طبقه‌بندی خدمات


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

همیشه ما در متون مختلف با عنوان طبقه‌بندی محصولات برخورد داشته‌ایم که بر اساس نوع دیدگاه می‌تواند متفاوت باشد، اما موضوعی که برای امروز انتخاب کرده‌ام، طبقه‌بندی خدمات است. به این منظور پیش از هر چیز باید شناخت کاملی نسبت به مفهوم کلمه خدمات داشته باشیم تا قادر به طبقه‌بندی آن‌ها باشیم. خدمات معمولاً اشاره به فرایندها و محصولات غیر فیزیکی و یا به عبارتی غیرقابل لمس دارد. برخی از خدمات ممکن است شامل مردم و افراد باشد، درحالی‌که برخی از انواع دیگر خدمات (همانند خدمات آنلاین) ممکن است شامل اشیاء یا کالاهایی باشد که توسط افراد مدیریت می‌شوند.

 

نمونه‌ها و مثال‌هایی از انواع خدمات مرتبط با مردم و افراد می‌تواند شامل سالن آرایش، آموزش، تئاتر، رستوران، حمل‌ونقل عمومی باشد. از طرف دیگر خدماتی که شامل اشیاء و کالاها است نیز می‌تواند شامل تعمیرات و نگهداری، خشک‌شویی، بانکداری، خدمات حقوقی و بیمه‌ای باشد.

 

فرایند ارائه خدمات هم می‌تواند به‌صورت دستی یا به‌صورت مکانیکی تعریف و اجرا شود. بر این اساس امکان طبقه‌بندی خدمات از دونقطه نظر عمومی و کلی از قبیل چیزی که در حال پردازش است، خواه یک شی یا یک شخص باشد، و همچنین می‌تواند چگونگی مورد پردازش قرار گرفتن آن وجود دارد. به‌عبارت‌دیگر می‌توانیم بگوییم که ماهیت پردازش چیست (یعنی اقدامات ملموس یا غیرملموس هستند).

 

طبقه‌بندی خدمات

 

ازنقطه‌نظر افرادی که اقدام به پردازش فعالیت‌ها می‌کنند، سطح درگیر شدن افراد نیز می‌تواند به‌شدت متفاوت از دیگری باشد. مدیران باید به فرایند و نتایج بر اساس تأثیر آن‌ها بر مشتریان فکر کنند و اینکه درنهایت چه چیزی تولید می‌شود یا به دست می‌آید؟ برای قیمت‌گذاری این دسته از خدمات، هزینه‌های غیرمالی، زمان صرف شده برای تلاش و فعالیت ذهنی و همچنین سطح ترس و درد موجود در این فرایندها (البته در صورت وجود) هم باید مورد شناسایی قرار بگیرد.

 

مثلاً زمانی که کامپیوتر شما با یک نقص فنی مواجه شده و آن را برای تعمیر به یک مرکز مجاز می‌برید، مثالی از خدماتی است که در این دسته قرار می‌گیرد. در این حالت مشتریان ازلحاظ فیزیکی کمتر درگیر فرایند این دسته از خدمات می‌شوند و اغلب درزمانی که آن‌ها درخواست دریافت این نوع از خدمات را می‌کنند اصلاً نیازی به وارد شدن آن‌ها به فرایند انجام آن خدمات وجود ندارد، بطوریکه فقط باید مشکل را برای مرکز موردنظر توضیح دهند و بهایی را در ازا دریافت خدمات مربوطه پرداخت کنند.

 

طبقه‌بندی خدمات

 

۱- طبقه‌بندی خدمات بر اساس اعمال ملموس

الف- خدمات برای مردم

ب- خدمات برای کالاها

 

طبقه‌بندی خدمات

 

۲- طبقه‌بندی کالاها بر اساس لمس ناپذیری (ناملموس بودن)

الف- خدماتی که متوجه ذهن مردم است

ب- خدماتی که متوجه دارایی‌های ناملموس هستند


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

دیدگاهتان را بنویسید