تحقیقات بازاریابی ثانویه – اهمیت و منابع انجام آن


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

تحقیقات  بازاریابی ثانویه به‌طور ساده می‌تواند تحت عنوان تحقیقی تعریف شود که شما می‌توانید بدون ورود فیزیکی به بازار و  از پشت میز خود انجام دهید. انجام این نوع تحقیق در بازاریابی به‌شدت مرسوم و جا افتاده است، به این دلیل که بخش عمده‌ای از اطلاعات موردنیاز برای انجام آن به‌صورت آنلاین در دسترس بوده و شما می‌توانید آنها را خریداری کنید. بااین‌وجود، در حالتی که پروژه تحقیق واقعاً پروژه‌ای منحصربه‌فرد است و اندازه نمونه صحیحی برای آن یافت نمی‌شود، مطمئناً استفاده از تحقیق اولیه بازار نیاز است که در آن محقق باید دست به انجام یک مطالعه میدانی به‌منظور یافتن نتایج صحیح بزند.

 

چرا تحقیقات بازار ثانویه مورداستفاده قرار می‌گیرد

دلایل مختلفی مبنی بر استفاده از تحقیقات بازاریابی ثانویه وجود دارد که البته اگر قرار بر شکستن و جزءبه‌جزء اعلام کردن آن‌ها باشد، این دلیل عبارت‌اند از بازار، مشتریان و اطلاعات داخلی و همچنین درنهایت به اطلاعات بازار می‌رسیم که این اطلاعات هم از قبیل اندازه بازار و پتانسیل بازار می‌توانند از طریق منابع ثانویه به دست بیایند.

 

به‌طور مشابه دوست داشتن‌ها و دوست‌نداشتن‌های مشتری نیز می‌تواند از طریق اطلاعات ثانویه جمع‌آوری شوند. درنهایت، تحلیل داخلی مواردی از قبیل قدرت و توان برند، نظر و اعتقاد مشتریان در رابطه با برند را نیز می‌توان به‌صورت تحقیقات ثانویه و آنلاین بازاریابی  به دست آورد.

 

همچنین حوزه‌های مختلف و متنوعی هم وجود دارند که از این نوع تحقیق استفاده می‌کنند که شامل حوزه‌های خدمات پذیرائی، دارو و درمان همچنین حوزه حقوقی و قانونی می‌شوند که البته پایگاه داده خود و سیستم‌های اطلاعاتی خودشان برای حفظ و نگهداری اطلاعات تحقیقاتی دست‌دوم را در اختیاردارند. به‌طور مشابه، می‌توان گفت تمامی شرکت‌ها در هر حوزه‌ای از کسب‌وکار در مرحله اول از تحقیقات ثانویه بازاریابی استفاده می‌کنند و سپس در مرحله بعد اگر به خواسته خود دست پیدا نکنند، اقدام به اجرای تحقیقات دست‌اول و میدانی می‌کنند.

 

تحقیقات بازاریابی ثانویه

 

منابع تحقیقات بازار ثانویه

نکته اصلی در زمان فکر کردن به استفاده از تحقیقات بازاریابی ثانویه منابعی است که اطلاعات لازم برای این کار را در اختیار شما قرار می‌دهند. هدف اصلی در انجام این تحقیق فراهم آوردن اطلاعات لازم است و همچنین نکته بعدی زمان به دست آوردن این اطلاعات است. البته باید توجه داشت که همواره حداقل زمان و هزینه باید برای کسب این‌گونه اطلاعات مورداستفاده قرار بگیرد. این موضوع به این دلیل است که اگر زمان و بودجه زیادی برای آن صرف شود، آن‌وقت انجام دادن تحقیقات بازاریابی اولیه بهتر و مطمئن‌تر از تحقیقات بازاریابی اولیه نیست؟ ازاین‌رو، همواره باید به این نکته توجه داشت که تحقیقات بازاریابی ثانویه باید سریع‌تر و آسان‌تر باشد تا از مزیتی نسبت به تحقیقات بازاریابی اولیه برخوردار شود. به‌طورکلی دو منبع مختلف برای اطلاعات تحقیقات بازاریابی ثانویه وجود دارد:

 

منابع داخلی اطلاعات برای تحقیقات بازار ثانویه

منابع خارجی اطلاعات برای تحقیقات بازار ثانویه

 

 


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

دیدگاهتان را بنویسید