بازاریابی چریکی – تبلیغات غیر سنتی


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

در سال ۱۹۸۴، جِی کُنراد لِوینسون، کتابی را به نام ” بازاریابی چریکی ” منتشر کرد که در حال حاضر کتابی افسانه ای شناخته می شود.

این کتاب در راه های غیر متعارف تبلیغات، با استفاده از بودجه کمتر و خیال پردازی بیشتر به
منظور جلب توجه مصرف کنندگان صحبت می کرد. اینکه خراج از چارچوب تعریف شده قبلی
(تلویزیون و روزنامه و . . .) فکر کنید. متفاوت باشید. به چشم بیایید. غیر منتظره باشید.

اما در طی حدود ۳۰ سال پیش از این تاریخ، اکنون بازاریابی چریکی همانند تبلیغات رادیو و
تبلیغات محیطی دیگر به ابزاری عادی تبدیل شده است.

در واقع موارد زیر نمونه هایی از روش های ممکن برای استفاده در تبلیغات بر اساس این رویکرد است:

  • بازاریابی مخفی – معرفی محصول بصورت نامحسوس
  • بازاریابی تجربی – تعامل با محصول
  • بازاریابی با بسته دستمال کاغذی – بازاریابی دست به دست
  • نقاشی های دیواری معکوس – تبلیغات موقت در کف پیاده رو
  • بازاریابی ویروسی – از طریق شبکه های اجتماعی
  • بازاریابی همهمه ای – بازاریابی دهان به دهان
  • کمپین های انتشار بدون حد و مرز پوستر
  • بازاریابی انتظار – در مکان و زمانی که مصرف کننده در انتظار ایستاده است

بازاریابی چریکی

با این وجود، با محبوبیت یافتن این دست از روش های تبلیغاتی مسئله قرار گرفتن بیش از حد در
معرض پیام های تبلیغاتی برای مصرف کنندگان هم مطرح می شود. در سال ۱۹۸۴ دیدن یک
تبلیغ در سرویس های بهداشتی یا کنار پیاده رو خیلی غیر عادی بود. به عبارتی رهگذر راهی جز
توجه کردن به آن نداشت. اما امروزه دیگر مردم به نوعی از این روش های متنوع خسته شده و
حتی این روش های مختلف و متنوع را زننده و مزاحم می دانند.

اما این به معنای پایانی برای بازاریابی چریکی نیست.

به گفته جِی کُنراد لِوینسون این روش بازاریابی همچنان روشی فوق العاده برای جلب توجه
مخاطب است. اما نکته مهم در این رابطه توجه به اصول اولیه و اساسی این نوع از بازاریابی و
اطلاع از این موضوع است که کدام یک از تاکتیک های این رویکرد دیگر نیاز تبلیغاتی این دوره را تامین نمی کند.

اصول اساسی بازاریابی چریکی

در سال ۱۹۸۴ و در زمان چاپ این کتاب، این رویکرد در واقع یک رویکرد پیشگامانه نسبت به
بازاریابی بود. اما زمان می گذرد و تغییر می کند. قوانین هم تغییر می کنند. اما خوب طبیعی
است که برخی اصول و نکات همچنان ثابت باقی می مانند. یکی از باورهای اصلی لِوینسون این
بود که بازاریابی خوب و موثر اصولا نباید هزینه آنچنانی در بر داشته باشد. این اصل امروز هم
صدق می کند و یک مدیر بازاریابی خوب و موثر مثلا می تواند از اخبار به بهترین نحو برای معرفی و فروش محصول خود بهره ببرد.

مثلا می توانید به عنوان نمونه ای از انواع مختلف تبلیغات چریکی با کمترین هزینه به این مورد توجه کنید.

هر چند که در آینده نمونه های دیگری از این دست را برای شما معرفی خواهیم کرد.

بازاریابی چریکی

از دیگر قوانین همچنان موثر بازاریابی چریکی

  • این نوع تبلیغات باید بیشتر از تجربه، قضاوت و حدس و گمان بر روانشناسی انسانی استوار باشد.
  • به تمرکز بر پول باید بر زمان، انرژی و خیال پردازی تمرکز داشته باشیم.
  • معیار اولیه ای که بر اساس آن باید به ارزیابی کسب و کار خود بپردازیم، سودآوری است، نه میزان فروش.
  • همچین یک بازاریاب باید بر تعداد روابط جدید شکل گرفته در طول هر ماه تمرکز داشته باشد.
  • به جای تنوع بخشیدن در سبد محصول از طریق معرفی محصولات جدید، بر شکل گرفتن
    یک استاندارد کیفی تعالی تمرکز داشته باشید.
  • به جای تمرکز بر به دست آوردن مشتریان جدید، به دنبال معرفی شدن توسط مشتریان
    قدیم و فروش بیشتر به مشتریان فعلی باشید.
  • رقابت را فراموش کنید و بر همکاری بیشتر با دیگر کسب و کارها تمرکز داشته باشید.
  • بازاریابانی که از رویکرد چریکی برای بازاریابی خود استفاده می کنند باید بر استفاده از
    ترکیبی از روش های بازاریابی در یک کمپین تمرکز داشته باشند.
  • تکنولوژی های روز را بشناسید و از آنها برای توسعه کسب و کار خود بهره ببرید.
  • پیام ها را با هدف و تمرکز گروهی کوچک از افراد ارسال کنید؛ هر قدر کوچکتر، بهتر.
  • بر کسب اجازه از افراد برای ارسال اطلاعات بیشتر برای آنها تمرکز کنید و فقط به فکر فروش به آنها نباشید.

همراهان عزیز، اگر تمایل دارید جادوی استراتژی بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک و متوسط را با تمام وجود درک کنید، می توانید با خرید محصول ” دوره بازاریابی چریکی ” بیاموزید که چگونه با هزینه ای اندک و با صرف انرژی و پشتکار و تخیل تان از رقبای بزرگ پیشی بگیرید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره کلیک کنید …

برچسب ها: آموزش بازاریابی, آموزش بازاریابی چریکی, بازاریابی چریکی, تبلیغات, تبلیغات خلاقانه, تبلیغات غیر سنتی, دوره آموزشی


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

Related Posts

پیش از آنکه در یک مصاحبه شغلی در حوزه فروش شرکت کنید …
افشای موقعیت مکانی کاربران به علت نقص تولیدات گوگل
یک کارمند ناراضی در تسلا اختلال ایجاد کرد
الزام جدید رگولاتوری به اپراتورها/ لزوم تایید مشترک در خرید سرویس