حالِ بدِ تبلیغات، زیر این لایه ی زیبا / گرافیست ها، جلوتر از تبلیغاتی ها


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

رسانه تبلیغات - مجری تبلیغات۰


بدون دیدگاه

حالِ بدِ تبلیغات، زیر این لایه ی زیبا /  گرافیست ها، جلوتر از تبلیغاتی ها

دنیای تبلیغات- امیرحسین نوریان- اینکه طراحی های خوبی این روزها دیده می شود، خیلی اتفاق خوبی است. قدمی رو به جلوست. که تبلیغات چی ها فهمیده اند چقدر جذابیت های حرفه ای بصری با نگاهی زیبا شناختی اهمیت دارد. از این منظر موافق چنین اتفاقاتی هستم و به شدت از این مساله استقبال می کنم. مشکل اصلی اما آنجاست که بر خلاف همه سروصدایی که تبلیغات چی ها می کنند و از مرحله دریافت بریف تا ایده پردازی و اکران کارهایشان، قصه سرایی هایی در مدح در نطر گرفتن همه جوانب تبلیغاتی می کنند، اما همه آنچه در آن دیده نمی شود، روح تبلیغاتی اثر است. این است که در بسیاری موارد خود تبلیغات چی ها اشتباها مسحور زیبایی طرح می شوند و رسالت بلد یا نابلدشان را فراموش می کنند.

2352346213561362362461362362462734 حالِ بدِ تبلیغات، زیر این لایه ی زیبا /  گرافیست ها، جلوتر از تبلیغاتی ها

 

این است که به شکل نگران کننده ای زیباییِ کار ، بر رسالت تبلیغاتی اثر غالب است و در بسیاری موارد رسالت تبلیغاتی در پایین ترین لایه جاری است یا اساسا وجود ندارد.  با نگاهی تبلیغاتی و مخصوصا اخلاقی از منظر دید صاحبان بنگاه های اقتصادی، پول هزینه شده برای تبلیغات است و نه خلق آثار زیبا. که فقط اگر توامان باشند چه بهتر والا هدف تبلیغات است.

2 Telephone Bank Print Ad حالِ بدِ تبلیغات، زیر این لایه ی زیبا /  گرافیست ها، جلوتر از تبلیغاتی ها

بررسی تبلیغات چند سال اخیر -غیر از چند استثناء – این نظریه را تقویت می کند که تبلیغات چی ها کار خود را کمتر از گرافیست ها بلدند و صرفا چون تبلیغاتی هستند،شلوغش می کنند. -در غالب کارهایی که اثر گرافیکی هم غالب نیست روح تبلیغاتی اساسا ضعیف است که نگاهی به تبلیغات بلند مدت و در ابعاد وسیع شرکت های مختلف که هنوز هم یک کلمه اطلاعاتی را راجع موضوع مورد تبلیغاشان به مخاطب اضافه نکرده اند مثال بارزش است-.  تنها شاید با اغماض بتوان در تبلیغات مناسبتی، این اولویت زیبایی بر تبلیغات را همسطح دانست.

Saman Bank حالِ بدِ تبلیغات، زیر این لایه ی زیبا /  گرافیست ها، جلوتر از تبلیغاتی ها

والا در شرایط نرمال، وقتی هدف تبلیغات است، قطعا با فاصله باید تبلیغ و رسالتش در غالب المان های بصری ترجمه و کد گذاری شود. اساسا فرق یک پوستر تبلیغاتی با یک پوستر گرافیکی در همین است. که در پوستر گرافیکی المان های زیبایی شناختی باید جذاب باشد و در پوستر تبلیغاتی انتقال رسالت اجتماعی به مخاطب. که اگر این اتفاق نیفتد که این روزها به ندرت می افتد، بازنده سفارش دهنده است. و همه دفاع های تبلیغات چی ها و گرافیست ها از عدم درک مردم و سوادشان دقیقا همان چیزی است که تبلیغات چی ها باید انجامش دهند و وقتی بلدش نیستند این ها را می گویند. ولی بیانش از سوی گرافیست ها در یک اثر گرافیکی و نه تبلیغاتی قابل قبول است،

حال تبلیغات زیر این لایه زیبایش خوب نیست.

 

(این مطلب از سوی دنیای تبلیغات، با حمایت مالی شبکه تبلیغات (ای نتورک)٬ که یک سرویس‌دهنده آنلاین برای تبلیغات اینترنتی است تهیه شده است)

نویسنده :

موسس و سردبیر دنیای تبلیغات
کارشناس ارشد MBA با گرایش مارکتینگ/
مشاور مارکتینگ، تبلیغات و برندینگ


Print Friendly and PDF

برای دریافت آخرین مطالب، اخبار و تحلیل های دنیای تبلیغات پست الکترونیک خود را در کادر روبرو وارد نمایید و ایمیل ارسالی را تائید نمایید تا هیچ مطلبی را از دست ندهید!




لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید