بازاریابی اغتشاش و دیگر خصوصیات آن


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

چند روز پیش در مطلبی در رابطه با بازاریابی اغتشاش به ذکر نکاتی در مورد آن پرداخته، با تعریف آن آشنا شدیم و مثالی از آن را دیدیم. در کنار این نکات همچنان برخی از ویژگی‌های این نوع بازاریابی باقی ماند . . . که نمی‌توانستم به دلیل طولانی شدن مطلب به آن‌ها بپردازم که در ادامه این مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنم.

 

یکی دیگر از جنبه‌های مهم بازاریابی اغتشاش این است که این نوع از بازاریابی وابسته به‌اندازه شرکت است. یک شرکت می‌تواند بزرگ یا کوچک باشد، به‌هرحال بدون در نظر گرفتن اندازه خودش بازهم می‌تواند از تکنیک بازاریابی اغتشاش استفاده کند، چرا که در زمان استفاده از این تکنیک تاکنون هیچ‌گونه تفاوتی بین شرکت‌های استارت آپ کوچک یا سازمان‌های بزرگ مشاهده نشده است و با اندکی تحقیق می‌توان نمونه‌هایی از هر دو دسته، بزرگ و کوچک را مشاهده کرد که شرکت‌ها در آن تصمیم به استفاده از این استراتژی برای کسب‌وکار خود گرفته‌اند.

 

بازاریابی اغتشاش باید با دقت و توجه بسیار زیادی توسط شرکت‌ها مختلف مورداستفاده قرار بگیرد. این نکته به این دلیل است که اگر شما محصول یا خدمت خود را تبلیغ نکرده و متمایز از دیگر محصولات موجود در بازار نسازید، در صورت استفاده از این تکنیک مزایای بلندمدتی برای شما و محصولتان متصور نیست. فرض کنید که شما یک نوع شامپو را به بازار مصرف عرضه می‌کنید و بسته‌بندی مشابهی به شامپو پنتن (Pantene) و یا سانسیلک (Sunsilk) برای آن انتخاب می‌کنید، اما تبلیغاتی برای آن در نظر نگرفته و یا آن را از دیگر محصولات مشابه در بازار متمایز نمی‌کنید. نتیجه اصلی و محتمل برای آن این است که مردم دست از اعتماد کردن به شما و برند شما به‌طورکلی برمی‌دارند و نهایتاً لقب یک برند کپی کار را به شما می‌دهند.

 

بازاریابی اغتشاش

 

یک نتیجه منفی حاصل از بکار بردن بازاریابی اغتشاش در ارتباطات از راه دور شوک حاصل از دیده شدن صورتحساب هزینه‌ها توسط مشتری است که در آن مشتریان شما صورتحسابی بسیار سنگین‌تر از صورتحسابی دریافت می‌کنند که پیش‌ازاین انتظار دریافت آن را داشته‌اند. البته استفاده از این تکنیک در حوزه ارتباطات از راه دور و ایجاد یک شوک در مصرف‌کننده این خدمات از ماه جولای سال ۲۰۱۰ در اتحادیه اروپا ممنوع شده است. ازاین‌رو بسیاری از مشتریان از طریق پیوستن به یک مکانیزم میان‌بر موفق به مدیریت این موضوع و جلوگیری از روبرو شدن با یک شوک حاصل از صورتحساب شده‌اند. در این وضعیت، زمانی که صورتحساب آن‌ها به یک حد معینی می‌رسد که از پیش آن را تعیین کرده و به شرکت ارائه‌کننده خدمات اعلام کرده‌اند، هزینه اضافی به صورتحساب آن‌ها اضافه نمی‌شود.

 

از طریق استفاده از تکنیک بازاریابی اغتشاش، بازاریابان در حال سعی و تلاش برای تحت تأثیر قرار دادن فرایند تصمیم‌گیری مشتریان می‌باشند. در چند سال گذشته، به دلیل تعداد محصولاتی که برای فروش آن‌ها از بازاریابی اغتشاش استفاده می‌شود و نیز جذب مشتریان یا ایجاد انگیزه برای تغییر دادن برند موردنظر و حمایت آن‌ها، شرکت‌های مختلف درخواست داشتن کنترل بیشتری بر روی شکل و نوع بسته‌بندی و تنوع محصولاتی داشته‌اند که قابل‌عرضه و معرفی در یک بازار از پیش شکل‌گرفته بوده است.

 

به‌عنوان نتیجه‌گیری، می‌توان این‌گونه گفت که به‌طورکلی شرکت‌ها از حفظ کیفیت خوب و مناسب خدمات و تمرکز بر مراقبت روزافزون از مشتری به‌منظور نرخ حفظ و نگهداشت مشتری می‌توانند منافع بسیار زیادی کسب کنند. این موضوع موجب ایجاد منافع بلندمدت بسیار زیادی می‌شود که نه‌فقط از منظر اقتصادی، بلکه از منظر غیراقتصادی مانند افزایش سهم از بازار یا افزایش نرخ حفظ و نگهداشت مشتریان جدید هم قابل‌توجه است و از این طریق نیاز صاحبان کسب‌وکار به استفاده از تکنیک‌هایی اینچنین به دلیل جنبه‌های منفی استفاده از آن در بلندمدت که پیش‌ازاین به آن‌ها اشاره شد، کمتر می‌شود.


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

دیدگاهتان را بنویسید