راهنمای استراتژی قیمت گذاری برای صاحبان کسب و کارهای جدید – بخش سوم


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

در بخش اول و دوم از این مقاله به اهمیت قیمت گذاری برای یک کارآفرین و تصمیم گیری در رابطه با آن اشاره کردیم،
و گفتیم که
در حالی که هیچ راه درست و واحدی برای تعیین استراتژی قیمت گذاری وجود ندارد، در این
مطلب قصد دارم به برخی اصول اصلی راهنمایی و روش های قیمت گذاری اشاره کنم که به
شما در اتخاذ یک تصمیم آگاهانه منطبق با اهداف کسب و کار شما کمک کند.
و اینکه
پیش از ورود به بحث اصلی روش های قیمت گذاری، ابتدا اشاره ای باید داشته باشیم به
برخی از فاکتورهایی برای تدوین استراتژی قیمت گذاری خودتان به آنها نیاز دارید.

به برخی از این فاکتورها از جمله

  • جایگاه یابی استراتژی قیمت گذاری
  • چگونه استراتژی قیمت گذاری شما بر تقاضا تاثیر می گذارد
  • هزینه
  • فاکتورهای محیطی
  • حداکثر سازی سود کوتاه مدت به عنوان یک استراتژی قیمت گذاری
  • حداکثر سازی درآمد کوتاه مدت به عنوان یک استراتژی قیمت گذاری
  • حداکثرسازی رساندن تعداد
  • به حداکثر رساندن حاشیه سود

اشاره کردیم و اکنون ادامه مطلب را هم می خوانیم:

ایجاد تمایز

در یک سو، رهبر کم هزینه و ارزان قیمت بودن در بازار نوعی از ایجاد تمایز در بازار نسبت به رقبا
در نظر گرفته می شود. از طرف دیگر، داشتن قیمت به نوعی بالا نشان دهنده کیفیت بالا یا
سطح بالایی از خدمات است. برخی مردم در رستوران های امروزی تنها به دلیل گران تر بودن
یک وعده غذایی شامل خرچنگ در بین غذاهای موجود در منو رستوران اقدام به سفارش دادن آن
می کنند، پس این هم خود می تواند به عنوان یک استراتژی قیمت گذاری در نظر گرفته شود.

قیمت گذاری

بقا

در برخی موقعیت های خاص، مثل جنگ قیمتی، افت بازار یا اشباع بازار، شما بطور موقت مجبور
به پیگیری یک استراتژی قیمت گذاری می شوید که تنها موجب پوشش دادن هزینه های شما و
ادامه دادن فعالیت های عملیاتی کسب و کار شود. یعنی در عمل سودی را برای شما به دنبال ندارد.

حالا که اطلاعات کافی و مورد نیاز را داریم و به روشنی از هدف و خواسته مورد نظر خودمان
اطلاع داریم، می توانیم نگاهی داشته باشیم به روش های مختلف قیمت گذاری تا به ما در
دستیابی به اعداد واقعی تر و البته دقیق کمک کنند.

همچنان که پیش از این هم اشاره کردیم، هیچ “یگانه راهکار واحدی برای قیمت گذاری” وجود
ندارد که همه کسب و کارها قادر به استفاده از آن در حین تصمیم گیری و محاسبه قیمت باشند.
زمانی که شما فاکتورهای مختلف دخیل در این امر را بدرستی شناسایی کردید و هدف اصلی
خود برای استراتژی قیمت گذاری را مشخص کردید، نیاز به روشی جهت دستیابی به اعداد و
ارقام اصلی و واقعی دارید.

۴ روش اصلی و برتر مورد استفاده برای محاسبه قیمت:

قیمت‌گذاری بر اساس هزینه تمام شده

در این روش قیمت را بر اساس قیمت تمام شده تولید کالا در نظر می گیریم که هم شامل
هزینه‌های ثابت و هم شامل هزینه های متغیر در حجم فعلی تولید می شود و سپس به آن یک
حاشیه سود خاص و مشخص را اضافه می کنیم.

به عنوان مثال، هزینه تولید اقلام تولید شما، شامل هزینه مواد مصرفی و هزینه های تولید، برابر
با ۲۰ دلار می شود و در حجم فروش فعلی (یا حجم پیش بینی شده فروش ابتدایی)، هزینه‌های
ثابت شما به ۳۰ دلار برای هر واحد بالغ می شود. یعنی هزینه کل تولید شما به ازاء هر واحد
برابر با ۵۰ دلار محاسبه می شود. شما تصمیم می گیرید که افزایش نرخی برابر با ۲۰% لحاظ
کنید، بنابراین ۱۰ دلار (۲۰ درصد ۵۰ دلار) را به هزینه خود اضافه می کنید و به قیمت ۶۰ دلار
برای فروش هر واحد تولید خود دست پیدا می کنید. بنابراین تا زمانی که هزینه های تولیدی خود
را بدرستی حساب کرده باشید یا هزینه های تولیدی به همین قرار باشد و حجم فروش شما به
همین قرار باقی بماند، همیشه با درصدی سود به عملیات تولیدی خود ادامه می دهید.

قیمت گذاری بر اساس بازده هدف

در این روش قیمت خود را به گونه ای تعیین و تنظیم می کنید تا به هدف مشخصی در رابطه با
بازگشت سرمایه دست پیدا کنید. به عنوان مثال، اجازه دهید همان شرایط در نظر گرفته برای
استراتژی قبل را برای این شکل از استراتژی مثال بزنیم و فرض کنیم که شما مبلغی
معادل ۱۰۰۰۰ دلار را در شرکت خود سرمایه گذاری کرده اید.

همچنین حجم فروش مورد انتظار شما در سال اول هم برابر با ۱۰۰۰ واحد در نظر گرفته شده
است. از طرفی تصمیم دارید که تمام مبلغ سرمایه گذاری شده خود را در سال اول جبران کنید.
بنابراین نیاز به سودآوری معادل ۱۰۰۰۰ دلار بر روی تولید ۱۰۰۰ واحد کالا یا ۱۰ دلار سود روی هر
واحد تولیدی خود دارید که باز هم به رقمی معادل ۶۰ دلار برای فروش هر واحد کالای تولید خود می رسید.

ادامه دارد . . .

همراهان عزیز، اگر تمایل دارید بطور حرفه ای اصول تدوین استراتژی های قیمت گذاری را آموزش ببینید و  بدانید که قیمت گذاری چیزی بیش از تعیین قیمت هاست! می توانید دوره آموزشی استراتژی قیمت گذاری که توسط مدرسه بازاریابی چیستا آماده شده است را تهیه کنید و به صورت حرفه ای خودتان قیمت و استراتژی قیمت گذاری محصولات خودتان را تدوین کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره کلیک کنید …

برچسب ها: استراتژی, استراتژی قیمت گذاری, راهنمای کارآفرین, قیمت گذاری, قیمت گذاری محصولات, قیمت گذاری کالا


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

Related Posts

رجیستری سامسونگ به سال دیگر موکول شد/ ۴ برند جدید مشمول رجیستری
موبایل مجهز به هوش مصنوعی ساخته شد
تکذیب ادعای سوء‌استفاده پیام‌رسان «بله» از اطلاعات کاربران
رونمایی از دو موبایل با دوربین ۱۹ مگاپیکسلی