انواع مصرف‌کننده و چگونگی دستیابی به آن‌ها – بخش اول


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

در حوزه بازاریابی همانند دیگر حوزه‌های علمی نیز واژگان مخصوص به این حوزه مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌طورکلی می‌توان گفت در این حوزه مصرف‌کنندگانی که کالاها و خدمات عرضه‌شده برای فروش توسط شرکت‌ها و تولیدکنندگان را خریداری می‌کنند به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند. حال سوال اینجاست که شناخت انواع مختلف مصرف‌کننده و چگونگی ارتباط برقرار کردن با آن‌ها چه اهمیتی دارد؟

 

ازآنجایی‌که کسب اطمینان از وجود بازار برای محصول یا خدمتی که به بازار عرضه می‌کنید اهمیت بسیار زیادی دارد، پس می‌توان گفت که یک شرکت تولیدکننده نیاز به شناخت کامل مصرف‌کنندگانی دارد که قصد هدف قرار دادن آن‌ها را دارد. از طرف دیگر شناخت مصرف‌کنندگان یک نوع کالا ازاین‌جهت می‌تواند اهمیت داشته باشد که این شناخت شرکت را قادر می‌سازد تا به‌طور مناسب محصول خود را به خریداران بالقوه و توزیع‌کنندگان محصول بین آن‌ها معرفی کند و از این طریق میزان فروش و سودآوری کسب‌وکار خودش را افزایش دهد.

 

انواع، طبقات و دسته‌های مختلفی از مصرف‌کنندگان کالاها و خدمات وجود دارند و در این مقاله سعی در معرفی هر یک از آن‌ها به‌طور کامل داریم:

 

۱- مصرف‌کنندگان فصلی

برخی از مصرف‌کنندگان کالاهایی را به‌صورت فصلی خریداری کرده و مورد مصرف قرار می‌دهند. آن‌ها در برخی دوره‌های زمانی اقدام به خرید برخی از کالاها می‌کنند که نیاز برای آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

جریان وجوه نقد برای یک کسب‌وکاری که محصولات فصلی می‌فروشد، بسیار سخت است؛ چراکه در بازه‌هایی طولانی از سال ممکن است بدون فروش باشند و ازاین‌رو هدف قرار دادن سریع و اثربخش مشتریان فصلی بسیار حیاتی است.

مثال:

  • فروش چتر در فصل‌های بارانی
  • نوشیدنی‌های سرد و خنک در طی فصول گرم سال
  • درخت کریسمس و تزئینات مربوط به آن‌ها در ماه دسامبر
  • پوشش مناسب برای شنا برای آقایان و خانم‌ها

 

consumers (3)

 

۲- مصرف‌کننده شخصی

این نوع از مصرف‌کنندگان مصرف‌کنندگان خاصی هستند که لزوماً کالاهایی را برای مصرف شخصی، خانوادگی یا دستان خود خریداری می‌کنند.

مثال:

  • مراجعه به سوپرمارکت خرید کالاها که کاربرد آن‌ها لزوماً در محیط خانه است.
  • خرید یک اتومبیل که تصمیم به استفاده شخصی از آن دارید.
  • خرید یک دستگاه تلفن موبایل برای ارتباطات شخصی

آیا تاکنون فکر کردید که چرا خدمات استفاده از دوربین عکاسی و ارتباط اینترنتی به گوشی‌های موبایل اضافه‌شده است؟ درواقع می‌توان گفت که تصور یک انسان که خواهان تهیه عکس و اشتراک‌گذاری آن با دوستان و … نباشد، واقعاً سخت است.

تولیدکنندگانی که محصولاتی را به مصرف‌کنندگان شخصی می‌فروشند، همواره در پی ایده‌هایی هستند که با استفاده از آن محصولات خود ارتقاء داده یا افزونه‌ای را به آن اضافه کنند.

 

۳- مصرف‌کننده سازمانی

در این رابطه پیش‌ازاین مقاله‌ای کامل در سایت آی بازاریابی منتشر کرده‌ایم که حتماً مطالعه آن را به شما توصیه می‌کنم. اما در این بخش فقط به‌صورت خلاصه توضیحی کوتاه می‌دهم که مصرف‌کنندگان سازمانی محصولات را برای سازمان‌ها، دولت‌ها یا کسب‌وکارها خریداری می‌کنند. آن‌ها اغلب خریدهای خود را به‌صورت عمده انجام داده و سفارش‌هایی دارند که در بازه‌های زمانی بعدی به‌طور مرتبط تکرار می‌شوند و ازاین‌رو چنین خریدارانی عموماً بسیار باارزش بوده و کسب‌وکارها در پی کسب آن‌ها هستند.

محصولات موردنیاز این دسته از کسب‌وکارها باید بسیار دقیق و برای نیازهای خاص طراحی و تولیدشده باشند. فروشندگان این دسته از کالاها باید از انعطاف‌پذیری بسیار خوب و قابل قبولی برای نهایی کردن مذاکرات فروش خود برخوردار باشند.

ادامه دارد . . .


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

پاسخ دهید