بازاریابی مدرن و ابزارهای جدید آن – VR، AR و MR


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

بازاریاب‌ها از دیرباز کوشیده‌اند با استفاده از شیوه‌ها و ابزار جدید در بازاریابی مدرن پیام خود را به گوش مخاطبان خود برسانند.

 

زمانی تبلیغ دهان‌به‌دهان کارآمد بود و روزگاری انتشار تبلیغات از رادیو.

 

پس‌ازآن هم چاپ آگهی در مطبوعات باب شد و باقی ماجرا.

 

اکنون و به‌موازات پیشرفت‌های شگرف در حوزه فناوری، ابزارهای جدیدی در خدمت بازاریاب‌ها در دنیای بازاریابی مدرن قرارگرفته است.

 

به گزارش [ibazaryabi.com] به نقل از پایگاه emarketer.com، واقعیت مجازی (Virtual Reality که به‌اختصار VR می‌نامندش)، رسانه جدیدی برای پیشبرد اهداف تجاری است که بازاریاب‌ها با آن می‌توانند داستان‌سرایی کنند و به شیوه‌ای که تاکنون سابقه نداشته، با مخاطبان خود ارتباط برقرار نمایند.

 

نماد واقعیت مجازی، نمایشگرهای پوشیدنی سه‌بعدی است که معمولاً به هدفون، ابزارهای کنترلی و دیگر لوازم جانبی متصل می‌شود.

 

حضور در متن حادثه یکی از مزیت‌های هیجان‌انگیز فناوری واقعیت مجازی به شمار می‌رود‌.

 

واقعیت افزوده (Augmented Reality که به‌اختصار AR می‌خوانندش) نیز ابزار دیگری از بازاریابی مدرن است که مدت‌زمان درازی از تولد آن نمی‌گذرد.

 

واقعیت افزوده شامل اشیاء مجازی و دیگر اطلاعات دیجیتال است که از طریق یک سخت‌افزار – از قبیل تلفن همراه هوشمند، تبلت و HMD – تجربه‌ای جالب پیش روی کاربر به نمایش می‌گذارد.

 

ابزار جدید بازاریابی مدرن

 

HMD یعنی نمایشگرهای قابل‌نصب در مقابل سر که گوگل گلس نمونه بارز و آشنای آن محسوب می‌شود.

 

ما در اینجا با مفهوم دیگری نیز سر و کارداریم: واقعیت ترکیبی (Mixed Reality که به‌اختصار MR می‌خوانندش)؛ یعنی ارائه تجربه به‌وسیله در هم آمیختن اشیاء مجازی و فیزیکی به‌صورت بلادرنگ.

 

شما با استفاده از هدست MR نیاز نیست که ارتباط بصری خود را با دنیای واقعی از دست بدهید؛ در حقیقت چیزی شبیه گوگل گلس ولی پیشرفته‌تر.

 

یکی از دلایلی که نشان می‌دهد بازاریاب‌ها می‌توانند به این ابزار نوین بسیار چشم امید داشته باشند، سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و افراد ذیربط در این زمینه است.

 

مدت‌ها پیش از آن‌که فیس‌بوک شرکت Oculus – فعال درزمینهٔ واقعیت افزوده – را با پرداخت دو میلیارد دلار خریداری کند، توسعه‌دهندگان دستگاه‌های VR توانستند طی یک کمپین در کیک‌استارتر (Kickstarter) 2.4 میلیارد دلار سرمایه جمع‌آوری کنند، درحالی‌که هدف اولیه آن‌ها به دست آوردن فقط ۲۵۰ هزار دلار بود.

 

گوگل نیز سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در این خصوص انجام داده که مهم‌ترین آن‌ها اختصاص بودجه ۵۴۲ میلیون دلاری به استارت‌آپ مرموز Magic Leap هست.


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

دیدگاهتان را بنویسید