انواع مصرف‌کننده و چگونگی دستیابی به آن‌ها – بخش دوم و پایانی


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

در قسمت اول از این مطلب گفتیم که در حوزه بازاریابی همانند دیگر حوزه‌های علمی نیز واژگان مخصوص به این حوزه مورداستفاده قرار می‌گیرد که یکی از آنها مصرف‌کننده است و این مصرف‌کنندگانی که کالاها و خدمات عرضه‌شده برای فروش توسط شرکت‌ها را خریداری می‌کنند به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند.

و اینکه انواع، طبقات و دسته‌های مختلفی از مصرف‌کنندگان کالاها و خدمات وجود دارند و سه مورد از این دسته های مصرف‌کننده را شناختیم، که در ادامه این مطلب به بقیه دسته ها می پردازیم:

 

۴- مصرف‌کنندگان ناگهانی

خریداران ناگهانی، مصرف‌کنندگانی هستند که بدون برنامه‌ریزی قبلی اقدام به خرید کالا یا خدمات می‌کنند. در مدت‌زمانی بسیار کوتاه پس از آشنایی با محصول تصمیم به خرید گرفته و خرید خود را انجام می‌دهند که البته یکی از دلایل آن‌هم می‌تواند جذابیت احساسی ایجادشده از طرف محصول برای خریدار هست.

ازآنجایی‌که تصمیم برای خرید در این دسته از مصرف‌کنندگان آنی و یک‌باره است، بنابراین چینش محصول از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. تولیدکنندگانی که این دسته از مصرف‌کنندگان را هدف قرار می‌دهند، نیاز دارند که محصولاتشان در فروشگاه به‌خوبی به چشم بیاید و جلب‌توجه کند.

به‌عنوان‌مثال:

– قرار دادن بسته‌های شکلات در محلی در نزدیکی صندوق

– کلوچه‌ها یا کیک‌ها در سطحی از طبقات که در ارتفاعی قرار داشته باشد که مطابق با دید بازدیدکننده و مشتری باشد.

ارائه‌کنندگان خدمات نیز می‌توانند خریداران ناگهانی هدف قرار دهند، که از راه‌های این کار می‌توان به ارائه تخفیف‌های قابل‌توجه و یا ارائه خدمات به‌صورت آنی اشاره کرد.

 

مصرف‌کننده 

 

۵- مصرف‌کنندگان نیاز محور

مصرف‌کنندگان نیاز محور آن دسته از مصرف‌کنندگانی هستند که تنها زمانی اقدام به خرید محصول یا خدمات می‌کنند که به آن‌ها نیاز داشته باشند و در زمان‌های دیگر اقدام به خرید نمی‌کنند. مثلاً برخی از محصولات موجود در یک فروشگاه ارائه‌کننده خدمات سخت‌افزار تنها به مشتریان نیاز محور فروخته می‌شوند.

یک نیاز برای یک کالای خاص ضرورت خرید یک کالای خاص را ایجاب می‌کند چراکه ممکن است فوراً برای برآوردن یک هدف خاص موردنیاز باشد. چالش موجود برای بازاریابان در این رابطه ایجاد یک حس نیاز برای ترویج فروش محصولات و خدمات در این حوزه است.

مثال:

– رنگ‌آمیزی زمانی که یک‌خانه چوبی نیاز به محافظت در برابر وضعیت آب‌وهوا دارد.

– لامپ حبابی زمانی که نیاز به نور و دیدن اطراف در تاریکی شب داریم.

– گرم‌کن یا خنک‌کننده هوا اگر نیاز به‌راحتی و آسایش در خانه‌های خودداریم.

– میزان فروش بیمه عمر افزایش پیدا می‌کند، اگر ما قانع شویم که در صورت مرگ ما یک سیاست از قبا برنامه‌ریزی‌شده از خانواده ما حمایت می‌کند.

 

۶- مصرف‌کنندگان تخفیف محور

مصرف کنندگان تخفیف محور نوعی از مصرف کنندگان هستند که در درجه اول کالاها و خدمات را به منظور بهره مند شدن از تخفیف آنها می خرند. آنها ممکن است در عمل خود را درگیر هیچ فرایند خریدی نکنند، مگر اینکه خبر در نظر گرفته شدن یک تخفیف زیاد و قابل توجه را در رابطه با یک محصول مورد علاقه خود بشوند.

مشتریان تخفیف محور آن دسته از مصرف‌کنندگانی هستند که به‌طورکلی نسبت قیمت بسیار حساس هستند عموماً برای خرید یک محصول تا لحظه‌ای صبر می‌کنند تا در مقابل زمانی که به قیمت کامل عرضه می‌شوند، دقیقاً همراه با تخفیفی کامل و قابل‌توجه در فروشگاه یا . . . عرضه شوند. فروش از طرق بن‌های تخفیف و حراج پایان سال به‌منظور کاستن از هزینه‌های انبارداری و انبارشماری از رویدادهای موردعلاقه این دسته از مصرف‌کنندگان است.

تعداد رو به افزایشی از تولیدکنندگان، خرده‌فروشان و ارائه‌کنندگان خدمات وجود دارند که چنین تخفیف‌هایی را در طی دوره‌های رکود یا شرایط سخت اقتصادی به مشتریان خود پیشنهاد می‌دهند.

 

۷- مصرف‌کنندگان عادت محور

مصرف‌کننده عادت محور آن دسته از مشتریانی هستند که به‌منظور استفاده از برخی برندها یا برخی از انواع محصولات احساس نوعی اجبار دارند.

بازاریابان به‌سختی کار می‌کنند تا موفق به ایجاد حس وفاداری به محصول در بین این دسته از مصرف‌کنندگان شوند. این کار حتی ممکن است به‌سادگی انتخاب یک برند خاص برای عطر، یک برند خاص برای نوشیدنی یا حتی خرید کردن از یک فروشگاه ثابت و همیشگی برای پوشاک و اقلام خوراکی مصرفی روزانه باشد.

انواع سیگار و نوشیدنی‌های مختلفی نمونه‌های کلاسیکی از محصولاتی هستند که عموماً مشتریان از این گروه و دسته را هدف قرار می‌دهند، خصوصاً محصولاتی که مصرف شدن آن برای مصرف‌کننده پس از مدتی تبدیل به یک نوع عادت می‌شود و فرد برای سر و حال باقی ماندن نیاز به مصرف کردن آن دارد؛ مانند سیگار و برخی از نوشیدنی‌های خاص. این دسته از مصرف‌کنندگان حتی ممکن است در صورت موجود نبودن برند خاص آن‌ها برای یک محصول در فروشگاه مراجعه شده به آن، به فروشگاه دیگر در جستجوی برند موردنظر خودشان مراجعه کنند.

تبلیغات مختلف هم اغلب سعی دارند تا شخصیت‌های معروف و شناخته‌شده و مرتبط با یک محصول خاص را به‌گونه‌ای استفاده‌ کنند که برای این دسته از مصرف‌کنندگان از جذابیت بالایی برخوردار باشد.


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

پاسخ دهید