اطلاعاتی که باعث رشد بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می شوند


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

معیارهای مهمی برای بهبود بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از طریق تحلیل داده‌های به دست آمده از آن‌ها وجود دارد. زیرا تحلیل داده‌های اجتماعی این امکان را برای کسب و کارها فراهم می‌کند تا به تحلیل رفتار مخاطبان بپردازند. تحلیل رفتار مصرف کننده نیز اطلاعاتی در مورد نیازهای مخاطبان، میزان بازخورد محتواهای مختلف، افزایش ترافیک ورودی، افزایش فروش و میزان فعالیت مخاطبان در ساعات مختلف شبانه‌روز را در اختیار صاحبان کسب و کار قرار می‌دهد. هر یک از این اطلاعات به نوبه خود می‌تواند استراتژی بازاریابی کسب و کارها را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو در این مطلب سعی کرده‌ایم نکاتی که در ارتباط با تحلیل داده‌های اجتماعی وجود دارند و می‌توانند بازاریابی شبکه‌های اجتماعی کسب و کارها را تحت تاثیر قرار دهند را گردآوری کنیم.

بهترین زمان به روز رسانی رسانه‌های اجتماعی به کمک تحلیل داده‌های اجتماعی

مهمترین نکته‌ای که پس از انتخاب رسانه‌ی اجتماعی مناسب باید مد نظر قرار گیرد، یافتن بهترین زمان برای به روز رسانی این رسانه‌ها است. زیرا در ساعات خاصی از شبانه‌روز معمولا کاربران حضور فعال‌تری در برخی از رسانه‌های اجتماعی دارند. بنابراین آگاهی از این زمان‌ها می‌تواند تاثیر به سزایی بر میزان تعامل، شناسایی و جذب مشتریان هدف داشته باشد. نکته‌ی قابل توجهی که در این زمینه باید مد نظر قرار گیرد این است که هدف هر تیم بازاریابی از اجرای استراتژی رسانه‌های اجتماعی جذب مشتری و در نهایت افزایش فروش است. بنابراین تحلیل داده‌های اجتماعی در مرحله نخست باید مخاطبان هدف را به درستی شناسایی کند. زیرا در صورتی که مخاطبان هدف به درستی شناسایی شوند پیشبرد استراتژی شرکت نیز راحت‌تر خواهد بود. بنابراین مدیر شبکه‌های اجتماعی هر کسب و کار در ابتدا باید ابزارهای مناسب برای تحلیل داده‌های اجتماعی و انتشار پست‌های منظم را شناسایی کرده و برنامه‌ریزی خود را طبق آن پیش برد.

یافتن تعداد جادویی پست‌های رسانه‌های اجتماعی از طریق تحلیل داده‌های اجتماعی

هر شبکه‌ی اجتماعی بسته به مخاطبان خود بازخوردهای متفاوتی دارد. البته این بازخوردها می‌توانند بسته به زمینه فعالیت کسب و کار نیز متفاوت باشد. بنابراین تیم بازاریابی باید با بررسی دقیق اطلاعات به دست آمده از شبکه‌های اجتماعی و تحلیل فعالیت‌های رقبا تقویم محتوایی دقیقی را تنظیم کند. در این تقویم محتوایی علاوه بر دسته‌بندی و نوع پست‌ها تعداد جادویی پست‌های رسانه‌های اجتماعی نیز مشخص می‌شود. منظور از تعداد جادویی پست‌ها نیز تعداد پستی است که بتواند بیشترین تاثیرگذاری را بر روی مخاطب داشته باشد. پس از یافتن تعداد جادویی پست‌ها نیز بهترین زمان برای انتشار پست‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. تحلیل داده‌های اجتماعی به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه می‌تواند اطلاعات دقیقی در مورد میزان تاثیرگذاری و موفقیت پست‌های مختلف را در اختیار مدیران شبکه‌های اجتماعی قرار دهد.

تحلیل داده‌های اجتماعی ۲

بررسی نرخ کلیک یکی دیگر از قابلیت‌های منحصر به فرد تحلیل داده‌های اجتماعی

معمولا پست‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی یک برند یا کسب و کار منتشر می‌شوند هدفمند هستند. به عبارت دیگر هر پستی که بر روی شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود معمولا هدفی مثل معرفی محصول یا خدمات، بازاریابی و افزایش فروش، زمینه‌سازی و ایجاد ذهنیت در مخاطب دارند. از این رو معمولا به کمک لینکی به سایت اصلی کسب و کار نیز مرتبط می‌شوند. بنابراین نرخ کلیک بر روی این لینک‌ها اهمیت زیادی برای مدیران شبکه‌های اجتماعی و صاحبان کسب و کار دارد. به همین دلیل است که اکثر افراد متخصص از ابزارهای کوتاه کننده لینک مانند Bitly برای این منظور استفاده می‌کنند تا تحلیلی از میزان بازخورد  این لینک‌ها و سنجش نرخ کلیک بر روی آن‌ها نیز به دست آورند. زیرا آگاهی از نرخ کلیک و میزان فروش محصول می‌تواند اطلاعات مناسبی از میزان تاثیرگذاری و موفقیت استراتژی بازاریابی در اختیار صاحبان کسب و کار قرار دهد.

مقایسه منابع مختلف و بررسی نرخ تبدیل آن‌ها به کمک تحلیل داده‌های اجتماعی

استراتژی رسانه‌های اجتماعی بسیاری از برندها شبکه‌های اجتماعی مختلفی را برای پیشبرد استراتژی بازاریابی، تبلیغات و فروش در نظر می‌گیرد. سپس از روی مقایسه نرخ تبدیل منابع مختلف یکی از آن‌ها را به عنوان اصلی‌ترین آن‌ها انتخاب می‌کند. به عبارت دیگر هر یک از رسانه‌ها که بیشترین تاثیرگذاری را بر روی هدایت ترافیک به سایت اصلی برند داشته باشند به عنوان منبع اصلی برای تدوین استراتژی بلند مدت مد نظر قرار می‌گیرند. و بقیه منابع نیز در راستای استراتژی رسانه‌ی اصلی استفاده می‌شوند تا بیشترین بازخورد و ترافیک ورودی به سایت اصلی برند هدایت شود.

علاوه بر تحلیل داده‌های اجتماعی بررسی دقیق گوگل آنالیتیکس نیز می‌تواند تاثیر به سزایی در تدوین استراتژی بازارایابی کسب و کارها داشته باشد. زیرا این ابزار امکان بررسی و تحلیل تخصصی‌تری را میسر می‌کند و به صاحبان کسب و کار کمک می‌کند تا به بهترین شکل ممکن به نتیجه مطلوب خود دست یابند.

 

منبع


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

Related Posts

لزوم تدوین نقشه راه توسعه صادرات فاوا/ قوانین صادراتی تسهیل شود
یک تبلیغ جذاب محیطی هشدار دهنده درباره رانندگی در حالت مستی
سامانه رادیوهای مایکروویو پرظرفیت ثبت اختراع شد
تبلیغات روز جهان / هشدار برای سرطان سینه