریابی شما چگونگی دست یابی به آن اهداف است. در واقع روش بکارگیری استراتژی بازاریابی شماست، نقشه راهی که شما در رسیدن از نقطه به نقطه دیگر هدایت می کند.

مسئله این است که اغلب مردم تلاش می کنند تا بدون دانستن “چه چیز” به “چگونه” پی ببرند. این تلاش می تواند تنها به از دست رفتن منابع یک سازمان، پول زمان، منجر شود.

وقتی به مرحله بازاریابی می رسیم، همواره اول باید “چه چیز” را تشخیص دهیم و سپس به موضوع “چگونه” ورود کنیم. اگر قرار باشد تنها یک جمله از این مطلب را به خاطر بسپارید، آن یک جمله این است که:

استراتژی فکر کردن است و برنامه ریزی انجام دادن کار.

در این بخش مثالی برای روشن تر شدن این دو موضوع برای شما می آوریم:

هدف: پذیرش محصول شما توسط بخش بیشتری از بازار.

استراتژی بازاریابی: معرفی به بخش های جدیدی از بازار.

طرح بازاریابی: توسعه کمپین بازاریابی که بخش های بیشتری از بازار را شناسایی کرده، با آنها ارتباط برقرار کند و بر بخش خاصی از بازار متمرکز شود.

 

طرح بازاریابی

یک فرمول موفق که بتواند بیشتر از این اهمیت استراتژی بازاریابی و طرح بازاریابی را روشن کند، باید بصورت زیر در نظر گرفته شود:

استراتژی بازاریابی —> طرح بازاریابی —> اجرا = موفقیت

  • استراتژی بازاریابی شامل موارد زیر می شود:

“چه کاری” باید انجام شود.

به مصرف کنندگان در رابطه با محصول یا خدمت پیشنهاد شده اطلاعات می دهد.

به مصرف کنندگان در رابطه با عوامل تمایز اطلاعات می دهد.

  • طرح بازاریابی شامل موارد زیر می شود:
    “چگونه” آن را انجام دهید.
    طراحی و راه اندازی کمپین های بازاریابی و ترفیع و ترویج که به “چه کاری” ختم می شود.
  • اجرا توسط شما شامل موارد زیر می شود:
    برداشتن قدم هایی برای دستیابی به موارد تشخیص داده شده در استراتژی بازاریابی و طرح بازاریابی.ُ

اگر در حال تهیه و تدوین استراتژی بازاریابی و طرح بازاریابی برای کسب و کار خود هستید، موارد زیر اجزایی هستند که در هر بخش باید به آنها پرداخته شود:

اجزای تشکیل دهنده استراتژی بازاریابی شما

  • پیام بازاریابی خارجی
  • هدف جایگاه یابی داخلی
  • اهداف کوتاه مدت
  • اهداف بلند مدت

اجزای تشکیل دهنده طرح بازاریابی شما

  • خلاصه اجرایی طرح بازاریابی شما
  • چالش پیش رو شما: توصیفی خلاصه از محصول که می خواهیم به بازاریابی آن بپردازیم
  • تحلیل وضعیت که باید در آن موارد زیر مشخص شود:
  1. اهداف
  2. تمرکز
  3. فرهنگ
  4. نقاط قوت
  5. نقاط ضعف
  6. فرصت ها
  7. تهدیدها
  8. سهم بازار

تحلیل مشتری شما

خواهان دستیابی به چه تعداد مشتری هستید؟ مشتریان هدف شما از چه جنسی هستند و چه خصوصیاتی دارند؟ ارزش های مورد نظر آنها چیست؟ فرایند تصمیم گیری آنها به چه صورت است؟ شما برای محصولات و خدمات خود بر چه گونه ای از مشتریان متمرکز می شوید؟

تحلیل رقبای شما

جایگاه بازاریابی شما چیست؟ جایگاه بازار آنها چیست؟ در جایگاه مقایسه با رقبا خودتان چه نقاط قوتی دارید؟ چه نقاط ضعفی دارید؟ در پی دستیابی به چه سهم بازاری هستید؟ رقبای شما پیش از این به چه سهم بازاری دست پیدا کرده اند؟

همراهان عزیز، اگر تمایل دارید بطور حرفه ای کمپین های تبلیغاتی طراحی کنید، می توانید در شانزدهمین دوره طراحی برنامه بازاریابی که توسط مدرسه بازاریابی چیستا برگزار می شود، شرکت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره کلیک کنید …

برچسب ها: استراتژی بازاریابی, بازار هدف, تحلیل رقبا, تحلیل مشتری, طراحی طرح بازاریابی, طرح بازاریابی


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

Related Posts

وجود ۴۱ صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه برای استارت‌آپهای ICT
اطلاعیه مهم در خصوص ثبت اطلاعات تلفن همراه مسافری
ظرفیت شبکه اینترنت داخلی ۳ برابر شد
نحوه نفوذ ۵۰۰ اپلیکیشن آلوده به موبایل کاربران/ ارسال نوتیفیکیشن