سرویس‌های بازاریابی «بایدو» زیر نگاه تند رگولاتورها


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

بایدو (Baidu) یک جستجوگر چینی است که ده‌ها خدمات گوناگون از قبیل جستجو، شبکه‌های اجتماعی، ترجمه و سرویس‌های بازاریابی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

 

سایت الکسا، بایدو را محبوب‌ترین سایت چینی و چهارمین سایت پربازدید دنیا به شمار آورده است.

 

بااین‌حال مقامات چینی از بایدو خواسته‌اند اقداماتی فوری برای بهبود سرویس‌های بازاریابی آنلاین و تجربه کاربران خود در دستور کار قرار دهد.

 

این امر پس از مرگ یک دانشجوی چینی به نام Zexi Wei در ۱۲ آوریل سال جاری (۲۴ فروردین ۱۳۹۵) مطرح‌شده است.

 

این شهروند ۲۱ ساله که مبتلا به یک سرطان نادر به نام سارکوم سینوویال (synovial sarcoma) بود، برای درمان خود در بایدو دست به جستجو زد و از یک درمان تجربی که بعدها مشخص شد نادقیق و ناکارآمد بوده، استفاده کرد.

 

 

سرویس‌های بازاریابی

 

به گزارش [ibazaryabi.com] به نقل از وب‌سایت nasdaq.com، این روش در سایتی منتشرشده که نخستین پاسخ در صفحه جستجوی بایدو بوده و لذا چنین برداشت می‌شده که از اعتبار و وجاهت کافی برخوردار است.

 

این اقدام به مرگ Zexi Wei منجر شد و در همان روز انتشار خبر مرگ این دانشجوی بخت‌برگشته، ارزش سهام بایدو ۱۴ درصد سقوط کرد.

 

به دنبال انتشار این رویداد جنجال‌برانگیز، مرکز Cyberspace Administration of China رگولاتورهای این کشور را به اعمال محدودیت‌های جدید بر تبلیغات بایدو ملزم کرد.

 

سه نهاد نظارتی چین تیمی برای بررسی نحوه کسب‌وکار بایدو و میزان قانونمندی فعالیت‌های این جستجوگر اینترنتی تشکیل داده‌اند.

 

پس از چندی، این نهادها نتایج بررسی‌های خود را اعلام کردند.

 

در بخشی از این گزارش آمده که نحوه و معیار چیدمان برخی نتایج خاص ارائه‌شده در صفحه پاسخ‌های بایدو مشخص نیست.

 

هیئت‎های نظارتی می‌گویند این اقدامات بر بی‌طرفی و عادلانه بودن نحوه نمایش نتایج جستجو تأثیر منفی بر جای می‌گذارد و ممکن است کاربران اینترنتی را گمراه سازد.

 

بر همین اساس از بایدو خواسته‌شده که به‌سرعت اقداماتی برای بهبود فعالیت‌های خود در خصوص ارائه سرویس‌های بازاریابی آنلاین در حوزه‌های پزشکی، دارویی، سلامت و دیگر بیزینس‌های مشابه انجام دهد و از عرضه سرویس‌های بازاریابی آنلاین به سازمان‌های پزشکی فاقد صلاحیت خودداری ورزد.

 

ضمناً بایدو باید سازوکارهایی برای بهبود محافظت از کاربران در دستور کار خود قرار دهد؛ ازجمله ایجاد کانالی جهت دریافت شکایت‌های کاربران، رسیدگی مؤثر به شکایات، توقف فوری سرویس‌ها پس از شناسایی اطلاعات غیرقانونی یا غیرقابل‌قبول در نتایج جستجو و نیز ایجاد سیستمی برای جبران خسارت کاربرانی که از اطلاعات گمراه‌کننده زیان‌دیده‌اند.


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

دیدگاهتان را بنویسید