راهنمای استراتژی قیمت گذاری برای صاحبان کسب و کارهای جدید – بخش اول


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

یکی از سخت ترین، اما در عین حال مهمترین مسائلی که به عنوان یک کارآفرین باید در رابطه با
آن تصمیم گیری کنید، این است که از کدام اصول و روش قیمت گذاری باید استفاده کنید؟

در حالی که هیچ راه درست و واحدی برای تعیین استراتژی قیمت گذاری وجود ندارد، در این
مطلب قصد دارم به برخی اصول اصلی راهنمایی و روش های قیمت گذاری اشاره کنم که به
شما در اتخاذ یک تصمیم آگاهانه منطبق با اهداف کسب و کار شما کمک کند.

اما پیش از ورود به بحث اصلی روش های قیمت گذاری، ابتدا اشاره ای باید داشته باشیم به
برخی از فاکتورهایی برای تدوین استراتژی قیمت گذاری خودتان به آنها نیاز دارید:

جایگاه یابی استراتژی قیمت گذاری

چگونه در حال جایگاه یابی برای محصول خود در بازار هستید؟ آیا قیمت گذاری محصول بخشی
کلیدی از آن فرایند جایگاه یابی است؟ اگر در حال مدیریت یک فروشگاه تخفیفی هستید، همواره
باید تلاش کنید تا قیمت های خود را تا جای ممکن در سطح حداقل نگاه دارید ( یا حداقل در سطحی پایین تر از رقبای خود حفظ کنید).

از طرف دیگر، اگر در حال معرفی و جا انداختن محصول خود به عنوان محصولی لوکس و منحصر
به فرد هستید، در نظر گرفتن یک قیمت بسیار نازل حتی می تواند موجب ضربه خوردن به برند
شما شود. قیمت گذاری باید همگام و سازگار با جایگاه یابی شما در بازار باشد. مردم به شدت
نسبت به ذهنیت شکل گرفته برای خودشان نسبت به محصول شما حساس هستند.

قیمت گذاری

چگونه استراتژی قیمت گذاری شما بر تقاضا تاثیر می گذارد

سیاست قیمت گذاری شما چه تاثیری بر تقاضا خواهد داشت؟ برای پی بردن به این موضوع
شما نیاز به انجام تحقیقات پایه و اولیه بازار، حتی بصورت غیر رسمی دارید. پس مثلا می‌توانید
۱۰ نفر را به صورت اتفاقی انتخاب کرده از آنها بخواهید یک پرسشنامه ساده و کوتاه را برای شما
پر کنند، مثلا بپرسید، “آیا این محصول یا خدمت را با قیمت X، Y و یا Z خریداری می کنید؟”

برای یک سرمایه گذاری بزرگتر، البته نیاز به انجام یک کار رسمی تر خواهید داشت، شاید مثلا
نیاز به استخدام یک شرکت تحقیقات بازاریابی داشته باشید. اما توجه داشته باشید که برای این
کار یک کارآموز ساده هم می تواند نیازهای شما را برآورده کند و مثلا نموداری برای شما رسم
کند که مثلا بیان کند در قیمت X، X’ نفر خریدار محصول خواهند بود، در قیمت Y، Y’ نفر خریدار
محصول خواهندبود و در قیمت Z، Z’ نفر خریدار محصول خواهند بود.

هزینه

در این رابطه باید هزینه های ثابت و متغیر مرتبط با فرایند تولید محصول یا خدمت خود را محاسبه کنید.

“هزینه تولید کالا ها” چقدر است، به این معنا که بطور دقیق بدانید هزینه مرتبط با فروخته شدن
هر قلم کالا یا هر واحد خدمت ارائه شده چقدر است و همچنین “هزینه ثابت سربار” شما چقدر
است، یعنی دقیقا مشخص شود هزینه ثابت شما که مگر در ایجاد تغییر قابل توجه در سایز و اندازه شرکت تغییر نمی کند، چقدر است؟

به یاد داشته باشید که حاشیه سود ناخالص شما (قیمت منهای هزینه کالاها) باید به طور کامل
هزینه های ثابت سربار شما را به منظور تولید درصدی سود پوشش دهد. برخی از کارآفرینان
اهمیت این موضوع را ناچیز در نظر گرفته و بعدها در پیروی از یک استراتژی قیمت گذاری نامطلوب دچار مشکل می شوند.

ادامه دارد . . .

همراهان عزیز، اگر تمایل دارید بطور حرفه ای اصول تدوین استراتژی های قیمت گذاری را آموزش ببینید و  بدانید که قیمت گذاری چیزی بیش از تعیین قیمت هاست! می توانید دوره آموزشی استراتژی قیمت گذاری که توسط مدرسه بازاریابی چیستا آماده شده است را تهیه کنید و به صورت حرفه ای خودتان قیمت و استراتژی قیمت گذاری محصولات خودتان را تدوین کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره کلیک کنید …

برچسب ها: استراتژی, استراتژی قیمت گذاری, راهنمای کارآفرین, قیمت گذاری, قیمت گذاری محصولات, قیمت گذاری کالا


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

Related Posts

پیش از آنکه در یک مصاحبه شغلی در حوزه فروش شرکت کنید …
افشای موقعیت مکانی کاربران به علت نقص تولیدات گوگل
یک کارمند ناراضی در تسلا اختلال ایجاد کرد
الزام جدید رگولاتوری به اپراتورها/ لزوم تایید مشترک در خرید سرویس