اعتماد ناخودآگاه تنها در چند ثانیه شکل می‌گیرد


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

همه ما به‌خوبی می‌دانیم که مغز ما اولین احساس‌ها از افراد و اشیاء را تنها در چند ثانیه خیلی کوتاه شکل می‌دهد.

 

یک مطالعه در سال ۲۰۰۶ نشان داد که تنها ۵۰ میلی‌ثانیه برای شکل دادن به یک طرز فکر و عقیده در مورد یک وبسایت کافی است. یعنی حتی پیش از اینکه مغز و فکر ما از چیزی مطلع شود، ما احساسی نسبت به آن در خود فکر و ناخودآگاه خود شکل داده‌ایم که مبنای تصمیم‌گیری‌های بعدی برای ما می‌شود.

 

faces-two

 

طبق نتایج مختلفی که از تحقیقات دانشمندان حاصل‌شده است، بخشی از مغز ما به نام آمیگدالا که مرتبط بااحساس و فرایند تصمیم‌گیری شناخته می‌شود، قضاوتی در مورد قابل‌اعتماد و اطمینان بودن صورت فرد مخاطب را تنها پس از ۳۳ میلی‌ثانیه از قرار گرفتن در برابر آن شکل می‌دهد. به عبارتی می‌توان گفت که فرد ممکن است بعدازاین مدت حتی قادر به شناسایی صورت فرد موردنظر هم نباشد، بخش احساس مغز بنام آمیگدالا با قرار گرفتن مجدد در برابر جزئیات صورت وی به صورتی متفاوت برخورد می‌کند.

 

trust-faces

 

صورت‌های قابل‌اعتماد

دانشمندان دانشگاه پرینستون به این نتیجه رسیده‌اند که برخی ویژگی‌ها در اجزای صورت انسان‌ها قرار دارد که به‌صورت ضمنی بر اعتماد اشاره دارند. به‌طور خاص می‌توان اشاره کرد که شکل دهان وابرو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد. ابروهایی که به نظر عصبانی می‌رسند و دهان‌هایی که در گوشه‌ها به سمت پایین کشیده شده‌اند ازنظر مغز قابل‌اعتماد نیستند. صورت‌هایی که به نظر اعتماد بیشتری جلب می‌کنند، در قسمت ابرو قدری حالت تعجب را نشان داده و بر روی لب هم همیشه نشانی از خنده از تقریبا به صورت “U” انگلیسی می باشند که در تصویر کاملا مشخص هستند.

 

اعتماد درجایی که نباید باشد

آیا تاکنون تصور کردید در زمان مذاکرات و قراردادها افراد فریبکار و کلاه‌بردار و دیگر افرادی از این دسته اغلب موفقیت‌های بیشتری در جذب پول و سرمایه از مثلا کارآفرینان و سرمایه‌گذاران درست کاردارند؟

دلایل مختلفی برای این کار وجود دارد و مطمئنا آنها با توانایی‌هایی که دارند قادر به نشان دادن اعتمادسازی در صورت خودشان هستند، و ازآنجایی‌که اغلب ما تمایل زیادی در کسب سود و سرمایه‌گذاری‌های بزرگ داریم، نمی‌توانیم به خیلی از این موارد توجه کنیم. مثلا در اینترنت اسم  Bernie Madoff جستجو کنید و سوابق وی را بخوانید، اما زمانی که به تصویر زیر که عکس وی است نگاه می کنید، به نظر فرد بسیار متشخص و قابل اعتمادی برای شما می‌آید.

 

bernie-madoff

 

ایجاد اعتماد

اغلب ما در تمام طول عمر خود همین چهره فعلی خود راداریم، اما در ادامه می‌خواهم به برخی از راهکارها اشاره‌کنم که با استفاده از آنها چهره‌ای دل‌پذیرتر و مطلوب‌تر برای ایجاد اعتماد در فرد مقابل خواهید داشت:

 

برداشت اولیه:

همیشه به خاطر داشته باشید که برداشت اولیه حاصل از اولین برخورد، برداشت و احساسی است که مشتری در کمترین زمان ممکن و اولین برخوردار با شما نسبت در ذهن خود شکل می‌دهد ابدی است و تغییر دادن تاثیر حاصل‌شده از آن یا غیر ممکن است یا نیاز به زمان بسیار طولانی دارد.

 

استخدام کردن نیرو:

توجه داشته باشید که اتکای بر خصوصیات ظاهری همواره یک شمشیر دو لبه است. این اتکا کردن بر خصوصیات ظاهری در خیلی از موارد مانع از کنترل کردن خصوصیات موردنیاز برای یک شغل خاص می‌شود، فقط و فقط به این دلیل که مثلا ممکن است فرد در جلسه مصاحبه ظاهر موجهی داشته باشد. خودتان می‌توانید تاثیرات بعدی حاصل از این مسئله را مثلا در زمانی که تنها با اتکا بر این خصوصیات اقدام به استخدام یک نیرو برای امور حسابداری خودکرده‌اید را در نظر بگیرید، شاید ضرر و زیان حاصل از آن قابل تصور هم نباشد.

از طرف دیگر اگر مثلا در حال استخدام کردن فردی هستیم که در ارتباط مستقیم با مشتریان ما قرار دارد، مثلا یک مشاور مالی، داشتن ظاهری موجه می تواند به عنوان یک مزیت به حساب آمده و در نهایت به نفع ما تمام شود.

 

حالت چهره:

ما نمی‌توانیم صورت خودمان و اساس آن را تغییر دهیم، اما قادر به تغییر دادن حالت آن هستیم. غول دنیای معاملات املاک و اخیرا یکی نامزدهای ریاست جمهوری در آمریکا در چند تصویر زیر می‌بیند که در کنار هم ترکیب‌شده‌اند.

 

trump-faces

 

یکی از راه‌هایی که از طریق آن می‌توانید این حالت چهره را در صورت خود ببینید و در تصحیح و اصلاح آن تلاش کنید، استفاده از آینه و پیاده کردن حالت مختلف در آینه و کنترل کردن آنها تا رسیدن به حالتی معقول و بهتر است.

 

استفاده از تصاویر در محتوا و تبلیغات:

همان طور که به اشاره کردم تغییر دادن شکل صورت و حالت چهره چیزی نیست که حتی به‌صورت مصنوعی و راحت و در زمان کم ممکن باشد و از کنترل ما خارج است. یکی از حوزه‌هایی که به راحتی برای ما قابل کنترل است، استفاده از تصاویر مناسب در محتوا مناسب در تبلیغات و بر روی وبسایت ما می‌باشد.

با انتخاب یک تصویر صورت که از خصوصیات لازم و مناسب برای ایجاد اعتماد برخوردار است ما به راحتی می‌توانیم اعتماد به شرکت و برند خودمان را افزایش دهیم.

 

UK-adwords
adroll

 

به عنوان نمونه به تصاویر بالا که در تبلیغات گوگل استفاده‌شده است توجه کنید و خودتان میزان تاثیر آنها بر مخاطب را ارزیابی کنید.

 




لینک منبع

پاسخی بگذارید