در رابطه با انواع مختلف کمیسیون یا حق العمل بیاموزیم


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

مردم وقتی در جستجوی شغلی در حوزه فروش و بازاریابی بر می آیند، همیشه فرض را بر این
می گذارند که یک موضوع کمیسیون مطرح است، همیشه مسئله همیشه به این شکل نیست.
یعنی برخی در این حوزه برای فروشنده فقط یک کمیسیون در نظر می گیرند و برخی دیگر هم در
کنار کمیسیون یک حقوق یا دریافتی ثابت را هم در نظر می گیرند و برخی هم اصلا هیچ
کمیسیونی پرداخت نکرده و فقط به پرداخت حقوق ثابت بسنده می کنند.

عدم پرداخت کمیسیون

در برخی شغل های فروشندگی در حوزه خرده فروشی هیچ کمیسیونی به فروشنده پرداخت
نمی شود، خصوصا اگر فروشنده جدید و بی تجربه باشد. یعنی برای وی یک حقوق ثابت بدون
توجه به مقدار کم یا زیاد فروش وی پرداخت می شود. این نوع از جبران خدمت خصوصا برای
فروشنده های تازه کار می تواند آرامش روانی خاصی را مهیا کند، چرا که درآمد وی هیچ ارتباطی
با میزان کیفیت عملکرد وی ندارد، اما خیلی زود می تواند موجب خستگی و ناامیدی وی شود.
برخی فروشندگان با پول و پرداخت نقدی انگیزه پیدا می کنند، پس اگر هیچ پرداختی برای فروش
و عملکرد خوب وی وجود نداشته باشد، احتمالا یا شغل جدیدی پیدا کرده یا دست از تلاش بر
می دارند.

حقوق ثابت به اضافه پرداخت کمیسیون

مشاغل حوزه فروش که هم حقوق ثابت دارند و در عین حال به ازاء هر فروش کمیسیونی را برای
فروشنده در نظر می گیرند، می توانند از هر نظر مفید و قابل قبول باشند. یعنی به فروشنده ای
با عملکرد خوب حقوق و پاداش خوبی پرداخت می شوند، اما اگر در یک ماه خاص عملکرد خوبی
نداشته باشد، عملا نباید نگران از گرسنگی تلف شدن باشند. اغلب کمیسیون در نظر گرفته تا
زمانی که فروشنده به حدی از توافق نرسیده باشد، فعال نمی شود که این حد مورد توافق تعداد
فروش ها میزانی از حداقل درآمد برای یک بازه زمانی مشخص است.

اغلب این موقعیت های شغلی در طی سال اقدام به پرداخت کمیسیون می کنند که این باز ه
زمانی هم معمولا فصلی یا ماهانه است. با این وجود، برخی از کارفرماها یک پرداخت پایه به
علاوه پاداش در نظر می گیرند که زمانبندی و مدیریت خاصی برای پرداخت آن دارند. این پاداشها
هم اغلب بر اساس جلسات با مشتری بوده یا بر اساس دستیابی به اهدافی مشخص افزایش
می یابند، که این اهداف برای برخی از سازمان ها ممکن است لزوما مرتبط با فروش یا میزان
فروش هم نباشد. به عنوان مثال، برخی از پاداش مورد نظر ممکن است لزوما بر اساس بازخورد
دریافت شده از مشتری پرداخت شود.

کمیسیون

فقط پرداخت کمیسیون

فروش هایی که اصالتا مبتنی بر فروش هستند، آنهایی هستند که فروشنده تنها بر اساس آنچه
که می فروشد مورد پرداخت قرار می گیرد. اگر فروشنده ای در طی یک ماه هیچ فروشی
نداشته باشد، پرداختی هم به او صورت نمی گیرد. با این وجود، فروشنده های موفق اغلب
سعی می کنند با استفاده از شغلی که تنها مبنای پرداختی آن کمیسیون باشد، به نسبت به
شغل هایی که علاوه بر کمیسیون حقوق ثابت هم دارند، به درآمد بسیار بالاتری دست پیدا
کنند.

برخی مشاغل فروش که تنها پرداخت کمیسیون در آنها مرسوم است، نوعی حفظ یا پناه را برای
حفاظت از جانب “تقلب در برابر کمیسیون” هم در نظر می گیرند. یعنی شرکت مبلغی مشخص
را در ابتدای هر دوره به فروشنده خود پرداخت می کند. در انتهای آن دوره، این مقدار از کل مبلغ
کمیسیون تعلق گرفته به فروشنده کسر می شود. اگر فروشنده کمیسیون بیشتری نسبت به
مبلغ پرداخت شده به وی در ابتدای دوره را طلبکار شده باشد، آن را دریافت می کند. اما اگر
مبلغ دریافتی وی کمتر از چیزی باشد در ابتدای ماه دریافت کرده است، باید مبلغ مورد نظر را به
شرکت باز گرداند.

انواع مختلف کمیسیون

در مشاغلی که فقط پرداخت کمیسیون در آنها مرسوم است یا اینکه مبلغی علاوه بر کمیسیون
به عنوان حقوق ثابت در آنها پرداخت می شود، کمیسیون مورد نظر به دو شیوه مرسوم مورد
محاسبه قرار می گیرد: ثابت و متغیر. به عنوان مثال، اگر مشغول فروش خودرو هستید،
احتمالا ۱۰% از مبلغ فروش هر خودرو را برای خودتان دریافت می کنید. اگر در حال فروش حق عضویت
باشگاه ورزشی هستید، ممکن است مبلغ مشخص مثلا ۱۰۰ هزار تومانی (بسته به حق
عضویت) دریافت کنید. کمیسیون های متغیر قدری پیچیده تر از این هستند و با رسیدن شما به
اهدافی مشخص تغییر می کند. مثلا شخصی که مشغول فروش همان نوع خودروها در یک بنگاه
دیگر است، ممکن است به ازاء فروش هر خودرو تا ۱۰ خودرو اول در یک بازه زمانی مشخص برای
هر فروش ۵% دریافت کند و پس از آن به ازاء هر خودرو کمیسیونی معادل ۱۵% روی قیمت هر
خودرو دریافت کند.

در مواردی معدود، یک شغل فروش ممکن است شامل کمیسیون های باقی مانده هم بشود.
این بدین معناست که فروشنده تا زمانی که یک حساب باز شده فعال باشد، به ازاء کمیسیونی
را دریافت می کند. کمیسیون های باقی مانده اغلب در صنعت بیمه به فروشنده پیشنهاد
می‌شود – یعنی تا زمانی که مشتری حق بیمه خود را پرداخت کند، فروشنده کمیسیونی برای
جبران زحمت و تلاش خودش دریافت می کند.

کدام گزینه برای شما مناسب است؟

برای یک فروش جدید و بی تجربه شاید اغلب داشتن شغلی در حوزه فروش با کمیسیون و
حقوق ثابت بهترین گزینه باشد. یعنی این حقوق ثابت می تواند به وی قدری فضای تنفس برای
یادگیری جزئیات و روش کار در آن صنعت را بدهد تا بر امور مسلط شود. اما در مقابل
فروشنده‌های با تجربه تنها بر داشتن بیشترین میزان درآمد ممکن متمرکز می شوند، بنابراین
بیشتر تمایل به داشتن موقعیت هایی با روش پرداختی کمیسیون تنها و نه حقوق ثابت داشته
باشند.

برچسب ها: حق العمل, حقوق ثابت, دستمزد, دستمزد فروش, کمیسیون


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

Related Posts

بلاک چین به زبان ساده یعنی چه؟
اولین برنامه تحول دیجیتال کشور نهایی شد
نحوه مشارکت بخش خصوصی در ارائه خدمات الکترونیکی دولت بررسی شد
اپل ۷۰ ایموجی جدید عرضه می کند/ مدیران اپل مموجی شدند