ده فرمان بازاریابی – ۱


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

این فرامین از آسمان ها نازل نشده اند. همچنین بر روی لوح های گِلی هم حکاکی نشده اند.
اما با این وجود هر بازاریاب محترم و اثربخشی به منظور یافتن سرزمین موعود باید به این فرامین
توجه ویژه ای داشته باشد.

نباید بازاریابی را در حد یک بخش یا دپارتمان ببینید

وقتی می خواهید بطور جدی به موضوع بازاریابی بپردازید، بدون شک هر شخصی در سازمان
شما برای خودش یک بازاریاب است. از مسئول پذیرش سازمان گرفته که صدای او اولین صدایی
است که یک مراجعه کننده به سازمان بصورت حضوری یا تلفنی می شنود تا مسئول تحویل کالا
که احتمالا نمای پشت سر وی آخرین تصویری است که مشتری از برخورد با سازمان شما شاهد
آن است؛ همه و همه کارکنان شما نقشی اساسی در ترکیب فعالیت های بازاریابی شما ایفا
می کنند.

شرکت های خوب هر یک از کاکنان خود را با منبع خوب و کاملی از احترام به مشتری اشباع
می‌کنند، تا در نتیجه هر نقطه تماس شرکت با بازار بخوبی بداند که چگونه باید اقدام به بازاریابی
برای شرکت بکند.

باید از قانون ۹۰ روز پیروی کنید

مشتریان، مشتریان بالقوه و مشتریان وفادار شما که شما و کسب و کار شما را به دیگران
معرفی می کنند، باید هر ۹۰ روز یکبار از شما چیزی بشنوند. غیر از این آنها آنقدر مشغول
هستند که فرصتی برای به یاد آوردن شما در اختیار ندارند. شما اگر از قانون ۹۰ روز پیروی نکنید،
خیلی راحت توسط هر یک از رقبای خودتان که از این قانون پیروی کند، کنار گذاشته می شوید.

بازاریابی

با تمام وجود برای مفهوم اصلاح کردن احترام بگذارید

اگر شما هم مثل من یک فرد متولد دهه ۷۰ (دهه ۵۰ شمسی) هستید، خیلی راحت باید
موفقیت های گروه موسیقی راک Fleetwood Mac را به یاد بیاورید. اما حاضرم شرط ببندم که
نمی دانستید موفقیت به تقریبا یک شبه آنها نتیجه سالیان دراز اعمال تغییر و اصلاحات مختلف
بود. بله، دقیقا این گروه پیش از انتشار آلبوم معروف خودشان تحت عنوان Rumours در طی یک
بازه زمانی ۱۰ ساله، بیش از ۱۴ نفر از اعضای باند خود را تغییر داده بودند. در حوزه بازاریابی،
موفقیت به ندرت در نتیجه همکاری با اولین تیم همکاران شما به دست می آید.

نباید تسلیم شوید

موسی و و قوم بنی اسرائیل بیش از ۴۰ سال متوالی بدون تسلیم شدن در بیابان سرگردان
بودند. شما به خودتان و احتمالا به حضرت موسی این دِین را دارید که هر روش خلاقانه موجود در
حوزه بازاریابی را حداقل سه بار پیش از تسلیم شدن امتحان کنید.

فراموش نکنید که تکرار و پیگیری و باز هم تکرار و پیگیری بهترین دوست و همراه هر بازاریابی
است.

باید حاضرین در قیف فروش خودتان را تغذیه کنید

مراجعین یا آَشنایان با برند شما می توانند در مرحله اول به مشتری بالقوه و سپس به مشتری
تبدیل شوند و این مشتریان در مرحله بعدی خود می توانند مراجعین دیگری را به شما ارجاع داده
و با خلق مشتریان بالقوه جدید این روند را از ابتدا برای شما تکرار کنند. برای هزاران سال
متمادی، این فرایند بازاریابی (که از آن تحت عنوان قیف فروش هم یاد می شود) بر تمام
فعالیت‌های بازاریابی شرکت ها حکومت کرده است و اشکالی در این گفته نمی بینم که ادعا
کنم این روند برای حداقل ۱۰۰۰ سال دیگر هم ادامه پیدا خواهد کرد.

با مقدس شمردن بازاریابی، همیشه آن را به یاد داشته باشید

کمپین های موفق بازاریابی هرگز تعطیلی بنام فصل تابستان ندارند و هرگز در زمان مقتضی و
سر فرصت طراحی و اجرا نشده و نمی شوند. بلکه باید بخش مهمی از زمان خود را به موفقیت
آنها اختصاص دهید. من اعتقاد دارم که اختصاص زمان ثابت و مشخص روزانه در هر هفته به این
دست از فعالیت ها در موفقیت آنها بسیار اثرگذار می باشد. این زمان برای من و با توجه به
فعالیت های دیگری که دارم، عموما پنج شنبه بعد از ظهرها است؛ که البته برای شما می تواند
متفاوت از برنامه من باشد. اما اینکه چه روز و ساعتی را به آن اختصاص می دهید، مهم این
است که با تمام وجود به آن افتخار کنید و برای آن احترام قائل باشید.

ادامه دارد . . .

همراهان عزیز، اگر تمایل دارید بطور حرفه ای برنامه بازاریابی را بشناسید و چگونگی تدوین آن را آموزش ببینید، می توانید در هفدهمین دوره طراحی برنامه بازاریابی که توسط مدرسه بازاریابی چیستا برگزار می شود، شرکت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره کلیک کنید …

برچسب ها: اصول بازاریابی, بازاریابی, فرمان مقدس, فرمان های بازاریابی


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.