استفاده از ابزار ۷ اس مکینزی در تحلیل وضعیت – بخش دوم


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

در بخش اول از این مطلب به مراحل استفاده از ابزار ۷ اس مکینزی در تحلیل بازارایابی در ادامه از یک مثال ساده‌شده استفاده می‌کنیم تا به‌طور عملی ببینیم این مدل چگونه باید برای یک سازمان موجود به اجرا دربیاید:

وضعیت فعلی ۱

در این مرحله سعی می‌کنیم با استارت آپ کوچک شروع کنیم که خدماتی را به‌صورت آنلاین به شما ارائه می‌کند. استراتژی اصلی شرکت مربوطه افزایش سهم بازار خودش است. شرکت جدید و نوپا است، بنابراین ساختار بسیار ساده‌ای دارد و از چند مدیر کارگران سطح عملیاتی تشکیل‌شده است که وظایف عملیاتی خاصی را بر عهده‌دارند. سیستم‌های رسمی اندکی در شرکت برقرارشده است، چراکه این شرکت با ابعاد خودش نیاز به سیستم‌های آن‌چنانی و زیادی در هر برهه زمانی خاص به‌طور هم‌زمان ندارد.

تطابق دادن فاکتورها

تا اینجا کار این فاکتورها همگی با هم در تطابق کامل قرار دارند. شرکت کوچک است و نیاز به ساختار خیلی بزرگ و پیچیده و سیستم‌های تجاری و کاری پیچیده‌ای ندارد، که در عمل برای اجراشدن هزینه‌های بسیار زیادی را برای شرکت تحمیل کنند.

 

11

 

وضعیت فعلی ۲

این استارت آپ رشد کرده و به یک کسب‌وکاری با بیش از ۵۰۰ کارمند رسیده است و در حال حاضر بیش از ۵۰% بازار را در بازار محلی را در اختیار دارد. ساختار آن کاملاً تغییر پیداکرده و اکنون همانند یک ماشین بوروکراسی کاملاً روغن‌کاری شده می‌باشد. کسب‌وکار مربوطه کارکنان خود را توسعه داده و سیستم‌های کنترلی، پاداش و انگیزشی جدیدی را معرفی کرده است. ارزش‌های مشترک تکامل پیداکرده و در حال حاضر شرکت برای شور و شوق و تعالی ارزش بسیار زیادی قائل است. اعتماد و کار تیمی حذف‌شده است، چرا ه تعداد کارکنان جدید بسیار بیش از گذشته است.

تطابق دادن فاکتورها

شرکت توسعه پیداکرده و مشکلات چندی نیز برای آن ایجادشده است. اول‌ازهمه اینکه، استراتژی شرکت عملی و قابل‌استفاده نیست. این کسب‌وکار سهم بازار قابل‌توجهی در بازار محلی خودش دارد، بنابراین بهترین راه برای رشد آن معرفی محصولات جدید به بازار یا توسعه یافتن به بازارهای دیگر مناطق جغرافیایی است. بنابراین، استراتژی آن با دیگر بخش‌های شرکت یا اهداف آن منطبق نیست. شرکت باید این موضوع را مدنظر داشته باشد، اما از نداشتن مهارت‌های تحلیلی و سیستم‌های برنامه‌ریزی استراتژیک رنج می‌برد.

سبک مدیریت کسب‌وکار هنوز مبتنی بر بی‌نظمی است و این هم ناشی از عدم بهره‌مندی مدیران ارشد سازمان از مهارت‌های مدیریتی است. مدیریت ارشد درواقع متشکل از آن دسته از مؤسسین است که از مهارت‌های لازم بهره‌مند نیستند و نیاز به معرفی مهارت‌های جدید به شرکت کاملاً احساس می‌شود.

 

12

 

وضعیت فعلی ۳

شرکت به این نتیجه می‌رسد که نیاز به توسعه فعالیت‌های خودش به بخش‌ها و مناطق دیگر دارد، بنابراین استراتژی خودش مبنی بر نفوذ در بازار را به توسعه بازار تغییر می‌دهد. شرکت دفتر جدیدی را در آسیا، شمال و جنوب آمریکا باز می‌کند. شرکت سیستم‌های جدید برنامه‌ریزی استراتژیک به خدمت می‌گیرد و افراد جدیدی را برای مدیریت استخدام می‌کند که مهارت‌های مدیریتی، برنامه‌ریزی استراتژیک و تحلیلی جدیدی را به شرکت وارد می‌کنند. ساختار سازمانی و ارزش‌های مشترک هم هیچ تغییری نکرده است.

تطابق دادن فاکتورها

استراتژی، سیستم‌ها، مهارت‌ها و سبک تغییر کرده‌اند و در حال حاضر به‌طور مطلوب منطبق با بقیه بخش‌های شرکت می‌باشند. اما فاکتورهای دیگر نیز از قبیل ارزش‌های مشترک، کارکنان و ساختار سازمانی همچنان با بقیه بخش‌های نامنطبق هستند. ابتدا ساختار سازمان باید از یک ساختار بوروکراتیک کاملاً روغن‌کاری شده به ساختار بخشی تغییر پیدا کند. ساختار بخشی برای تسهیل عملیات شرکت در مناطق جغرافیایی جدید طراحی‌شده است. این مهم تاکنون اجرایی نشده است و شرکت برای اجرای اثربخش آن در تلاش است. دوم اینکه، ارزش‌های مشترک جدید باید تکامل پیدا کند یا به سازمان معرفی شوند، چراکه با افزایش تعداد کارکنان، کارکنان جدید طبیعتا از بخش‌های مختلف وارد سازمان شده و هر یک ارزش‌های مورد نظر خود را وارد سازمان می‌کنند که اغلب بسیار متفاوت از ارزش‌های فعلی سازمان هستند. این موضوع ممکن است به شدت میزان کار تیمی و کیفیت ارتباطات خصوصا در بین بخش‌های جغرافیایی مختلف در شرکت اثرگذار باشد. انگیزش و سیستم‌های پاداش دهی نیز باید با تفاوت‌های فرهنگی انطباق پیدا کنند.

 

13

 

در بالا بصورت خیلی ساده چگونگی استفاده از مدل هفت اس مکینزی را نشان دادیم. فقط توجه به این نکته ضروری است که این مثالی بسیار ساده‌شده بود و استفاده از این فاکتور در محیط واقعی یک سازمان بسیار پیچیده و سخت‌تر است و برای به‌کارگیری آن‌ها شما نیاز به حجم بسیار زیادی از اطلاعات در ارتباط با هریک از این فاکتورها دارید تا بر اساس آن‌ها قادر به اتخاذ تصمیم مناسب باشید.

این مدل در عمل بسیار ساده است، اما اجرای آن برای کسب‌وکار خودتان به منظور کسب درکی جامع و پی بردن به اینکه آیا کسب‌وکار شما بصورت اثربخش در حال فعالیت هست یا خیر، حرکتی بسیار ارزشمند است.


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

پاسخ دهید