بیشتر از ۲۰ مثال عجیب و غریب از بازاریابی چریکی – بخش اول


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

وقتی استراتژی های کلاسیک بازاریابی برای کارهای تبلیغاتی جوابگو نیستند ندارند، چاره ای
جز متوسل شدن به شیوه های چریکی بازاریابی و تبلیغات باقی نمی ماند. در واقع این
شیوه های بازاریابی چریکی نیروهای فوق العاده هستند که استراتژی های ویژه ای به توسط
آنها شکل می گیرد تا به توسط آنها موج های عظیم آرام شده و دشمن شکست بخورد.

بازاریابی چریکی یک جایگزین فوق العاده برای بازاریابی سنتی است. این نوع از بازاریابی بر تفکر
خلاق و بدیع استوار است، در واقعی جایی که تخیل و ابتکار بودجه های سرسام آور بازاریابی را
زیر پا می گذارد.

بازاریابی چریکی عموما ارزان قیمت تر از بازاریابی سنتی است و به استراتژی های کوچکتر و
محلی مانند موارد زیر وابسته است:

نقاشی های دیواری

بازاریابی با استفاده از نقاشی های دیواری از خیابان های شهر و در و دیوار، همه و همه به
عنوان بوم نقاشس استفاده می کند. در حالی این نقاشی ها اغلب کوچک هستند، اما بعضا
نمونه های بزرگ آنها در جای جای شهرها ممکن است دیده شوند. اغلب در استفاده از این
روش برای کسب و کارهای مختلف توصیه می شود از مالکین ساختمان ها و … اجازه گرفته
شود و سپس از این نقاشی ها بر روی دیوار ساختمان های آنها استفاده شود.

نقاشی های دیواری شابلونی

در نقاشی های دیواری شابلونی اغلب از شابلون به منظور خلق کارهای سری و تکراری در
سطح شهر استفاده می شود. مزیت شابلون این است که می توان کار هنری مورد نظر را در
دفعات مختلف در مکان های مختلف شهر در واحد زمانی کوتاهی پیاده کرد. این شابلون ها اغلب
در اندازه های کوچک و با طراحی های ساده مورد استفاده قرار می گیرند.

نقاشی های دیواری معکوس

نقاشی های دیواری معکوس در زمانی استفاده می شوند که به جای اضافه کردن چیزی به
سطح، بازاریابان اغلب چیزی را مثل مثلا گرد و غبار از روی سطح پاک می کنند تا یک پیام
بازاریابی را به مخاطب برسانند. یعنی مثلا خیلی راحت یک شابلون را بر روی یک سطح خاکی
قرار داده و با دست گرد و غبار باقی مانده را پاک می کنند. اثر به وجود آمده اغلب خیلی موقتی
بوده و اثر کوتاه مدتی دارد.

برچسب ها

استفاده خلاقانه از برچسب ها یک شیوه خوب و مناسب دیگر از بازاریابی چریکی است که در
صورت درست اجرا شدن می تواند بسیار موفق باشد و اثرات خوبی داشته باشد.

بازاریابی مخفی undercover marketing

بازاریابی مخفی که از تحت عنوان بازاریابی خفا یا stealth marketing هم یاد می شود به این
شکل است که بازاریاب به صورت مبدل درآمده و در میان بازار هدف خود قرار می گیرد. یکی از
مثال های آن می تواند کمپین سال ۲۰۰۲ شرکت سونی باشد که در آن بازیگران مختلفی
انتخاب شده بودند و در بین جمعیت از مردم غریبه می خواستند تا تصویری از آنها بگیرند. در این
بین گوشی سونی خود را از جیب درآورده و با معرفی آن به مردم از ویژگی ها و توانایی های آن
می گفتند.

فلش ماب

فلش ماب شامل سازماندهی گروهی از افراد برای اجرای یک کار یا برنامه خاص در یک زمان و
مکان خاص از پیش تعیین شده می باشد. در برخی موارد از فلش ماب مجریان در واقع بازیگران
رسمی سینمایی بوده اند که برنامه را اجرا کرده اند.

بازاریابی چریکی

شیرین کاری تبلیغاتی

شیرین کاری های تبلیغاتی شامل شاهکارهایی از بهت و حیرت می شوند که اغلب به حمایت
یا همکاری با یک برند شناخته اجرا می شوند. برند رد بول در اجرای این شیوه بازاریابی بسیار
متخصص است که نمونه آن را می توان در رکورد چتربازی آنها در سال ۲۰۱۲ در قالب پروژه Stratos
دید. در این پروژه رد بول قهرمان ورزش های مخاطره آمیز، فلیکس باومگارتنر استرالیایی را به
بالای دومین لایهٔ بزرگ اتمسفر یا همان استراتوسفر فرستاد و با شیرجه وی از ارتفاع ۳۹
کیلومتری سطح زمین رکورد بالاترین ارتفاع چتربازی را شکست. این پروژه که منجر به شکسته
شدن رکوردهای جالب بیشتری هم شده بود، از طریق شبکه یوتیوب بصورت زنده پخش می شد
و ۹٫۵ میلیون نفر در سراسر جهان آن را می دیدند که خود شکسته شدن یک رکورد دیگر نیز به
حساب می آمد.

شکار گنج

خلق برنامه های شکار گنج شخصی سازی شده و با کیفیت بسیار بالا یک تکنیک دیگر از
بازاریابی چریکی است که می تواند موجب هیجان بسیار زیادی برای مخاطبین و بینندگان آن
شود. برنامه های شکار گنج در قالب بازاریابی چریکی شامل ارسال سرنخ های آنلاین در رابطه
با اقلام مخفی شده در سطح یک یا چند شهر مختلف می باشد. برندگان این برنامه ها اغلب
جایزه هایی از قبیل کدهای دیجیتال، یا سرنخ دیگری برای دست یافتن به سطح بالاتری از بازی
را دریافت می کنند.

محیط شهری

موفق ترین شکل از استراتژی های بازاریابی چریکی آن دسته از استراتژی هایی هستند که
بیشترین استفاده را از فضاهای موجود در اطراف خود به عمل می آورند. محیط های شهری
فرصت های بسیاری را برای اجرای استراتژی های هوشمند بازاریابی در اختیار بازاریابان قرار
می‌دهند.

در حالیکه امروزه اغلب نمونه های فیزیکی بازاریابی چریکی مد نظر بوده و در مطالب آموزشی به
آنها اشاره می شود، اما نمونه های بیشماری از آنها در فضای آنلاین هم یافت می شود.
کمپین‌های بازاریابی چریکی آنلاین اغلب بصورت های زیر قابل مشاهده هستند:

  • ویدئوهای ویروسی
  • مسابقات تولید محتوا توسط کاربران
  • صفحات فرود خلاقانه

مزایا و معایب بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی برای خود مزایا و معایبی دارد که باید پیش از تصمیم گیری برای حرکت کردن به
سوی اجرای یکی از این کمپین ها باید آنها را مد نظر قرار داد.

مزایای بازاریابی چریکی

  • اجرای ارزان قیمت

خواه از یک شابلون ساده استفاده کنیم یا یک برچسب خیلی بزرگ، بازاریابی چریکی به
مراتب ارزان تر از تبلیغات سنتی است.

  • وجود فضا برای تفکر خلاقانه

در بازاریابی چریکی تخیل ارزش و اهمیت بسیار بیشتری نسبت به بودجه دارد.

  • انتشار ویروسی و دهان به دهان

بازتاب بازاریابی چریکی به شدت وابسته به بازاریابی دهان به دهان و ویروسی است که
البته بستگی به ابزارها و امکانات موجود و در اختیار برای یک بازاریاب دارد.

در برخی از موارد برخی نمونه کمپین های قابل توجه یا منحصر به فرد در این زمینه توسط
رسانه های محلی و ملی مورد پوشش خبری واقع شده که به شدت بر میزان تاثیرگذاری
این کمپین ها افزوده اند.

معایب بازاریابی چریکی

  • پیام های اسرار آمیز در این شیوه می توانند اشتباه گرفته شوند

همیشه قدری رمز و رازدر حواشی کمپین های بازاریابی چریکی وجود دارد و در حالیکه
اغلب همین رازآلود بودن کمپین های این نوع از بازاریابی است که موجب جلب توجه افراد
می شود، عدم وجود شفافیت در مورد این تکنیک ها و کمپین ها در مواردی می تواند
موجب انحراف درک و برداشت مخاطب شود.

اشتباه و سردرگمی مرتبط با کمپین های بازاریابی چریکی می تواند پیامدهای بسیار
بدی داشته باشد، از جمله موردی که در سال ۲۰۰۷ اتفاق افتاد که در آن مدارهای
تابلوهای LED بصورت چشمک زن در جای جای شهر بوستون برای تبلیغ سری جدید
انیمیشن Aqua Teen Hunger Force نصب شده بود. مردم با دیدن آنها تصور کرده بودند
که اجسام قابل انفجاری در شهر نصب شده اند که در ادامه نیروهای ویژه پلیس وارد
عمل شده و با خنثی سازی خطر فرض شده را رفع کرده بودند. عوامل اجرایی به جرم
ایجاد ترس و وحشت بازداشت شده بودند. این افراد پس از مدت کوتاهی آزاد شدند. هر
چند که برخی از رسانه ای شدن این اتفاقات از آن به عنوان یک موفقیت یاد می کنند، اما
نتایج حاصل شده در عمل به عنوان یک ضد تبلیغ برای این انیمیشن عمل کرده بودند.

  • امکان مداخله اشکال مختلف قدرت

برخی از انواع شیوه های بازاریابی چریکی مثل نقاشی های خیابانی غیر مجاز می تواند
موجب درگیری هایی با مقامات و مسئولین شهری شوند.

  • موانع پیش بینی نشده

برخی از شیوه های بازاریابی چریکی در برابر شرایط بد آب و هوایی و … آسیب پذیر بوده
و به شدت می توانند نتایج پیش بینی شده برای کمپین مورد نظر را تحت تاثیر قرار دهند.

  • واکنش های بالقوه

برخی مخاطبان زرنگ و دانا یا به نوعی خاص ممکن است کسب و کارهای به کار گیرنده
این دسته از روش های بازاریابی را به دلیل عدم تصدیق آنها، مورد انتقاد قرار دهند. این
مورد خصوصا در رابطه با شیوه بازاریابی خفا صدق می کند – پس در صورت بکارگیری این
شیوه از بازاریابی چریکی حتما و حتما باید از قبل پیش بینی عواقب آن را کرده و آمادگی
روبرو شدن با واکنش برخی از مخاطبین را داشته باشید.

شکی نیست که بازاریابی چریکی قادر به پدیدار ساختن نتایج فوق العاده ای می باشد، البته در
عین حال فرصت اجرا و استفاده از خلاقیت بازاریابان به اشکال منحصر به فرد را هم ایجاد
می‌کند؛ اما نکته مهم این است که این شیوه از بازاریابی تنها برای شرکت ها و کسب و
کارهایی موثر واقع می شود که ریسک پذیر باشند.

ادامه دارد . . .

همراهان عزیز، اگر تمایل دارید جادوی استراتژی بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک و متوسط را با تمام وجود درک کنید، می توانید با خرید محصول ” دوره بازاریابی چریکی ” بیاموزید که چگونه با هزینه ای اندک و با صرف انرژی و پشتکار و تخیل تان از رقبای بزرگ پیشی بگیرید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره کلیک کنید …

برچسب ها: اصول بازاریابی چریکی, بازاریابی چریکی, مزایای بازاریابی چریکی, معایب بازاریابی چریکی


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

Related Posts

مهلت ارسال آثار به جشنواره عکس «همه جا در دسترس» تمدید شد
مشارکت ۴۹درصدی سرمایه‌گذار بین‌المللی در ایجاد اپراتور ماهواره‌ای
به برنامه های مدیریت کلمات عبور اعتماد نکنید
عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران منصوب شد