استفاده از داده‌های اجتماعی راهی برای جذب مشتری وفادار


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

چرا استفاده از داده‌های اجتماعی راهی برای جذب مشتری وفادار است؟

موفقیت یک برنامه برای جذب مشتری وفادار با میزان تعامل با مشتریان فعلی و بالقوه هر کسب و کاری در هم تنیده است. در این میان داده‌های به دست آمده از شبکه‌های اجتماعی و سایر داده‌های اجتماعی نیز به یکی از کلیدهای استراتژیک سازمان‌ها برای موفقیت استراتژی افزایش وفاداری مشتری تبدیل شده‌اند. امروزه بسیاری از برندهای جهان برای جذب مشتری وفادار ، تسهیلاتی برای فعالیت مشتریان خود در شبکه‌های اجتماعی در نظر می‌گیرند تا از این طریق بتوانند آن‌ها تحت تاثیر قرار دهند. برگزاری کمپین‌ها و تولید محتوای کاربر پسند از جمله مهمترین اقداماتی است که تمام برندهای جهان از آن‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات از کاربران خود و افزایش تعامل با آن‌ها انجام می‌دهند. توجه داشته باشید که هر چند در نظر گرفتن پاداش برای مخاطبان شبکه‌های اجتماعی در ابتدای امر ممکن است پیش پا افتاده به نظر برسد اما در بلند مدت می‌تواند تاثیر به سزایی در جذب مشتری وفادار برای برندها داشته باشید.

به عنوان یک برند موفق این نکته را به یاد داشته باشید که داده‌های اجتماعی می‌توانند نقش موثری در ایجاد یک پایگاه داده‌ی قوی و بخش‌بندی مشتریان برای شما داشته باشند. به کمک این داده‌ها نیز به راحتی می‌توانید استراتژی بازاریابی پایگاه داده خود را تنظیم کرده و بر اساس آن موفقیت برند خود را روز به روز بهبود بخشید. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد مزایای استفاده از داده‌های اجتماعی برای جذب مشتری وفادار نکاتی را بررسی کنیم.

۱) برگزاری کمپین‌های شخصی سازی شده برای جذب مشتری وفادار

تنظیم یک برنامه دقیق برای جذب مشتری وفادار معمولا برنامه‌ای کوتاه مدت است. اما تاثیرات آن بر روی استراتژی بازاریابی برندها بلند مدت خواهد بود. داده‌های اجتماعی در حقیقت هر برند را از دید مشتری برای صاحبان کسب و کار به تصویر می‌کشد. افزایش تعامل با مشتری و برگزاری کمپین‌های شخصی‌سازی شده نیز می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای بر روند تولید محتوا و تدوین استراتژی‌های بلند مدت داشته باشد. از سوی دیگر نیز استفاده از داده‌های اجتماعی به دست آماده از اجرای کمپین‌ها می‌تواند روند طراحی تبلیغات برند را نیز بهبود بخشد. در نظر گرفتن پاداش در اجرای کمپین نیز باعث ایجاد انگیزه بیشتر در کاربران برای مشارکت می‌شود. صاحبان برندها همواره باید این نکته را مورد توجه قرار دهند که هر چند اجرای کمپین‎‌ها هزینه‌های کوتاه مدتی را به آن‌ها تحمیل می‌کند اما در مجموع باعث کاهش هزینه‌های گزاف در بلند مدت می‌شود.

جذب مشتری وفادار

۲) پاسخ سریع به بازخوردهای مشتریان

حقیقت این است که در اکثر مواقع مخاطبان شبکه‌های اجتماعی نظرات عاطفی صادقانه‌ای را در مورد برند مورد نظر خود و فعالیت‌های آن مطرح می‌کنند. این نظرات و اطلاعات به دست آمده از مشتریان برای بررسی میزان تاثیرگذاری فعالیت‌های برند و بهبود عملکرد آن بسیار مفید هستند. از این رو پاسخ سریع به بازخوردهای مشتریان و اعمال تغییرات لازم می‌تواند گام موثری برای جذب مشتری وفادار باشد. می‌توان گفت داده‌های اجتماعی منبع غنی از اطلاعات مورد نیاز، برای بهبود عملکرد و تدوین استراتژی بازاریابی و فروش برای برندها را در اختیار مدیران و صاحبان کسب و کار قرار می‌دهد. همچنین این داده‌ها فرآیند مدیریت بحران برندها و کسب و کارها را نیز تسهیل می‌کنند.

۳) نظارت بر فعالیت‌های رقبا

نظارت بر فعالیت‌های رقبا این امکان را برای برندها فراهم می‌کند که از استراتژی‌ها و ابتکارات رقبای خود استفاده کرده و از بازخورد مشتریان آن‌ها نیز مطلع شوند. از سوی دیگر نیز درک نیازهای مشتریان و امکان پاسخگویی سریع به نیازهای بازار و مشتریان و پیشی گرفتن از رقبا می‌تواند به مزیت رقابتی فوق‌العاده‌ای تبدیل شود. به همین دلیل است که امروزه بیشتر برندها رسانه‌های اجتماعی را بیشتر از یک ابزار بازاریابی یک ابزار مناسب برای جذب مشتری وفادار می‌دانند. زیرا درک نیاز کاربران از طریق داده‌های اجتماعی و تحلیل روانشناسانه و تخصصی آن‌ها به مراتب ساده‌تر از سایر روش‌ها است. در کنار آن نیز حضور رقبا در این فضا باعث رقابت بیشتر شده و انگیزه برندها را برای بهبود عملکردشان بیشتر می‌کند. بنابراین به عنوان یک برند موفق در عصر بازاریابی دیجیتال باید با تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی رقبای خود و زیر نظر گرفتن فعالیت‌های آن‌ها سعی کنید عملکرد کسب و کار خود را روز به روز بهبود ببخشید. و با ایجاد یک فضای رقابتی سالم در جلب رضایت مشتری به جذب مشتری وفادار برای برند خود پیش قدم شوید.

نتیجه‌گیری

با توجه به آنچه که گفته شد استفاده از داده‌های اجتماعی یکی از ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌ها برای جذب مشتری وفادار برای برندها است. بنابراین برای تبدیل شدن به یک برند موفق در عصر بازاریابی دیجیتال و جلب رضایت مشتری باید از این داده‌ها برای بهبود استراتژی بازاریابی کسب و کارها استفاده کرد. درک نیازهای بازار با توجه به اطلاعات جمع‌آوری شده و نظارت بر فعالیت رقبا نیز اصلی‌ترین ارکان استفاده از داده‌های اجتماعی برای جذب مشتری وفادار است.


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

Related Posts

سیستم عامل هواوی با کمک محققان روس توسعه می یابد
تکمیل زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات تا پایان دولت
اجرای طرحی برای آرشیو کردن بخش زیادی از اینترنت
دانش فنی کافی برای تولید صنایع مخابراتی در کشور وجود دارد