راهنمای استراتژی قیمت گذاری برای صاحبان کسب و کارهای جدید – بخش دوم


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

در بخش اول از این مقاله به اهمیت قیمت گذاری برای یک کارآفرین و تصمیم گیری در رابطه با آن اشاره کردیم،
و گفتیم که
در حالی که هیچ راه درست و واحدی برای تعیین استراتژی قیمت گذاری وجود ندارد، در این
مطلب قصد دارم به برخی اصول اصلی راهنمایی و روش های قیمت گذاری اشاره کنم که به
شما در اتخاذ یک تصمیم آگاهانه منطبق با اهداف کسب و کار شما کمک کند.
و اینکه
پیش از ورود به بحث اصلی روش های قیمت گذاری، ابتدا اشاره ای باید داشته باشیم به
برخی از فاکتورهایی برای تدوین استراتژی قیمت گذاری خودتان به آنها نیاز دارید.

به برخی از این فاکتورها از جمله

  • جایگاه یابی استراتژی قیمت گذاری
  • چگونه استراتژی قیمت گذاری شما بر تقاضا تاثیر می گذارد
  • هزینه

اشاره کردیم و اکنون ادامه مطلب را هم می خوانیم:

فاکتورهای محیطی

آیا هیچ محدودیت قانونی یا محدودیت دیگری برای قیمت گذاری دارید؟ به عنوان مثال، در برخی
از کشورها ممکن است هزینه بکسل کردن خودرو نیازمند تعمیر و بین راه مانده بر اثر تصادف روی
قیمت خاصی توسط قانون ثابت شده باشد یا مثلا در رابطه با پزشکان، شرکت های بیمه و …
تنها تا سقف مشخصی از هزینه را پوشش دهند. همچنین باید دید که رقبای شما ممکن است
در قبال تصمیم های شما چه اقدامی را پیش بگیرند؟ آیا یک قیمت بسیار پایین از سوی شما
می تواند موجب آغاز شکل گیری یک جنگ قیمتی در صنعت شود؟ توجه داشته باشید و ببینید
چه فاکتورهای خارجی ممکن است استراتژی قیمت گذاری شما را تحت تاثیر قرار دهند؟

گام بعدی مشخص کردن اهداف قیمتی شما است. اینکه مشخص کنید در ادامه این فرایند
قیمت گذاری در پی دست یافتن به چه چیزی هستید؟

قیمت گذاری

حداکثر سازی سود کوتاه مدت به عنوان یک استراتژی قیمت گذاری

در حالیکه این موضوع فوق العاده به نظر می رسد، اما ممکن است بهترین رویکرد برای سودآوری های بلند مدت نباشد.

استفاده از این رویکرد برای شرکت هایی مرسوم و معمول است که در پی راه اندازی شرکت با
منابع حداقلی هستند، چرا که جریان وجوه نقد مهمترین ملاحظه برای مورد توجه قرار گرفتن
است. این روش همچنین در بین شرکت های کوچکی معمول و مرسوم است که امید به جذب
سرمایه و سرمایه گذار در کوتاه مدت با اثبات سودآوری خود دارند.

حداکثر سازی درآمد کوتاه مدت به عنوان یک استراتژی قیمت گذاری

این رویکرد به دنبال حداکثر ساختن سودآوری بلند مدت از طریق افزایش سهم بازار و کاهش
هزینه از طریق اقتصاد مقیاس می باشد. برای یک شرکت با سطح بودجه خوب و کافی یا یک
شرکت عمومی تازه تاسیس ، درآمدها در اعتماد سازی برای سرمایه گذار از میزان سودهای حاصل شده اهمیت بیشتری دارند.

درآمدهای بالاتر با سود اندک یا حتی درصدی ضرر، نشان دهنده این موضوع است شرکت در
حال ایجاد سهم بازار بوده و به احتمال زیاد به سودآوری دست پیدا می کند. به عنوان مثال،
سایت Amazon.com برای چندین سال متمادی پیش از نشان دادن هرگونه سود در صورت های
مالی خود مقادیر بالایی از درآمد را نشان می داد که هر یک رکورد سود قبلی را شکسته بود و
سرمایه گذاری در بازار نشان از اعتماد بسیار زیاد سرمایه گذار ناشی از آن درآمدهای ایجاد شده بود.
این روش قیمت گذاری بطور دقیق بازتاب دهنده رسالت فراگیر آنها برای تبدیل شدن به بزرگترین خرده فروش آنلاین است.

حداکثرسازی رساندن تعداد

چندین دلیل ممکن برای انتخاب استراتژی قیمت گذاری وجود دارد. مثلا ممکن است این
استراتژی بر کاهش هزینه های بلند مدت از طریق دستیابی به اقتصاد مقیاس متمرکز باشد.

این روش قیمت گذاری ممکن توسط شرکتی مورد استفاده قرار بگیرد که بودجه بسیار خوبی
توسط موسسین آن و دیگر سرمایه گذاران نزدیک به آن در اختیارش قرار گرفته است. یا شاید
هم برای به حداکثر رساندن نفوذ در بازار، که بطور خاص برای کسب و کارهایی مناسب است که
انتظار زیادی برای تکرار خرید مشتریان دارند. طرح و برنامه در این حالت ممکن است افزایش سود
از طریق کاهش هزینه ها یا فروش اقلام دیگر با درصد سودآوری بیشتر به مشتریان فعلی در طی خرید آنها باشد.

به حداکثر رساندن حاشیه سود

این استراتژی قیمت گذاری برای زمانی ایده‌آل است که یا انتظار بسیار پایین بودن تعداد فروش‌ها
را داشته باشیم یا اینکه تعداد فروش ها بسیار پراکنده و غیر قابل پیش بینی باشد. مثال هایی
از این دست شامل فروش جواهرات دست ساز و شخصی سازی شده، کارهای هنری،
اتومبیل‌های دست ساز و دیگر اقلام لوکس می شود.

همراهان عزیز، اگر تمایل دارید بطور حرفه ای اصول تدوین استراتژی های قیمت گذاری را آموزش ببینید و  بدانید که قیمت گذاری چیزی بیش از تعیین قیمت هاست! می توانید دوره آموزشی استراتژی قیمت گذاری که توسط مدرسه بازاریابی چیستا آماده شده است را تهیه کنید و به صورت حرفه ای خودتان قیمت و استراتژی قیمت گذاری محصولات خودتان را تدوین کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره کلیک کنید …

برچسب ها: استراتژی, استراتژی قیمت گذاری, راهنمای کارآفرین, قیمت گذاری, قیمت گذاری محصولات, قیمت گذاری کالا


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

Related Posts

پیش از آنکه در یک مصاحبه شغلی در حوزه فروش شرکت کنید …
افشای موقعیت مکانی کاربران به علت نقص تولیدات گوگل
یک کارمند ناراضی در تسلا اختلال ایجاد کرد
الزام جدید رگولاتوری به اپراتورها/ لزوم تایید مشترک در خرید سرویس