در رابطه با تحقیقات بازار قیاسی و القائی بیاموزیم


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

تحقیقات بازار ریشه در شاخه ای از علم فلسفه دارد که از آن تحت عنوان منطق یاد می شود.
دو رویکرد استدلال منطقی در واقع پایه و اساس طراحی تحقیق را تشکیل می دهند. این
رویکردها تحت عنوان رویکرد قیاسی و القائی به تحقیقات بازار شناخته می شوند.

تحقیقات بازار با رویکرد قیاسی

استدلال قیاسی یک رویکرد از بالا به پایین است که از کل به جزء یا عام به خاص می رسد. در
تحقیق تجربی، این موضوع به این معناست که یک محقق بازار یک مطالعه را با لحاظ کردن
تئوری‌هایی آغاز می کند که پیش از آن در رابطه با موضوع مورد نظر ارائه شده است.

این رویکرد به یک محقق بازار اجازه می دهد تا در مورد تحقیقی فکر کند که پیش از این هم انجام
شده است و سپس با توجه به آن ایده ای را بسط و توسعه می دهد یا به اساس تئوریک آن
چیزی را اضافه می کند.

این فرضیه جدید توسط محقق بازار در فرایند انجام مطالعه جدید مورد تست واقع می شود.
اطلاعات خاص که در مطالعه جدید جمع آوری شده و مورد تحلیل قرار می گیرد، پایه و اساس
تست فرضیه را شکل می دهد. (توجه به این نکته اهمیت بسزایی دارد که نادرستی یک فرضیه
تائید نشده، اثبات نشده است)

گام های تحقیقات قیاسی

  • تئوری ها و ادبیات عمومی تحقیق
  • موضوع مورد علاقه برای تحقیق
  • ایده مربوط به نظریه
  • فرضیه
  • جمع آوری اطلاعات
  • تحلیل اطلاعات و تست فرضیه
  • تائید یا عدم تائید فرضیه
  • انتشار نتایج

تحقیقات بازار

تحقیقات بازار با رویکرد القایی

استدلال القایی یک رویکرد از پایین به بالاست که از جزء به کل یا از خاص به عام می رسد. در
این مورد، منظور از خاص این است که یک مشاهده توسط محقق بازار تکمیل می شود که در
ادامه منجر به شکل گیری یک تعمیم گسترده یا تئوری می گردد.

یک رویکرد تحقیقی بر اساس روش تحقیق القایی با مشاهده های خاص از یک رویداد توسط
محقق بازار آغاز می شود که مطالعه ای را با یک ایده یا یک موضوع مورد علاقه آغاز می کنند، در
واقع یعنی همانند رویکرد قیاسی به تحقیق.

با این وجود، در یک رویکرد القایی، محقق تئوری های مرتبط را تا زمانی تا مراحلی از تحقیق را
پیش نرفته باشد، مورد توجه قرار نمی دهد. از این قوانین یا الگوها، محقق بازار تم یا موضوع
اصلی را بوجود می آورد که منجر به تحلیل اطلاعات می شود.

گام های تحقیقات القایی

  • معیارها و مشاهدات خاص
  • موضوع مورد علاقه
  • جمع آوری اطلاعات
  • الگوها و یا خوشه های داده
  • تحلیل اطلاعات
  • ظهور تم یا موضوع
  • کلیت بخشی و تعمیم
  • انتشار نتایج

همراهان عزیز، اگر تمایل دارید بطور حرفه ای برنامه بازاریابی را بشناسید و چگونگی تدوین آن را آموزش ببینید، می توانید در هفدهمین دوره طراحی برنامه بازاریابی که توسط مدرسه بازاریابی چیستا برگزار می شود، شرکت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره کلیک کنید …

برچسب ها: استدلال القایی, استدلال قیاسی, تحقیقات بازار, تدوین طرح بازاریابی


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

Related Posts

استفاده از تجربه های دفاع مقدس برای تحقق شعار «آینده روشن»
قیمت گوشی وان پلاس ۸ تی مشخص شد
بایگانی مدارک هویتی مشتریان در دفاتر پیشخوان غیرقانونی است
خدمات پزشکی و حمل و نقل بر بستر ۵G ارائه می شود