راهنمای استراتژی قیمت گذاری برای صاحبان کسب و کارهای جدید – بخش چهارم


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

در سه بخش از این مقاله به اهمیت قیمت گذاری برای یک کارآفرین و تصمیم گیری در رابطه با آن اشاره کردیم،
و گفتیم که
در حالی که هیچ راه درست و واحدی برای تعیین استراتژی قیمت گذاری وجود ندارد، برخی
اصول اصلی راهنمایی و روش های قیمت گذاری وجود دارند که به
شما در اتخاذ یک تصمیم آگاهانه منطبق با اهداف کسب و کار شما کمک کند.
و اینکه
پیش از ورود به بحث اصلی روش های قیمت گذاری، ابتدا اشاره ای باید داشته باشیم به
برخی از فاکتورهایی برای تدوین استراتژی قیمت گذاری خودتان به آنها نیاز دارید.

پیشنهاد می کنم برای اطلاع از این فاکتورها به بخش های اول تا سوم این مقاله باز گردید:

قیمت گذاری بر اساس ارزش ادراک شده

محصول خود را بر اساس ارزشی که برای مشتری ایجاد می کند قیمت گذاری کنید. این روش
اگر در آن به درستی بتوانید ارزش ایجاد شده برای مشتری را بدست بیاورید، یکی از سودساز
ترین روش های استراتژی های قیمت گذاری برای محصولات می باشد.

یکی از اَشکال افراطی در این روش قیمت گذاری، قیمت گذاری بر اساس رویکرد “پرداخت به ازاء
عملکرد” در کسب و کارهای خدماتی است که در آن شما به عنوان ارائه کننده خدمات بر اساس
مقیاسی متفاوت از یک مشتری به مشتری دیگر و نسبت به نتایجی که کسب می کنید از
مشتری طلب قیمت می کنید.

اجازه دهید موقعیت را اینگونه تصور کنیم که در آن محصول ارائه شده توسط شما (شرح مثال را
می توانید در بخش های اول و دوم این مقاله مطالعه کنید) می تواند موجب صرفه‌جویی ۱۰۰۰
دلاری در هزینه های انرژی برای شما شود. در اینصورت مثلا قیمت ۶۰ دلاری می تواند یک قیمت
فوق العاده از نظر مشتری در نظر گرفته شود – شاید هم اصلا خیلی خیلی ارزان باشد. اگر
محصول شما به واقع چنین صرفه جویی را در هزینه های شما ایجاد می کند، به راحتی می
توانید قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلاری یا حتی بیشتر از آن را برایش مطالبه کنید و البته مطمئنا
مشتریان هم بدون ناراحتی و حتی با خوشحالی و رضایت آن را پرداخت خواهند کرد، چرا که در
عرض چند ماه این هزینه به آنها بازگشت داده می شود. با این وجود، یک فاکتور دیگر هم وجود
دارد که باید در قیمت گذاری های خود به آن توجه ویژه داشته باشید و آن لحاظ کردن اصول
روانشناسی در قیمت گذاری است.

قیمت گذاری

قیمت گذاری روانی

در نهایت باید درک و برداشت مشتری از قیمت خود را هم مد نظر داشته باشید و آن را در
مواردی از قبیل موارد زیر لحاظ کنید.

اگر می خواهید به عنوان رهبر کم هزینه ها در بازار شناخته شوید، باید قیمتی کمتر از
رقبای خود داشته باشید. اگر میخواهید سیگنال کیفیت بالای محصول را در بازار مخابره
کنید، باید بصورت درست و صحیح قیمتی بالاتر از رقبای خود داشته باشید.

  • نقاط حساس و شناخته شده قیمتی در بازار

نقاط قیمتی (قیمت های حساس و بخصوصی) در بازار برای هر نهاده یا محصول شناخته
شده است که در آن قیمت ها مردم عموما اقبال بیشتری به خرید دارند. به عنوان مثال،
قیمت زیر ۱۰۰ دلار یک نقطه قیمتی حساس در بازار شناخته می شود. یا مثلا قیمت ۲۰
دلار یا زیر ۲۰ دلار هم یک نقطه قیمتی حساس دیگر است، چرا که ۲۰ دلار یک اسکناس
بوده و اسکناسی است که مردم اغلب آن را با خود همراه دارند. حالا شما می توانید این
را با فرهنگ های دیگر یا سیستم مالی کشورهای دیگر خودتان مطابق کنید، مثلا در
ایران هم می توان ۵ یا ۱۰ هزار تومان را اینگونه مثال زد. قیمت های زیر ۵ دلار هم در
حوزه مواد غذایی آماده و مصرفی یک نقطه قیمتی حساس دیگر است.

قرار دادن قیمت های خودتان در محدود قیمت های حساس یا حتی زیر آنها ممکن است
موجب کاهش حاشیه سود شما شود، اما آنقدر حجم فروش شما را زیاد می کند که
جبران کننده آن کاهش حاشیه سود باشد.

  • قیمت گذاری عادلانه

    گاهی اینکه ارزش محصول چقدر است و چه ارزشی ایجاد می کند، خیلی اهمیت ندارد،
    حتی اگر رقیب مستقیمی هم در بازار نداشته باشید. بلکه همواره برای عادلانه تشخیص
    داده شدن قیمت توسط مشتری یک حد مشخص وجود دارد. اگر هزینه تولید شما بطور
    بدیهی چیزی مثلا در حدود ۲۰ دلار باشد، حتی اگر ارزشی ۱۰۰۰۰ دلاری برای مصرف
    کننده داشته باشد – – گرفتن قیمتی در حدود ۲ تا ۳ هزار دلار از مصرف کننده برای آن
    محصول به شدت سخت و دشوار خواهد بود و احساس فریبکاری به مردم دست می‌دهد.
    در این رابطه اجرای یک تحقیقات بازار جزئی می تواند به شما حداکثر قیمت ممکن که از
    نظر مشتری عادلانه در نظر گرفته شود را مشخص کند.

در این بین با لحاظ کردن تمام موارد فوق که در این بخش و بخش های قبلی متذکر شدم، لحظا
کردن سه نکته اساسی دیگر در قیمت گذاری واجب است:

۱- قیمت شما باید آنقدر بالاتر از هزینه ها باشد تا بصورت معقولی تفاوت ایجاد شده در حجم
فروش شما در دوره های مختلف را پوشش دهد.

۲- باید از پس درآمد شما هزینه کار و زندگی شما پوشش داده شود.

۳- قیمت شما هرگز نباید کمتر ار رقبا یا بیشتر از چیزی که عادلانه در نظر گرفته می شود، باشد.

همراهان عزیز، اگر تمایل دارید بطور حرفه ای اصول تدوین استراتژی های قیمت گذاری را آموزش ببینید و  بدانید که قیمت گذاری چیزی بیش از تعیین قیمت هاست! می توانید دوره آموزشی استراتژی قیمت گذاری که توسط مدرسه بازاریابی چیستا آماده شده است را تهیه کنید و به صورت حرفه ای خودتان قیمت و استراتژی قیمت گذاری محصولات خودتان را تدوین کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره کلیک کنید …

برچسب ها: استراتژی, استراتژی قیمت گذاری, راهنمای قیمت گذاری, راهنمای کارآفرین, قیمت گذاری, قیمت گذاری عادلانه, قیمت گذاری محصولات, قیمت گذاری کالا


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

Related Posts

تاخیر قوه قضائیه و وزارت ارشاد دراجرای مصوبه حمایت از پیام رسانها
لوایح پنج گانه حقوق فناوری اطلاعات رونمایی شد
پی بردن به سرقت کلمه عبور ساده شد
رتبه ایران در ارائه نسل چهارم موبایل/ معرفی کشورهای پیشتاز