دست از اندازه گیری این معیارهای خیالی و پوچ در کمپین بازاریابی خود بردارید – بخش اول


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

بدون شک باید گفت اصولا هیچگونه کمبود اطلاعات در رابطه با هر یک کار یا فرایندی که در
کمپین های بازاریابی خود انجام می دهید، وجود ندارد؛ همچنین فقدان یا نبود ابزار مناسب برای
کمک به شما در اندازه گیری آنها هم احساس نمی شود. اما مشکل این است که برخی از
میعارها آنچنان که به نظر می رسند مهم نیستند.

معیارهای خیالی شامل اطلاعاتی از قبیل تعداد دنبال کننده های شبکه های اجتماعی، تعداد
بازدید از صفحات، تعداد مشترکین و دیگر تحلیل های زرق و برق دار است که بر روی کاغذ راضی
کننده به نظر رسیده، اما قدمی در راه رسیدن به اهداف تعیین شده برای کسب و کار شما
برنمی دارند. گزارش های مثبتی ارائه می کنند، اما هیچ زمینه و زیرساختی برای تصمیم های
آینده بازاریابی در اختیار شما قرار نمی دهند.

نسبت به معیارهای پوچ آگاه باشید. بجای دستیابی به نتایج سهل الوصول، از خودتان بپرسید:
“این نمودار چه معنایی دارد؟ آیا باید انجام دادن کاری را ادامه دهم؟ زمان و بودجه در حال مصرف
برای یک کانال بخصوص را افزایش دهم؟ یا حتی دست از انجام دادن کاری بردارم؟”

معیارهای ساده هرگز این اطلاعات را در اختیار شما قرار نمی دهند – – بلکه برای دستیابی به
این اطلاعات باید خیلی عمیق تر شوید. در ادامه ۵ معیار پوچ و بی معنی را به شما معرفی
می‌کنم که باید دست از نگرانی بیشتر در مورد آنها بردارید و در برابر آنها معیار دیگری را به شما
معرفی میکنم که می تواند کاربردی و اثربخش و در راستای اهداف کسب و کار شما باشد.

۱- تعداد دنبال کننده گان فیسبوک

آیا می دانستید که نرخ تعامل برای صفحات برندها در فیسبوک طی سال گذشته تا حدود ۲۰%
کاهش پیدا کرده است؟ هر قدر شرکت ها محتوای بیشتری بر روی فیسبوک منتشر می کنند،
خوراک های خبری بیشتری نیاز به اشتراک گذاری فضای خودشان دارند و از طرف دیگر کاربران
کمتری محتوای هر شرکت را می بینند و مورد استفاده قرار می دهند.

بنابراین، بدون توجه به اینکه چه تعدادی از افراد بر روی گزینه “پسندیدن” در زمان حضور خودشان
در صفحه آن برند کلیک کرده اند، اغلب آنها دیگر هرگز به خود آن صفحه باز نمی گردند و البته
دیگر هرگز محتوای آن صفحه را هم در خوراک خبری خود مشاهده نمی کنند.

معیار

معیار کاربردی که باید به آن توجه شود: نرخ تعامل

در عوض از بخش آماری فیسبوک تحت عنوان Facebook Insights استفاده کنید که ابزاری رایگان
از طرف این شبکه اجتماعی برای بررسی این موضوع است که کدام محتوای شما نرخ بالاتری از
تعامل را ایجاد کرده است – این تعامل شامل کامنت ها یا نظرات و تعداد دفعات بازنشر هر محتوا
توسط کاربران را در بر می گیرد.

هر قدر نرخ تعامل مورد نظر بیشتر باشد، امتیاز EdgeRank برای شما بیشتر می شود
(EdgeRank معیاری شبیه به رتبه سئو سایت شماست که مختص صفحات فیسبوک بوده و
همان کاربرد را در فیسبوک دارد).

به محتوا و ارتباطاتی فکر کنید که بالاترین نرخ تعامل و تاثیرگذاری را داشته اند و بدنبال یافتن طرح
و برنامه ای باشید تا از طریق آن تعداد این دست از محتوای تاثیرگذار را بیشتر کنید.

۲- تعداد دنبال کننده گان توئیتر

در شبکه توئیتر هم در واقع نباید به تعداد فالوئرها یا دنبال کننده ها اصلا توجه کرد. در واقع مردم
به دلایلی غیر از علایق اصیل خود اقدام به دنبال کردن صفحات در این شبکه اجتماعی می کنند.
به عنوان مثال، برخی کاربران تنها با هدف دنبال شدن توسط شما، اقدام به دنبال کردن صفحات
شما در این شبکه اجتماعی می نمایند – – و اگر شما آنها را دنبال نکنید، اغلب با آنفالو شدن یا
قطع دنبال شدن توسط آن مخاطب در طی چند روز بعد از آن روبرو می شوید.

معیار کاربردی که باید به آن توجه شود: تعداد دنبال کنندگان رقبا

می توانید با ابزار FollowerWonk اقدام به مقایسه دنبال کنندگان صفحه توئیتر خود با دنبال
کنندگان رقبای خود بکنید. اگر افرادی صفحات آنها را دنبال بکنند و این افراد صفحه شما را در
توئیتر دنبال نکنند، در واقع می توانید متوجه شوید که اینها افرادی هستند که شما با آنها در
ارتباط نیستید و به عبارتی مشتری بالقوه ای هستند که شما از آنها غافل بوده اید.

پس باید ببینید چه نوع محتوایی بر روی صفحات این رقبا مورد علاقع این دست از دنبال کنندگان
بوده است تا متوجه شوید آیا در صنعت شما خبری یا موضوعی در جریان است که از آن غافل
بوده اید و می توانید در آن مشارکت داشته باشید؟ شاید حتی بتوانید با این دنبال کنندگان هم
ارتباطی برقرار کرده و ارزش دنبال کردن صفحات خود را به آنها اثبات کنید.

ادامه دارد . . .

همراهان عزیز، اگر تمایل دارید بطور حرفه ای برنامه بازاریابی را بشناسید و چگونگی تدوین آن را آموزش ببینید، می توانید در هفدهمین دوره طراحی برنامه بازاریابی که توسط مدرسه بازاریابی چیستا برگزار می شود، شرکت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره کلیک کنید …

برچسب ها: برنامه بازاریابی, طرح بازاریابی, معیارهای بازاریابی, معیارهای جایگزین, معیارهای پوچ, معیارهای کلیدی


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

Related Posts

یک نوجوان اپل را هک کرد!
قابلیت جدیدی که موبایل اندروید را به سمعک وصل می کند
محدودیت دسترسی کاربران ایرانی به ۴۷ درصد خدمات گوگل
ارتباط تلفنی مشترکان ۳ مرکز مخابراتی اختلال دارد