مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور
هر برند و یا کسب و کاری پس از چند سال فعالیت در صنعت و یک حوزه خاص نیاز به باز طراحی لوگو و برند خودش دارد. اینکه آیا واقعا یک برند حائز شرایط لازم برای این باز طراحی هست یا نه بستگی به معیارهایی دارد که در قصد دارم در مطلب کامل و جامع به آن بپردازم. بخش اول از این مطلب پیش از این آماده شده و در وبسایت آیا بازاریابی منتشر شده است که از شما دعوت حتما آن را مطالعه کنید و البته این مطلب هم بخش دوم آن است. دوست دارم یادآوری کنم که یک بخش دیگر از این مطلب باقی مانده که تا دو روز آینده منتشر می شود.
شرکت در حال رشد کردن است
برخی از شرکتها از اندازههای کوچک آغاز میکنند و چندین و چند سال را برای بقاء خود مبارزه میکنند. در طی این مرحله از توسعه شرکت، سعی و تلاش و سرمایهگذاری برای دستیابی به یک طراحی با کیفیت ممکن است در صدر فهرست هزینههای ضروری شرکت قرار نداشته باشد. ممکن است چیزی مثلاً برای رفع نیاز طراحیشده و این سالهای تلاش و برای بقاء در بازار در کنار شرکت باقی بماند. بااینوجود، همچنان که شرکت رشد میکند و بیشتر و بیشتر شناخته میشود، آن لوگو تکهتکه و بدون محتوا ممکن است دیگر برای هدف پیش رو مناسب نباشد. یک شرکت در حال رشد و توسعه اگر در مراحل اولیه شکلگیری به هر دلیلی برای طراحی یک طرح قابلقبول سرمایهگذاری لازم را انجام نداده، در این مرحله حتماً باید به فکر طراحی مجدد برای خودش برآید.
مواردی که باید در نظر بگیرید
زمانی که شرکت شما به این نتیجه و تصمیم میرسد که دیگر زمان طراحی مجدد لوگو فرارسیده است، با شروع این فرایند باید حتماً به برخی نکات توجه خاصی داشته باشد:
لوگو شما تا چه حدی قابلشناسایی است؟
شرکتهایی که تاریخی طولانی و داستان وار دارند، اغلب لوگوهایی دارند که با اولین نگاه قابلتشخیص هستند. این لوگو بهتنهایی احساسات شدیدی را در بینندهای که آن لوگو را با برند و برند را با تجربیات و خاطرات مثبت گذشته به یاد میآورد، تازه میکند. مثلاً کمانهای طلاییرنگ بلافاصله یادآور برند مکدونالد در ذهن بیننده است. مثلاً صدای خشخش کردن ممکن است مخاطب را به فکر ورزش و پشتکاری بیندازد که برند نایک نماینده آن است. هرقدر یک لوگو و عناصر بهکاررفته در آن بیشتر و بیشتر قابلشناسایی باشد، در مرحله بازطراحی لوگو دقت و وسواس بیشتری را باید به خرج دهد. برای این کار شما هیچ نیازی به تغییرات اساسی از پایه برای یک لوگو ندارید که بهنوعی موجب شود لوگو اصالت و معنای ابتدایی خود را از دست بدهد.
مثلاً پپسی یک نمونه و مثال خوب از یک برند قابلشناسایی دیگر است. در طی سالهای مختلف از زمان آغاز فعالیت، این برند تغییرات بسیار زیادی را تجربه کرده است، اما همچنان ظاهر و احساس آشنا خود را برای مخاطب حفظ کرده است.
چقدر میخواهید به گذشته وفادار باشید؟
این سؤال که تا حدود زیادی مرتبط با سؤال قبلی است، به مسئله احترام گذاشتن به پیشینه و سابقه و وفادار ماندن به طراحی اولیه و احساس ناشی از آن در مخاطب میپردازد. یک بازطراحی در لوگو میتواند بیانی جسورانه و بیپروا از جدایی و ترک گذشته و تاریخ برند باشد. باید توجه داشت که آیا با این کار شما واقعاً خواهان رساندن این پیام به دیگران و مخاطبین خودتان هستید؟ طراحیهای جسورانه اگر بهصورت ابزاری برای حذف کردن نام و گذشته مطلوب و خوشایند یک برند استفاده شود یا خیانت به اصولی باشد که برند بر مبنای آنها شکلگرفته است، مطمئناً با شکست روبرو میشود.
در طی زمان شرکت نمک مورتون Morton Salt بارها و بارها اقدام به تغییر و بازطراحی تصویر دخترک محبوب استفادهشده در لوگو خودش کرده است. جدیدترین نسخه از این لوگو شکل و ظاهری بسیار مدرن به خود گرفته است، درحالیکه همچنان یک ارتباط نوستالژیک را با خاستگاههای این برند حفظ کرده است.
لوگو شما تا چه حد قدیمی و منسوخشده است؟
پیشتر اشاره کردم، زمانی که یک لوگو احساس خستگی، کهنگی و یا بهشدت از رده خارج شدن داشته باشد، این حس و حال برای مصرفکننده چقدر آشکار و بدیهی است. اما برای این از رده خارج بودن یک لوگو درجهبندی و سطحبندی وجود دارد. لوگویی که در طی ۲۰ سال گذشته هیچ تغییری در آن ایجاد نشده است، مطمئناً نیازمند یک بازطراحی کامل خواهد بود، اما لوگویی که در طی چند سال گذشته مورد بازطراحی قرارگرفته است نیز به تغییر و تلطیف کمتری خواهد داشت. اگر لوگو موردنظر فقط قدری قدیمی شده باشد، میتوان آن را فقط بهمنظور هماهنگی با معیارها و روندهای جدید طراحی اندکی تغییر داد.
مثلاً گوگل بر اساس یک برنامه زمانی مرتب و منظم اقدام به بهروزرسانی لوگو خودش میکند و در هر یک از این دفعات تغییرات آنچنانی بر روی لوگو خود پیاده نمیکند. نتیجه این رفتار هم بهرهمندی از لوگویی است که همواره درحالتوسعه و تکامل است.
ادامه دارد . . .
کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.