بازاریابی مصرفی چگونه در طی زمان تغییر پیداکرده است؟


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

بازاریابی مصرفی

هر زمان که شخصی محصول یا خدمتی را برای استفاده شخصی یا به اشتراک‌گذاری با دیگران خریداری می‌کند، درواقع در بازار مصرفی واردشده و در آن مشارکت داشته و هرقدر تعداد این نفرات بیشتر باشد، این بازار بازاریابی مصرفی فعال‌تر می‌شود. کسب‌وکارهایی که در بازار مصرفی فعالیت می‌کنند، وارد فرایند طراحی محصولات و خدماتی می‌شوند که مصرف‌کننده عادی قادر به خریدن آن است. شکل ترفیع و تبلیغات کالاها در این بازار تحت عنوان بازاریابی مصرفی شناخته می‌شود.

تولید و فروش محصولات و همچنین معرفی و پیشنهاد آن‌ها به مصرف‌کنندگان در طی زمان تغییرات بسیار مختلفی کرده است. ازلحاظ تاریخی، در عصر تجارت ساده عرضه محدود بود و مصرف‌کنندگان در جستجوی افرادی بودند که در حال فروش کالاها برای مصرف شخصی بودند. اگر به‌طور ساده بخواهیم این موضوع را بیان کنیم، عرضه‌کنندگان به هیچ فعالیت و تلاشی برای فعالیت‌های بازاریابی نیاز نداشتند.

زمانی که عصر تولید آغاز شد، بارزترین تغییر در بازار ایجاد تنوع در انتخاب محصولات و خدمات برای مصرف‌کنندگان بود. به عبارتی تعداد کسب‌وکارهایی که محصولات و خدمات ثابتی را عرضه می‌کردند افزایش‌یافته و مصرف‌کننده باید عرضه‌کننده را انتخاب می‌کرد. ازاین‌رو نیاز به فعالیت‌های بازاریابی افزایش یافت. البته این فعالیت‌ها محدود به کانال‌های ارتباطی بود که در آن زمان در دسترس عموم قرار داشت که عبارت از گسترش پیام به‌صورت دهان‌به‌دهان و رسانه‌هایی از قبیل روزنامه، تلویزیون، رادیو و … بود، اما امروز بازاریابی مصرفی تحت سلطه کانال‌های دیجیتال و همچنین رسانه‌های عمومی است.

در عصر مدرن، کسب‌وکارها به دلیل ظهور فن‌آوری‌های پیشرفته و در دسترس بودن آن‌ها به‌شدت در حال رشد و گسترش هستند. مهم‌ترین استفاده از فناوری در عرصه بازاریابی رسانه‌های اجتماعی است. عصر دیجیتال به کسب‌وکارها اجازه داده تا تحقیقات بیشتر و دقیق‌تری داشته باشند و از این طریق اطلاعات دقیق و واقعی در رابطه با مشتریان خودشان به دست آورده و تحقیقات مهم و قابل‌توجهی را در محصولات و خدمات خودشان ایجاد کنند. علاوه بر این، فعالیت‌های بازاریابی نیز با عصر جدید منطبق شده‌اند و شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان کانال مهمی برای تبلیغات و ترفیع و ترویج مورداستفاده قرار می‌گیرند.

بازاریابی مصرفی

امروزه ما همچنین قادر به صحبت کردن درباره مصرف‌کنندگان دیجیتال هم هستیم، مصرف‌کنندگانی که معرف نسل جدید بوده و دنیا را به شکل جدیدی می‌بینند. برای این مصرف‌کنندگان دنیای مجازی و فیزیکی دارای تناسب یکسانی است و از این طریق تمام دوستان و اعضای خانواده خود را همه‌جا از طریق شبکه‌های اجتماعی با خود همراه دارند. علاوه بر آن، زمانی که قصد خرید چیزی رادارند احتمال مشورت کردن با اعضای شبکه ارتباطی خودشان بیشتر از گوش دادن به محتوای تبلیغاتی تبلیغات سنتی مختلف است. آن‌ها همه‌چیز را به‌صورت آنلاین اشتراک می‌گذارند و دیدگاه متفاوتی نسبت به حریم خصوصی دارند.

به همین ترتیب، بازاریابان حوزه مصرفی خود را با رفتارهای خرید جدید از طرف مشتریان منطبق ساخته و درنتیجه آگاه به استراتژی‌های خاص این دوره که به برخی از آن‌ها در ادامه اشاره می‌کنم، هستند.

بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی فعالیتی است که شامل به اشتراک‌گذاری محتوا در رابطه با محصول یا خدمات شما با استفاده از کانال‌های رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌شود. برخی آن‌ها را تحت عنوان هنر برقراری ارتباط با مشتریان و مشتریان بالقوه بدون فروش چیزی به آن‌ها می‌دانند. این نوع از بازاریابی به‌طور گسترده باهدف ایجاد آگاهی نسبت به برند در جریان است.

بازاریابی با موبایل

در طی چند سال گذشته، استفاده از گوشی‌های هوشمند رشد بسیار زیادی داشته است و مردم عموماً به دلیل کاربری آسان آن‌ها و قابلیت اتصال آن‌ها به شبکه اینترنت از آن‌ها استفاده می‌کنند. استفاده زیاد و رو به افزایش از این گوشی‌ها و تبلت‌ها، نفوذ محتوای بازاریابی را برای شبکه‌های موبایلی ممکن ساخته است. به همین دلیل است که شرکت‌ها به استفاده  و بازطراحی وب‌سایت‌های خود روی آورده‌اند تا از این طریق ضمن استفاده از فراخوان به عمل‌های اجتماعی کاربری آن‌ها برای مخاطبین را ساده‌تر کنند.

بازاریابی شخصی‌سازی‌شده

رویکرد بازاریابی سنتی، مانند استفاده از تلویزیون برای ترویج و ترفیع محصولات و خدمات به دلیل اشباع رسانه‌ای تقریباً اثربخشی خودش را ازدست‌داده است. رویکرد بازاریابی شخصی‌سازی‌شده شامل استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری برای خواندن و تولید پیام‌های شخصی می‌شود و ازاین‌رو کامپیوتر به بررسی رفتار مصرف‌کننده پرداخته و برای کاربران اطلاعات مفید و موردعلاقه آن‌ها را جمع‌آوری کرده و ارائه می‌دهد.

بازاریابی بصری

وب‌سایت‌هایی از قبیل پینترست، اینستاگرام و اسلایدشیر – slideshare – به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهند تا پیام خود را در قالب یک محصول یا تصویر ارائه دهند. بااین‌وجود، بسیاری از کسب‌وکارها از روندهای جدیدی که این وب‌سایت‌ها در حال ایجاد کردن هستند، هیچ اطلاعاتی در دست ندارند.

عصر دیجیتال به‌طورقطع تغییرات شگرفی در نحوه اجرا بازاریابی مصرفی ایجاد کرده‌اند و شرکت‌هایی که می‌خواهند با این روند پیش روند باید با سرعت خود را تغییرات فناوری در این عصر همراه کنند. به‌منظور اجرای یک استراتژی بازاریابی مصرفی موفق، به‌روز نگاه‌داشتن خودتان در رابطه با روندهای شبکه‌های اجتماعی و حفظ ارتباط با مشتریان بسیار حیاتی است.

نوشته بازاریابی مصرفی چگونه در طی زمان تغییر پیداکرده است؟ اولین بار در مشاوره بازاریابی و آموزش بازاریابی ، تبلیغات و فروش پدیدار شد.


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

دیدگاهتان را بنویسید