تاثیر به اشتراک گذاری داستان پردازی مثبت مشتری در مورد برند در استراتزی بازاریابی دیجیتال


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

 

اهمیت داستانسرایی

وقتی که در مورد داستانسرایی فکر می کنیم، تصور می کنیم باید این مطلب در مورد خاطرات کودکی ، نظیر داستان های پریان و یا اردوهای مدرسه باشد. داستان ها اساسی ترین فرم از ارتباط بشری هستند.  معمولا داستانسرایی جزو اولین دسته های از فرهنگ بشری دسته بندی می شوند. تحقیقات نشان داده است که ذهن بشری مایل است که داده ها را به شکل روایی، کدگذاری ذخیره و بازیابی کند.

داستانسرایی در بازاریابی

زمانی که مشتری تصمیم به خرید می گیرد، داستان ها می توانند اطلاعات مهمی را انتقال داده و تصمیم گیری مشتری را شکل داده و تجربه برند را نیز شکل بدهند. با ظهور رسانه های اجتماعی ارتباط مشتری با مشتری مانند فیسبوک و توییتر، داستان ها می توانند ابزاری قوی برای شکل دهی به فرآیند شناختی مشتری، فراخوانی مجدد، تصویر برند،  انتخاب شوند. اما این روش داستانسرایی به نسبت در بازاریابی دیجیتال کمتر شناخته شده است.

در تحقیق که روی دو کمپانی BMW  آلمانی و بانک Sugura  در زاپن انجام گرفته است، نقش توسعه ی روش داستانسرایی در انتخاب مشتری بررسی شده است. در طی این تحقیق مشخص شد که داستانسرایی به صورت مشخص اشتغال کاربر با وبسایت را افزایش داده و  داستان هایی که از مشتری سرچشمه گرفته بودند در شکل دهی نگرش مشتری به برند در رسانه های اجتماعی نقش بسزایی داشته اند. در مقابل، شرکت هایی که سعی در بالابردن تجربیات و روایت های مربوط به برند مشتری ندارند، فرصت های خوبی را برای ارتباط با خریداران بالقوه از دست می دهند.

داستانسرایی در بازاریابی دیجیتال

امروزه به صورت فزاینده ای محل نمایش قدرت در بازاریابی دیجیتال از روی برند به سمت ترکیبی از برند و مشتری حرکت می کند. در تبلیغات سنتی تلویزیونی، پیام های بازاریابی برند به مشتری مسلط شده است. اما در یک مدل بازار چند وجهی، مدل سنتی بازاریابی با رقابت شدیدی روبرو است، و دلیل آنهم اینست که شرکت ها از وبسایت ها و رسانه های اجتماعی برای ارسال پیام با اثر عمیق تر استفاده می کنند.

پیام های مستقیم برند که دارای ساختار روایی هستند، می توانند به طرز فزاینده ای متقاعد کردن و ارتباطات برند را در هر دو رسانه ی سنتی و مدرن افزایش بدهد. اما امروزه یک گرایش داستانسرایی مشتری به مشتری در رسانه های اجتماعی همه گیر شده است، مفاهیم قبلی تاثیر نفوذ برند، با مفاهیم پویا تر برند به مصرف کننده و مصرف کننده به مصرف کننده جایگزین می شوند. این به ما اجازه می دهد ترکیبات پیچیده تری از اشتراک محتوای خلافانه را با مشتری در پیش بگیریم، و هر دوی شرکت و مشتریان برند آن محتوا را روی رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

نمونه ی موفق شرکت فورد

شرکت ها هم، در به اشتراک گذاشتن تجربه ی متریان فعال شده اند و تولید محتوا توسط کابران و مشتریان را تسهیل کرده اند. مثلا در سال ۲۰۰۹ و سال ۲۰۱۳، شرکت فورد موتور با قرض دادن ۱۰۰ فورد Fiestas جدید برای شش ماه به صورت رایگان برای یک سری افراد انتخاب شده یک موج رسانه ای ایجاد کرد. در مقابل از انتخاب شدگان خواسته شده بود که تجربیات خودشان را از این ماشین روی رسانه های ااجتماعی نظیر یوتیوب و فیسبوک و توییتر به اشتراک بگذارند. فورد از این کمپین تبلیغاتی برای تبلیغات روی تلویزیون و تبلیغات چاپ شده و تبلیغات دیجیتالی استفاده کرد.

منبع: sloanreview 

برچسب ها: بازاریابی دیجیتال, برندینگ, داستانسرایی, داستانسرایی برند, داستانسرایی مشتری


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

Related Posts

مراقب کلاهبرداران بیمه ای با ترفند «کارت هوشمند بیمه» باشید
سیستم عامل هواوی با کمک محققان روس توسعه می یابد
تکمیل زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات تا پایان دولت
اجرای طرحی برای آرشیو کردن بخش زیادی از اینترنت