لوگو در استراتژی برند شما چه نقشی را بازی می کند؟


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

امروزه اشتباه گرفتن لوگو به جای برندینگ و برندسازی تا حدودی برای آن دسته از افرادی که
آشنایی کاملی با این عرصه ندارند، موضوعی طبیعی است؛ اما در واقع لوگو شما تنها بخشی از
استراتژی برندینگ شما را تشکیل می دهد. در واقع لوگو یا نشان تجاری نمادی است که موجب می شود
مصرف کنندگان در لحظه و با قدرت برند و محصولات و خدمات عرضه شده از طرف آن را از رقبا آن بشناسند.

پس نکته مهم در این مرحله این است که پیش از پرداختن به فرایند خلق یک برند توجه داشته
باشید که حتما توسعه استراتژی برند شما تکمیل شده است، چرا که لوگو شما در واقع همانند
یک تبلیغ کوچک برای شرکت شما عمل می کند.

بدون وجود داشتن یک استراتژی در پشت نشان تجاری به عنوان پشتیبان، نشان تجاری می تواند
پیام اشتباهی را به مخاطب مخابره کند. این پیام اشتباه از طرف لوگو در واقع می تواند به جای
تقویت برند، موجب تضعیف آن شود. شما همواره برای کمک به افزایش قدرت شناسایی برند
توسط مخاطب پیامی ثابت و مستمر را به مخاطب مخابره کنید.

زمانی که برای خلق لوگو خود آماده شدید

رسالت لوگو شما نمایش ارزش ها و اهداف شرکت شماست. پس قبل از هرگونه سرمایه گذاری
برای پیدا کردن یک طراح لوگو حتما توجه داشته باشید که اهداف و ارزش های سازمانی شما
بطور کامل مشخص و نهایی شده باشد. در رابطه با پیامی که می خواهید لوگو شما انتقال
دهد، کاملا روشن و شفاف باشید تا لوگو آن را براحتی به مخاطب شما انتقال دهد. ارتباط و
هماهنگی بسیار کامل و دقیقی باید بین لوگو و برند شما وجود داشته باشد. به یاد داشته
باشید که لوگو تنها بخش کوچکی از استراتژی برند شماست.

نشان تجاری شما باید حس حرفه ای بودن و میل به رشد را فارغ از اندازه شرکت شما نشان دهد. اگر به
دلیل تمایل به صرفه جویی در هزینه ها در حال طراحی لوگو خود از طریق نیروها و عوامل و
امکانات درون سازمانی خودتان هستید، حتما توجه کنید که پیش از معرفی و به کارگیری
گسترده لوگو خود در سطح وسیع آن را در سطحی محدود در بازار هدف خود تست کنید.

لوگو

حتما توجه کنید که عناصر بکار رفته در لوگو شما قدیم نباشد و با گذشت زمان از نظر مخاطب
قدیمی نشود.

توجه داشته باشید که شاید الان متوجه این نکته نباشید، اما در آینده و پس از طراحی لوگو
خواهان استفاده موثر و مستمر برای سالیان سال از این لوگو خواهید بود. پس نمی خواهید که
در بازه های مختلف بطور مرتب اقدام به بروزرسانی آن بکنید، خصوصا اگر نتایج مثبت و مورد
قبولی از آن کسب کنید، اما اگر قدیمی شود ممکن است دیگر کارایی قبلی خود را از دست
بدهد. فقط باید توجه داشته باشید که لوگو در واقع راه و روشی است که بنا بر آن مردم قادر به
شناخت شما در بلند مدت می شوند.

نکاتی در رابطه با خلق یک لوگو به یادماندنی

این کار را با تجسم کردن نشان تجاری یک شخص دیگر آغاز کنید، نشان تجاری شخصی که
برای مدتی طولانی در ذهن و حافظه شما به جای مانده است.

شاید مثلا این لوگو، لوگو اسب سرگردان و در حال تاخت فورد موستانگ باشد. حتما بخوبی
می‌دانید که هر وقت آن را می بینید، بطور ناخودآگاه و خودکار به یاد آن خودرو می افتید، اما در
لحظه اولی که آن را دیدید، چه چیزی در آن بیشتر از همه جلب توجه شما کرده بود؟ چرا از نظر
شما این لوگو برای آن محصول مناسب بود؟ چون اسب نشان داده شده در لوگو مورد نظر سریع،
چابک و زیبا و جذاب بود و این مفهوم را می رساند که هر خودرویی در رقابت با خودرو تولیدی
فورد موستانگ به گرد باقی مانده از حرکت این خودرو هم نمی رسد.

البته در اینجا باید به این موضوع هم توجه داشت که اگر محصول این شرکت بجای خودرو نعل
اسب هم بود، باز می توانست به همین جایگاه و موفقیت در بازار دست پیدا کند، چرا که
موفقیت تا حد زیادی به شیوه معرفی محصول و … هم بستگی دارد.

اجازه دهید ذهن شما آزادانه حرکت کند. منحصر به فرد باشید. هوشمندانه رفتار کنید.
خصوصیتی از آن نعل اسب را به مشتری معرفی کنید که هیچ کس تاکنون به آن فکر نکرده باشد
تا به محض دیدن آن فقط و فقط در ذهن خودش بگوید، “آها، اینه!”. از رنگ ها برای جلب توجه
بهتر استفاده کنید. خیلی محصول و نشان تجاری خود را پیچیده نکنید. از سفت و سخت بودن و ایراد
گرفتن اجتناب کنید. مثلا در مورد موستانگ مورد بحث در لوگو فقط یک اسب وجود دارد – – فورد
برای انتقال پیام خود نیازی به قرار دادن کل گله اسب مورد نظر در حال دویدن پشت این اسب
ندارد.

نتیجه گیری

استراتژی برندسازی قوی و با اعتماد به نفس از طراحی برای انتقال پیامی استفاده می کند که
مخاطب هدفی را جذب کند که قصد اغوا کردن آن را دارید – پیامی که ایجاد اعتماد به برند و در
عین حال ایجاد تمایز بین شما و رقبای شما بکند. ایا لوگوی شما این رسالت را در پی می گیرد.
اگر پاسخ شما به این پرسش خیر است، شاید زمان آن رسیده باشد که تقویت استراتژی برند
خودتان و جستجو برای یک نشان تجاری جدید به منظور جایگاه یابی مجدد شرکت را مد نظر
قرار دهید.

همراهان عزیز، اگر تمایل دارید بطور حرفه ای مدیریت استراتژیک برند را بشناسید و مفاهیم پایه و اصولی برندسازی، همچون تعریف برند و هویت و معماری برند را آموزش ببینید، و به شکلی خاص استراتژی های خلق برند، پیاده سازی و توسعه برند را درک کنید، می توانید محصول دوره مدیریت استراتژیک برند را که توسط مدرسه بازاریابی چیستا تهیه شده است، خریداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره کلیک کنید …

برچسب ها: استراتژی برند, استراتژی برندینگ, انتخاب لوگو, طراحی لوگو, لوگو


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

Related Posts

یک نوجوان اپل را هک کرد!
قابلیت جدیدی که موبایل اندروید را به سمعک وصل می کند
محدودیت دسترسی کاربران ایرانی به ۴۷ درصد خدمات گوگل
ارتباط تلفنی مشترکان ۳ مرکز مخابراتی اختلال دارد