برای داشتن اتاق فکر رسانه ای و تبلیغاتی استاندارد چه باید کرد؟!


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

رسانه تبلیغات - مجری تبلیغات۰


بدون دیدگاه

برای داشتن اتاق فکر رسانه ای و تبلیغاتی استاندارد چه باید کرد؟!

دنیای تبلیغات – امیرحسین ثابتی – باوجود قدمت چند صدساله رسانه ها در سپهر ارتباطی جهان و رویارویی گردانندگان با مسائل و دستور کارهای متنوع و متکثر، مفهوم “اتاق فکر رسانه ای” در سازمان رسانه، مقوله ای جدید و از زاویه ی نظریه پردازانه، بسیار نوپا است.


مفهوم زیر بناییِ “اتاق فکر رسانه ای” در کشور ما، با وجود اهمیت راهبردی و تاثیر گذاری عمیق در زمینه های: طراحی ایده، ارائه راه حل اجرایی، تسریع و تسهیل فرایندهای تولید و پخش، ایجاد خلاقیت و افزایش رقابت پذیری سازمان های رسانه ای، آنچنان که که بایسته است، مورد توجه مدیران واقع نشده است و اتاق های فکر رسانه ای که اکنون در حال فعالیت هستند نیز از پایه ای مستحکم، علمی و هدفمند، بهره نمی گیرند.
در بسیاری از نمونه ها، عنصر مخرب رفع تکلیف و بسندگی در فرایند ایجاد یک اتاق فکر سازمان رسانه، تنها علت و پشتوانه های تشکیل آن است و آنچه مفقود است، مبانی علمی، تحقیقات و پژوهش های منسجم است.
در این نوشته، سعی نگارنده بر آن است که با برشمردن تعدادی از عناصر اساسی و مرتبط با مفهوم “اتاق فکر رسانه ای” ،چراغی هر چند کوچک و کم فروز پیش پای علاقمندان، پژوهشگران و فعالان حوزه رسانه، تبلیغات و برندسازی روشن کند.  لازم به ذکر است که هر کدام از عناصری که بدان اشاره خواهد شد، نیازمند واکاوی و پژوهش های نظام مند است و امید است با پرداختن علمی و هدفمند به آنها، مسیر حرکت راهبران رسانه و فعالان این عرصه، روز به روز روشن و پیشرفته تر شود.

عناصر اساسی، بایسته ها و زمینه های تحقیقاتی مرتبط با مفهوم “اتاق فکر رسانه ای” :

  • فرایند دریافت ایده ها از اعضای اتاق فکر
  • چگونگی ترکیب و هم افزایی ایده های اعضای اتاق فکر
  • ارائه مکانیزم اصلاح ایده ها
  • ارائه مکانیزم بارورسازی ایده ها
  • شیوه طراحی مساله رسانه ای
  • تکنیک های کشف مسائل رسانه ای
  • مکانیزم جهت دهی هوشمندانه در فرایند ایده پردازی
  • چگونگی مساله محور ساختن فضای اتاق فکر
  • شرایط فیزیکی استاندارد اتاق فکر
  • طراحی مقررات ارتباطی اعضای اتاق فکر
  • شرایط گزینش راهبر اتاق فکر
  • مکانیزم نظارت بر تصمیم گیری های اتاق فکر
  • برنامه زمانی بهینه حضور اعضا در جلسات اتاق فکر مبتنی بر نظرات همه اعضا
  • پروتکل امتیاز دهی و سنجش کیفی اعضای اتاق فکر
  • شیوه نامه ارتقای اعضای اتاق فکر
  • مکانیزم #استخدام اعضای اتاق فکر در نهادهای رسانه ای
  • ساختار پرداخت حقوق و دستمزد اعضای اتاق فکر
  • استراتژی اعتمادسازی میان اعضای اتاق فکر و سایر کارکنان و مدیران سازمان رسانه
  • مکانیزم حرکت از مساله تا راه حل رسانه ای
  • ارائه تعریف دقیق از مفهوم و ویژگی های راه حل رسانه ای
  • مکانیزم ایجاد بانک اطلاعاتی اتاق فکر
  • محدودیت تعداد نفرات اتاق فکر و مکانیزم افزایش و کاهش
  • مقررات ارتباط با اتاق های فکر دیگر
  • همکاری و ارتباط اتاق فکر با رییس سازمان رسانه
  • استراتژی تبدیل اتاق فکر رسانه ای به یک سازمان یادگیرنده و به روز
  • مکانیزم بهره گیری اعضای اتاق فکر از اطلاعات رشته های مختلف علمی
  • روش تحقیق اعضای اتاق فکر در مواجهه با مسائل رسانه ای
  • مکانیزم آموزش اعضای اتاق فکر در زمینه مبانی فنی و تکنیکال رسانه
  • آموزش اعضای اتاق فکر در زمینه مباحث هنری
  • آموزش اعضای اتاق فکر در زمینه مباحث اقتصاد رسانه
  • مکانیزم بهره گیری از فضاهای جغرافیایی متنوع برای جلسات با هدف انگیزه بخشیدن به اعضای اتاق فکر
  • ارائه امکانات و عناصر فنی مورد نیاز در فضای اصلی جلسات اتاق فکر
  • شیوه نامه طراحی هنری اتاق جلسات با هدف تاثیر روانی بهینه بر اعضا
  • مکانیزم پیاده سازی تکنیک های به روز مدیریت زمان در اتاق فکر
  • تعیین چارچوب وظایف راهبر و اعضای اتاق فکر

امیرحسین ثابتی – کارشناس ارشد علوم ارتباطات دانشگاه صداوسیما


[تعداد: ۰    میانگین: ۰/۵]



./پایان
دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند در تلگرام را دنبال کنید


Print Friendly and PDF

برای دریافت آخرین مطالب، اخبار و تحلیل های دنیای تبلیغات پست الکترونیک خود را در کادر روبرو وارد نمایید و ایمیل ارسالی را تائید نمایید تا هیچ مطلبی را از دست ندهید!



کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

Related Posts

مراقب کلاهبرداران بیمه ای با ترفند «کارت هوشمند بیمه» باشید
سیستم عامل هواوی با کمک محققان روس توسعه می یابد
تکمیل زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات تا پایان دولت
اجرای طرحی برای آرشیو کردن بخش زیادی از اینترنت