شکایت از مک دونالد به دلیل جمع آوری صدای مشتریان


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، یکی از مشتریان رستوران‌های زنجیره‌ای مک دونالد به دلیل ثبت کردن اطلاعات بیومتریک مشتریان در یکی از رستوران های این شرکت بدون رضایت مشتری شکایت کرده است.

طبق اسناد دادگاه، شارون کارپنتر یکی از مشتریان مک دونالد در ایالت ایلینوی ادعا می کند سیستم مذکور قانون حریم خصوصی اطلاعات بیومتریک (BIPA) را نقض می‌کند زیرا قبل از استفاده از فناوری شناسایی صوت برای ثبت سفارش، از مشتری اجازه دریافت نمی‌کند.

قانون BIPA در ایالت ایلینوی آمریکا تصویب شده و طبق آن شرکت‌ها باید جمع آوری اطلاعات بیومتریک مشتریان (از جمله صوت، اجزای صورت، اثر انگشت و غیره) را به مشتریانشان اطلاع دهند. ایلینوی یکی از معدود ایالت‌های آمریکا است که قوانینی در خصوص حریم خصوصی اطلاعات بیومتریک تصویب کرده است.

در متن شکایت ذکر شده کارپنتر اوایل سال گذشته میلادی به یکی از رستوران‌های خودروگذر مراجعه کرده و به جای اپراتور انسانی، سیستم هوش مصنوعی Apprente سفارش او را ثبت کرده است. این شاکی ادعا می‌کند شرکت رستوران‌های زنجیره‌ای صوت مشتریان را جمع آوری می‌کند تا بتواند سفارش‌های مشتریان را به درستی دریابد. اما مک دونالد درباره جمع آوری صوت مشتریان به آنها اطلاع رسانی نکرده است. همچنین این شرکت قوانینی در خصوص نگهداری اطلاعات ندارد که نشان دهد از دیتا چه استفاده ای می‌شود یا چه مدت آنها را نگهداری می‌کند.

رستوران زنجیره‌ای مذکور در ۲۰۲۰ اعلام کرد مشغول آزمایش نرم افزار شناسایی صوت در ۱۰ رستوران است. سیستم مذکور اصوات مشتریان را نیز ثبت می‌کند.


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

Related Posts

طرح «مدیریت ترافیک هوایی پرنده‌‎های بدون سرنشین» به اتمام رسید
ضرورت راه‌اندازی پلتفرم‌های مشترک با کشورهای اسلامی
اپ اخبار جعلی واکسیناسیون از اپ استور حذف شد
قرار نیست ارتباط مجازی ما با دنیا قطع شود