دوازده پرسشی که اهمیت تحقیقات بازار را نشان می‌دهد


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

در دوره‌ای که تمرکز صاحبان کسب‌وکار از تولید کالا به سما بازاریابی آن تغییر پیدا کرد، تحقیقات بازار به ابزاری قدرتمند در دست بازاریابان تبدیل شد تا از طریق آن عکس‌العمل بازار را قبل از معرفی یک محصول بشناسند. بااین‌وجود، فاکتورهای مختلفی وجود دارد که اهمیت تحقیقات بازار را اثبات می‌کند.

 

اولین هدف برنامه تحقیقات بازار پاسخ دادن به یک سؤالی است که توسط مدیریت مجموعه مطرح می‌شود. این پرسش که از آن به‌عنوان پرسش تحقیق هم یاد می‌کنند، درواقع تبدیل به هدف اصلی از انجام تحقیقات بازار می‌شود. بااین‌وجود، هدف از انجام تحقیق می‌تواند در موارد مختلف متفاوت باشد و هر هدف از تحقیق می‌تواند یک پرسش متفاوتی را در این رابطه مطرح کند. این درواقع وظیفه تحقیقات بازار است که اطلاعات لازم را جمع‌آوری کند، نتایج را تحلیل کنید و به این سه سؤال پاسخ دهد.

 

در ادامه ۱۲ هدف تحقیق یا پرسشی را می‌بینیم که یک کسب‌وکار ممکن است از تیم تحقیقات بازار خود بپرسد. اهمیت تیم تحقیقات بازاریابی زمانی مورد تأکید قرار می‌گیرد که بتواند به‌تمامی این پرسش‌ها پاسخ دهد.

 

۱- آیا اطلاعات کاملی از بازار در اختیارداریم؟

۲- آیا برای انجام این تحقیق به انجام تحقیقات بازاریابی اولیه یا ثانویه نیاز داریم؟

۳- در بازار چه خبر است؟

۴- نیازها، خواسته و تقاضای مشتریان ما شامل چه مواردی است؟

۵- مشتریان ما چگونه تصمیمات خرید خود را اتخاذ می‌کنند؟

۶- پیشنهاد رقیب ما چیست؟

۷- مشتریان ما با چه دیدی به برند ما نگاه می‌کنند؟

۸- قادر به انجام چه‌کار بیشتری در بازار هستیم؟

۹- سبد محصول ما باید شامل چه مواردی باشد؟

۱۰- چطور کسب‌وکار خود را توسعه می‌دهیم؟

۱۱- ارتباطات بازاریابی ما باید به چه شکلی باشد؟

۱۲- چه فرصت‌هایی دست‌نخورده باقی‌مانده‌اند؟


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

دیدگاهتان را بنویسید