ضد یادداشت امیرحسین نوریان درباره مثلا تحلیلگرانِ ترسویِ دانای کل/ چُرتِ صوری تان را ادامه می دادید…


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

رسانه تبلیغات - مجری تبلیغات۰


بدون دیدگاه

ضد یادداشت امیرحسین نوریان درباره مثلا تحلیلگرانِ ترسویِ دانای کل/ چُرتِ صوری تان را ادامه می دادید…

دنیای تبلیغات- امیرحسین نوریان- انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا جهان را در شوک فرو برد. فردی فرابیلیونر با سوابقی روشن در خوش گذارنی و همسری که او هم با سوابق مشخص، یکی رهبر کشور آمریکا شده و دیگری حالا بانوی اول آمریکا. این انتخاب غالب مردم آمریکا بوده به هر دلیلی.

نکته بامزه ماجرا اما این بود که غالب نشریات سیاسی و اقتصادی، آنها که لیدر های مارکت خودشان هستند، از شرق و دنیای اقتصاد تا کلی نشریات دیگر، نتوانستند تحلیل درستی داشته باشند و روی جلد روزنامه هایشان در روزی که هیلاری شکست خورده بود، او را در صفحه اول پیروزمندانه نشان می داد. اما با همه اشتباهاتشان، این نشریات از این منظر که جرات ابراز نظر داشته اند به شدت قابل احترامند. و برای چیزی که ادعایش را دارند سرشان را بالا می گیرند، حرف می زنند، ریسک می کنند و وسط جریان بازی اند. خودشان را به عنوان یک نشریه و رسانه، جزیی از جریان روز جهان دانسته اند و کارشناسانشان حتی به غلط حدسی زده اند و پای حدسشان ایستاده اند. پس حرفه ای این کار هستند. با این حال مثل اکثر کارشناسان جهان پیش بینی شان اشتباه بود. اما بر خلاف اکثر پیش بینی های کارشناسان، در ایران چند پیش بینی با تحلیل های جدی که کرده بودند درست از آب درامد.

قسمت قابل تامل ماجرا اما خیل نشریات و کارشناسانی بودند که انگار نه انگار روز اعلام نتایج ریاست جمهموری کشوری است که قدرتمند ترین کشور جهان است و فرد منتخب در همه جریان های فرهنگی، سیاسی ، اقتصادی جهان اثرات جدی خواهد داشت و روز انتخابات صفحه یک نشریه شان تصاویر و تیترهای دیگری را شامل می شد. همان ها که وقتی جریانی برای پیش بینی نیست در تحلیل هایشان جرات گفتن خوبی و بدی چیزی را مبتی بر تحلیل های خودشان را ندارند و حواسشان هست چیزی به کسی بر نخورد و همیشه موقر بمانند.

اما صبح روز بعد از انتخابات مثل همه چیزدان ها، با پوز زشت و زننده ای ستون های سرمقاله شان را به دلایل(!) پیروزی ترامپ اختصاص دادند و  در نقش دانای کل تحلیل کردند که چرا ترامپ پیروز شد و جوری تحلیل کردند که یعنی این مساله چقدر قابل پیش بینی بوده و از هوش سرشارسان به دلیل مشغله استفاده نکرده اند! و گفتند این پیروزی بخاطر چه رفتاری در کجا بود و اشتباهات کلینتون چه بوده و چه کارهایی را اگر نمی کرد می برد.

همین ها با این سیاست کودکانه، تا روز قبلش عمدا رویشان را سمت دیگری گرفته بودند و مثلا حواسشان به انتخابات نبود و چون تحلیل گرانِ کار دُرستی اند حتما سرشان شلوغ بوده و یکهو برای تحلیل برد ترامپ ظهور کردند و مردم را با تحلیل هایشان مورد عنایت قرار دادند.

اما مردم و هوششان بیشتر از این بازی های غیر حرفه ای است و فرق یک تحلیل گر جسور را با یک پوز روشنفکری درک می کنند. تحلیل جنگ است و انرژی می گیرد. مرد تحلیل می خواهد. مهمانی نیست که قبلش مثلا تحلیل گران، استراحت کنند و بعد از روشن شدن همه چیز کت و شلوارشان را بپوشند و بروند در ستون هایشان گذشته را تحلیل کنند.

تحلیل گری و ترس؟ چرتشان را ادامه می دادند…

 

./پایان
دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند در تلگرام را دنبال کنید


Print Friendly and PDF

برای دریافت آخرین مطالب، اخبار و تحلیل های دنیای تبلیغات پست الکترونیک خود را در کادر روبرو وارد نمایید و ایمیل ارسالی را تائید نمایید تا هیچ مطلبی را از دست ندهید!



کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

پاسخی بگذارید