سوال راهبردی در مورد یک نمونه واقعی – گوشی آیفون


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

در اخبار آمده است که بر اساس آماری که از میزان سود شرکت‌های موبایلی در دنیا منتشر شده، شرکت اپل با گوشی آیفون در طول سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی موفق به کسب ۹۰% از کل سود حاصل از بازار فروش گوشی‌های هوشمند دنیا را از آن خود بکند. اما همواره این سؤال وجود دارد که اپل چگونه می‌تواند با یک محصول در سال چنین رکورد عجیبی را از آن خود کند.

 

به نقل از آی تی آنالیز، این شرکت با وجود قیمت بالای گوشی‌های خود میزان فروش بسیار خوبی برای خود رقم ‌زده و از این طریق به چنین موفقیتی دست پیداکرده است. اپل در شرایطی سود مطلق بازار موبایل دنیا را به خود اختصاص داده است که سامسونگ اولین رقیب وی فقط ۸ تا ۹% از سود کل بازار فروش گوشی‌های هوشمند را در دنیا از آن خود کرده است و ۱ تا ۲% باقی ‌مانده هم به تمامی دیگر شرکت‌هایی تعلق دارد که وارد این بازار شده‌اند. گزارش‌های مختلف حاکی از این است که شرکت‌های مختلف دیگر همچون سونی با وجود عرضه گوشی‌های مختلف نتوانسته سودی از این بازار برای خودش کسب کند و عبارتی گفته می‌شود که دچار ضرر بسیار هنگفتی هم شده است.

 

از این رو چنین می‌توان برداشت کرد که در حال حاضر به جز چند شرکت انگشت‌ شمار بقیه سازندگان اصلاً اوضاع خوبی ندارند. همچنین اشباع بازار از گوشی‌های با برندهای مختلف غیر از اپل و سامسونگ و ورود سازندگان مختلف دیگر که با عرضه انواع گوشی‌های ارزان ‌قیمت به این بازار وارد شده‌اند، از طرف دیگر باعث شده که بازار گوشی‌های هوشمند سوددهی سابق را نداشته باشد و کاربران کمتر رو به خرید نسل جدید گوشی‌ها بیاورند.

 

Brand-Strategy-Apple

 

اما اینکه اپل تنها با معرفی و عرضه یک گوشی توانسته ۹۰ از فروش این بازار را کسب کند، خود موضوعی است که جای تأمل بسیار زیادی دارد. تصور کنید در چنین شرایطی برند سامسونگ باعرضه ده‌ها مدل از گوشی‌های هوشمند در طی سال تنها موفق به کسب سهم حدود ۹ درصدی از این بازار شده است و حتی هوواوی نیز با عرضه گوشی‌های ارزان ‌قیمت و میان رده که در بازار دنیا جایگاه سوم را دارد نتوانسته سود زیادی از این بازار گسترده را کسب کند یا همچنین برخی از دیگر شرکت‌های چینی که در حال حاضر در حال رسیدن به موقعیتی مناسب در بازار گوشی‌های هوشمند دنیا می‌باشند.

 

نکته قابل ‌توجه در این بین است که شرکت اپل هیچ‌گونه تبلیغاتی هم برای گوشی‌های هوشمند خود انجام نمی‌دهد و هر سال تنها با تولید یک گوشی در دو نسخه به چنین موقعیتی دست پیدا کرده است. محصولات تولید این شرکت خیلی گران هستند و هرکسی هم استطاعت خرید این گوشی‌ها را ندارد. پس راز موفقیت این شرکت در چیست؟ در این خصوص تنها توضیحی که به ذهن خطور می‌کند این است که تولید و ساخت گوشی‌های اپل برای این شرکت با قیمت تمام‌ شده آن که بر آن اساس در بازار معرفی می‌شود خیلی تفاوت دارد و این غول آمریکایی باوجود قطعاتی که بر روی گوشی‌های خودش تعبیه می‌کند، هزینه تمام شده گوشی برایش آن‌قدرها هم زیاد نیست و همین موضوع سود قابل ‌توجهی را نصیب وی می‌کند. همچنین باید به این موضوع توجه داشت که اکثر مردم دنیا به دلیل قیمت بالای این گوشی آن را یک گوشی کاملاً لوکس می‌دانند و بر اساس آن اقدام به انتخاب این گوشی می‌کنند.

 

نکته قابل ‌توجه دیگر در این بین، که پیش از این هم به آن اشاره شد، این است که این شرکت برای گوشی‌های خودش هیچگونه تبلیغاتی ندارد. اما این شرکت همیشه با داغ‌ترین اخبار در صدر اخبار این حوزه قرار دارد. کمپین‌های خودجوش مردم برای خرید گوشی‌های اپل، فروش کلیه برای خرید آیفون و مرگ ده‌ها نفر از مردم دنیا در سراسر سال تنها برای نجات آیفون از جمله اخباری است که حتی ممکن است برای عده‌ای غیرقابل باور هم باشد!!! و همچنین آزمایش‌های مختلفی که گروه‌هایی برای تست و آزمایش این گوشی منتشر می‌کنند. آیا همه اینها را می‌توان به نوعی تبلیغات زیرپوستی این شرکت برای عرضه گوشی‌های خودش در نظر گرفت؟

 

سؤال: به نظر شما راز موفقیت اپل در چیست؟

 

راهنمایی: برای پاسخ باید با دو مطلب آشنا باشید. استراتژی تمایز و نقشه سیستم فعالیت مایکل پورتر




لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید