ده فرمان بازاریابی – ۲


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

در بخش اول از این مطلب به چند مورد از این فرامین مقدس بازاریابی اشاره کردم که در این مطلب ادامه این فرامین را برای شما می آورم:

باید هر سال یکی از وظایف بازاریابی خود را حذف کنید

نمی توانم تعداد بازاریابان خسته و عصبی که در طی ۱۵ سال گذشته ملاقات کرده ام را بطور
دقیق برای شما عنوان کنم. همچنان که وظایف مختلف یکی پس از دیگری به مجموعه وظایف
آنها افزوده می شود، چیزی از مجموعه این وظایف آنها کاسته نمی شود. شما به عنوان یک
بازاریاب باید یکبار برای همیشه این روند را برای خودتان متوقف کنید و هر سال یک وظیفه
بازاریابی را که نسبت به بقیه از اهمیت کمتری برخوردار است را شناسایی کرده و آن را حذف
کنید. اغلب اوقات، شخصی کاری را به صورت مستمر انجام می دهد (مثلا ارائه یک گزارش)، اما
در واقع این فعالیت ارزش افزوده ای را برای وی به دنبال ندارد.

پس سعی کنید هر سال یک فعالیت را از مجموعه وظایف خود حذف کنید؛ چرا که سلامت کلی
شما به این مسئله وابسته است.

نباید در طی فواصل زمانی کم رونقی از بودجه بازاریابی کم کنید

مجموعه تحقیقاتی آموزشی McGraw-Hill در یک تحقیق به بررسی و تحلیل ۶۰۰ شرکت و
هزینه های بازاریابی آنها دست زده است. این تحقیق به این نتیجه رسیده است که آن دسته از
شرکت هایی که در دوران رکود میزان بودجه بازاریابی و تبلیغات خود را افزایش داده یا حفظ
کرده‌اند، در طی ۵ سال پس از آن دوران با افزایش فروش خود به میزان ۲۷۵% مواجه بوده اند. اما
آن دسته از شرکت هایی که بودجه تبلیغات و بازاریابی خود را کاهش داده اند، پس از دوره رکود
تنها شاهد ۱۹% افزایش فروش خود بوده اند.

در این باره سوالی مطرح می شود که چه زمانی برای بازاریابی شرکت شما مناسب است؟
پاسخ آن چیزی نیست جز “همیشه”.

بازاریابی

باید برای کارکنانی که در حال ترک مجموعه شما هستند، احترام قائل شوید

به یاد دارم که زمانی مشتری داشتم که در صنعت گردشگری فعالیت می کرد و گزارش را برای
من تهیه کرده بود که نشان می داد مشتریان جدید وی از کدام منبع به سوی وی می آمدند.
دومین منبع تامین مشتری برای وی کارکنان قبلی وی بود. بنابراین از این گزارش مشخص
می‌شد که اغلب جستجوگران تورهای گردشگری همیشه از این کارکنان سابق در مورد چگونگی
رزرو کردن یک تور مشابه با چیزی که مثلا از یکی از دوستان خود شنیده بودند، می پرسیدند؛ و
این کارکنان سابق هم آنها را به کارفرماهای سابق خود ارجاع می دادند.

پس وقتی که شما برخورد خوبی با کارکنان در حال جدا شدن از تیم خود دارید، آنها خیلی راحت
ممکن است تبدیل به نیروها یا نمایندگان رایگان شما شوند و مشتری های مختلفی را برای
شما خلق کنند.

باید در اغلب موارد از مخاطب تشکر کنید

متاسفم که باید اعلام کنم در عصری زندگی می کنیم که در آن به غرور داشتن، افتخار می‌شود.
اما یک بازاریاب دقیق و زیرک می تواند در آوردن رفتار خوب و مردمی به یک دنیای غیر متمدن
نقش مهمی بازی کند. از بین راه های بیشماری که برای تشکر کردن از مشتریان وجود دارد،
یکی از بهترین های آنها یادداشت های تشکر، کارت های مبلغ دار خرید و جشن و مهمانی های
مناسبتی است؛ اگر قرار باشد تنها به چند نمونه مهمتر از آنها اشاره کنیم. این روش های در
عمل نباید رویکردی نمایشی داشته باشند. بلکه فقط و فقط باید توجه داشت که این تشکرها
کاملا درجه یک و معقول باشند تا لطف و مهربانی شما در نهایت با پاسخی از طرف مشتری
روبرو شود.

نکته پایانی

البته بدیهی است که خیلی از ما بارها و بارها این فرمان ها را زیر پا گذاشته و به دنبال
بخشایش از طرف بازار هستیم. اما اگر این بی توجهی از طرف ما همیشه تکرار شود، دیر یا زود
باید منتظر یک خروج بزرگ باشیم – خروج مشتری از سبد مشتریان ما.

همراهان عزیز، اگر تمایل دارید بطور حرفه ای برنامه بازاریابی را بشناسید و چگونگی تدوین آن را آموزش ببینید، می توانید در هفدهمین دوره طراحی برنامه بازاریابی که توسط مدرسه بازاریابی چیستا برگزار می شود، شرکت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره کلیک کنید …

برچسب ها: اصول بازاریابی, بازاریابی, فرمان مقدس, فرمان های بازاریابی


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

Related Posts

یک نوجوان اپل را هک کرد!
قابلیت جدیدی که موبایل اندروید را به سمعک وصل می کند
محدودیت دسترسی کاربران ایرانی به ۴۷ درصد خدمات گوگل
ارتباط تلفنی مشترکان ۳ مرکز مخابراتی اختلال دارد