سه سؤال که قبل از تدوین استراتژی شبکه‌های اجتماعی باید بپرسید


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

تنها حضور در شبکه‌های اجتماعی راه مناسبی برای توجیه کردن زمان و تلاش و فعالیت شما نیست. بلکه باید دقیقاً مشخص کنید که از مردم و مخاطبین انتظار دارید در پاسخ به محتوای منتشرشده از طرف شما چه عکس‌العملی نشان دهند.

 

شما در حال حاضر یک استراتژی برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی دارید که موجب تعامل و درگیر شدن مشتریان شما با محتوا و وب‌سایت شما شده، وفاداری را تشویق می‌کند و درنهایت منجر به فروش می‌شود، درست است؟ . . .  چطور از این موضوع اطلاع دارید؟ مشتریان شما ممکن است برخی از بخش‌های محتوا منتشرشده توسط شمارا به اشتراک بگذارند، نظراتی را بر روی صفحات اجتماعی منتشر کنند و برخی از ویدئوهای شمارا تماشا کنند، اما باید از خودتان بپرسید که آیا هدف فقط همین است و در همین‌جا تمام می‌شود؟

 

به‌منظور متمرکز ساختن مشتریان و مجاب کردن آن‌ها به انجام کاری که شما می‌خواهید آن‌ها انجام دهند، باید بدانید که از آن‌ها چه انتظاری دارید؟ لازمه این امر پاسخگویی به این سه سؤال قبل از هزینه کردن از منبع زمان و سرمایه مادی خود برای اجرای یک استراتژی است:

 

شبکه‌های اجتماعی

 

۱- با اجرای استراتژی خودم درصدد دستیابی به چه چیزی هستم؟

مهم‌ترین موضوع انتخاب هدف است که این اهداف هم باید برای خود دارای ویژگی‌هایی باشند که مهم‌ترین آن‌ها قابل‌دستیابی بودن است. البته در حوزه شبکه‌های اجتماعی تقریباً می‌توان گفت اهداف زیادی برای استراتژی شبکه‌های اجتماعی قابل‌تصور نیست. برخی از مهم‌ترین این اهداف را در زیر می‌بینیم:

 

افزایش رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو

ایجاد تعامل با مشتریان

ایجاد آگاهی نسبت به برند یا باورهایی مشخص در رابطه با برند

کاهش هزینه‌ها در رابطه با رسانه‌ها یا خدمات مشتریان

فروش بیشتر محصول و خدمات

 

زمانی که مثلاً از بین موارد هدف موردنظر خود را انتخاب کردید، می‌توانید مشخص کنید که قصد جذب چه فرد یا گروهی رادارید که احتمال دریافت پاسخ مناسب از طرف وی بیشتر باشد. به‌عنوان‌مثال، اجازه فرض کنیم که هدف شما افزایش دادن رتبه خودتان در نتایج موتورهای جستجو است. در این حالت باید استراتژی‌هایی را بکار ببرید که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بهتر متوجه حضور شما شوند که شامل تولید محتوای مناسب همراه با کلیدواژه‌های مناسب، لینک‌ها و توسعه سایت شما می‌شود.

اگر می‌خواهید تعامل بیشتر با مشتریان فعلی خود داشته باشید، باید محتوایی تولید کنید که آن‌ها می‌خواهند. یکی از راه‌های موجود پرسش از آن‌ها در رابطه با نوع محتوای موردنیاز و مورد پسند آن‌هاست. اگر می‌خواهید میزان آگاهی نسبت به خود را بیشتر کنید، پس استراتژی‌هایی مدنظر قرار می‌گیرد که شامل پیدا کردن و همکاری وبلاگ نویسان، فعالان عرصه توییتر و دیگران فعالان عرصه مجازی و ارائه محتوای موردنظر آن‌ها برای اشتراک‌گذاری توسط آن‌ها هست. یا اگر در پی کاهش دادن هزینه‌های خود هستید باید با استخراج هزینه‌ها آن‌ها را در رسانه‌های مختلف باهم مقایسه کنید، مثلاً امروز هزینه تبلیغات در شبکه‌های مجازی کم نیست، اما در عرضه دستگاه‌های موبایل فرصت‌های خوبی وجود دارد.

 

۲- چه کسی را می‌خواهم جذب می‌کنم؟

 

۳- از مخاطب هدف می‌خواهم چه‌کاری انجام دهد؟


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

دیدگاهتان را بنویسید