مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور
کسب و کارها از داشتن مدیر شبکه های اجتماعی که در کارش متخصص باشد، سود می برند. چه شرکت کارشناسی از بیرون بیاورد که به صورت ساعتی حقوق میگیرد و چه کارمندی تماموقت بیاورد که تمام امور شبکه های اجتماعی را اداره کند، باید از ویژگیهای لازم برای یک کاندید این منصب بخوبی مطلع باشد.
امروزه متخصصان شبکه های اجتماعی، خواستاران زیادی دارند؛ چون شرکتهای تجاری برای جذب مشتری به دنبال روشهایی نو هستند. مالکان شرکتهای کوچک معمولا سعی میکنند فعالیتهای شبکه های اجتماعی را خودشان اداره کنند و از استخدام متخصص خودداری میکنند تا زمانی که برای توجیه پرداخت هزینه به شخصی دیگر برای بازاریابی شبکه های اجتماعی، مشتری کافی جذب کنند.
اما مالکان کسب و کارها میتوانند از ابتدا با داشتن یک مدیر ماهر شبکه های اجتماعی، سودآوری بیشتری داشته باشند. چه شرکت کارشناسی از بیرون بیاورد که به صورت ساعتی حقوق میگیرد و چه کارمندی تماموقت بیاورد که تمام امور رسانههای اجتماعی را اداره کند، انتخاب شخص مناسب برای این کار، مهم است. در اینجا نکاتی را بیان میکنیم که قبل از آغاز جستجو برای مدیری عالی در زمینۀ شبکه های اجتماعی، باید به آنها توجه کنید:
۱- محتوای برند را تطبیق دهید
کارشناسان در تمام مراحل بازاریابی بر اهمیت ایجاد و حمایت از محتوای برند باید تاکید داشته باشند. یکی از مهمترین فواید استخدام مدیر شبکه های اجتماعی، هماهنگی است. یک نفر تمام پستهای آنلاین و پاسخها را برای شما اداره میکند که یکسان بودن هویت تمام پستها از این طرق تضمین می شود.
یافتن شخصی که سبک نوشتاریاش با سبک مدنظر کسب و کار شما تطابق داشته باشد، مهم است؛ خواه سبک شما شوخ و غیر جدی باشد و خواه حرفهای و تجاری باشد.
۲- داوطلبان جوانتر را رد نکنید
هنگامی که کسب و کارها افراد را بر اساس تجربه دستهبندی میکنند، باتجربهها برنده میشوند. هرچند وقتی به یک کارشناس شبکه های اجتماعی نگاه میکنید، کسی را نمیبینید که بیش از سالهای کمی، تجربه داشته باشد. در این حوزه ممکن است بین شخصی با سالها تجربه با شخصی که چندماه تجربۀ دانشگاهی دارد، مرزی نباشد.
روندها دائما در حال تغییر است و کسی که در این حوزه نسبتا مبتدی است، میتواند به بینش تازهای برسد که برای شخص قدیمیتر امکانپذیر نیست. با این حال از واگذاری حسابهای کاربری خودتان به اشخاص مبتدی خودداری کنید، چون هنوز در حال تجربهاندوزی هستند.
۳- در جستجوی خط مشی باشید
یک مدیر مستعد شبکه های اجتماعی، اهمیت ایجاد و دنبال کردن خط مشی را میداند. در جستجوی کسی باشید که با شما کار کند و برای پستهای شما در این شبکه ها، به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه برنامهریزی کند و این برنامه را بدون راهنمایی دائم شما، دنبال کند.
مهمتر از آن، به دنبال کسی باشید که خط مشی را با اصل خاص مشتریان شما تطبیق دهد. از داوطلبان بپرسید از چه ابزارهایی برای تدوین خط مشی استفاده میکنند و بر این اساس، انتظاراتی را مبنی بر انتظار خود از قرار گرفتن آنها در فرایند مدیریت این شبکه ها تعیین کنید؛ البته اگر ابزاری در کار باشد!
۴- حسابهای کاربری آنها در شبکه های اجتماعی را بررسی کنید
همۀ داوطلبان سمتهای مرتبط با شبکه های اجتماعی باید حضوری تاثیرگذار داشته باشند. حساب کاربری همۀ داوطلبان در شبکه های اجتماعی را بررسی کنید و لحن و تعاملاتشان را یادداشت کنید.
گاهی ارتباطهای موجود از گذشته، به شما کمک میکنند، سعی کنید امور بازاریابیتان را به سوی مسیری جدید سوق دهید. اگر در حال حاضر داوطلب مورد نظر امور شبکه های اجتماعی کارفرمای دیگری در دست دارد، فعالیتی که آن برند در فضای آنلاین در حال انجام آن است را در جستجوی نشانههایی برای اطمینان از مناسب بودن داوطلب مد نظر، بررسی کنید.
۵- حرفهای بودن را فراموش نکنید
مدیر شبکه های اجتماعی شما نمایندۀ عمومی برند شماست. به همین علت ضروریست که کسی را انتخاب کنید که هر شرایطی را به حرفهای ترین شکل ممکن اداره کند. این امر شامل موارد نادریست که یکی از مخالفین کسب و کار شما در فضای آنلاین آنلاین سعی میکند با بیان نظرات منفی دربارۀ برند شما، جلب توجه کند.
مدیر شبکه های اجتماعی شما باید قادر باشد هر شرایطی را به بهترین شکل اداره کند و حرفهای بودنی که انتظار دارید مشتریانتان همیشه از برند شما ببینند، را ارائه کند.
۶- تواناییهای مرتبط را بررسی کنید
برنامهریزی و بروزرسانی حسابهای کاربری شبکه های اجتماعی شما فقط قسمتی از وظایف مدیرتان است. خواه تصمیم بگیرید خودتان بر تحلیلهای شبکه های اجتماعی نظارت داشتهباشید یا این مدیر آن را اداره کند، انتخاب شخصی که بتواند در رابطه با نتایج اقدامی انحام دهد، مهم است.
اگر فکر میکنید زمان استخدام مدیر شبکه های اجتماعی فرا رسیده، دانستن انتظارات قبل از شروع جستجو، مهم است. با اعتبارنامۀ صحیح، قادر به استخدام بهترین شخصی هستید که نمایندۀ برند شما باشد در حالی که به مرحلۀ بعدی کسب و کار خودتان میپردازید.