حمایت از کسب و کارهای نوپا بدون هیاهوی تبلیغاتی انجام شود


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

محمد صابری در گفتگو با خبرنگار مهر، نداشتن الگوی مناسب و دکترین تامین مالی و سرمایه گذاری روی طرح های کارآفرینی در حوزه فناوری اطلاعات را مهمترین عامل به سرانجام نرسیدن ایده های نوآورانه عنوان کرد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر هر وزارتخانه، سازمان و ارگانی به شکلی از فعالیت های کسب و کارهای آنلاین حمایت می کنند که البته به دلیل نداشتن پروتکل و مدل منسجم سرمایه گذاری این طرح های کارآفرینی اغلب یا به سرانجام نمی رسند و یا به دلیل شیوه های نادرست حمایتی به سرعت ورشکسته می شوند.

این کارشناس فناوری اطلاعات تصریح کرد: اعطای وام های خود اشتغالی، ارائه بسته های حمایتی و اجرای شو و برنامه های تلویزیونی کسب و کار، اگرچه در ظاهر نشان از حمایت دارند ولی واقعیت این است که این نامناسب ترین مدل حمایتی از مشاغل نوظهور است.

صابری ادامه داد: اعطای وام خود اشتغالی برای یک کسب و کار مجازی که اغلب مدل درآمدزایی و بازاری درستی ندارد تنها باعث مقروض و بدهکار شدن این افراد به بانک ها می شود. چرا که کسب و کار تنها راه اندازی یک خط تولید نیست بلکه وقتی صحبت از یک شغل می شود ما در مورد فرآیندی سخن می گوییم که از پیش تولید، تولید، بازاریابی، پخش و فروش را دربر می گیرد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: واقعیت این است که برخی از دستگاه ها و سازمان ها با ارائه وام و بسته های حمایتی تنها ژست کمک به کارآفرینان را به خود می گیرند و این نوعی از «سر خود بازکردن» است.

وی با بیان اینکه الگوی حمایتی از طرح های کارآفرینی به جای اعطای وام باید به سرمایه گذاری های مشارکتی تغییر کند، افزود: اگر سازمان ها به جای وام، به سرمایه گذاری و گرفتن بخشی از امتیاز کسب و کار اقدام کنند، برای موفقیت آن تلاش می کنند و البته این به معنای بنگاه داری سازمان ها و موسسات نیست.

صابری گفت: یکی از الگوهای مناسب و دکترین تامین مالی و سرمایه گذاری روی طرح های کارآفرینی می تواند به این ترتیب باشد که دستگاه های مختلف وارد مشارکت با کارآفرینان در پروژه شده و این همراهی تا مرحله‌ توانمندسازی کارآفرین و اشتغال ‌زایی پایدار ادامه داشته باشد و بعد از چند سال از پروژه ‌ها خارج شده و کل آن را به کارآفرین بومی واگذار کنند. 

این کارشناس فناوری اطلاعات ادامه داد: در این مدل حمایتی دستگاه ها و موسسات و حتی بانک ها باید کمتر از ۴۹ درصد مشارکت را برعهده داشته باشند تا مدیریت اداره کسب و کار برعهده صاحب ایده باشد و پس از اینکه شغل مورد نظر به سودهی کامل رسید و هزینه های سرمایه گذاری به طور کامل بازگشت، دستگاه مورد نظر با کاهش مشارکت خود به شکل پلکانی سهم را به خود صاحب ایده واگذار و از پروژه خارج شود.

صابری خاطرنشان کرد: دولت و مسئولان برای حمایت از کسب و کارها باید الگوی مناسب و دکترین تامین مالی و سرمایه گذاری داشته باشند وگرنه سخنرانی در همایش ها و هیاهوی تبلیغاتی برای اعطای وام خود اشتغالی و امثالهم، یک فرار رو به جلو برای کم کاری است.  


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

Related Posts

نمونه مهندسی سامانه پیشرانش ماهواره «ناهید ۲» با موفقیت تست شد
محصولات مبتنی بر اینترنت اشیا صاحبان خود را فریب می دهند
همکاری استارت‌آپ‌های ایرانی در برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲
رفع آسیب پذیری خطرناک در مرورگر مایکروسافت