مدل ارزیابی ارزش ویژه برند – BAV Model – مدلی برای اندازه گیری ارزش ویژه برند


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

این مدل BAV Model که یک سیستم اندازه گیری محسوب می شود برای اولین بار توسط آژانس
تبلیغاتی یانگ و روبیکَم (Y&R) به منظور انداه گیری ارزش ویژه برند توسعه یافته است. این مدل
در واقع بر اساس تحقیق و مصاحبه با تقریبا بیش از ۲۰۰۰۰۰ مصرف کننده در ۴۰ کشور مختلف
دنیا به دست آمده و می تواند به اندازه گیری ارزش ویژه برند هزاران برند بر اساس ۱۰۰ طبقه
مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

این مدل به اندازه گیری وضعیت یک برند ذیل دو عنوان می پردازد که به قرار زیر است.

۱- ارزش یا خاصیت حیاتی برند

که اشاره به رشد بالقوه فعلی یا آینده دارد که برند مربوطه در دل خود جای داده است.

۲- قدر و قیمت برند

که اشاره به قدرت برند دارد.

هر دو این عناوین می تواند در ادامه بیشتر توسعه پیدا کرده و برای قضاوت یک برند به مولفه‌های تقسیم شود.

ارزش ویژه برند

۱- تمایز

تمایز اشاره به توانایی یک برند برای متمایز ماندن از رقبای خودش در صنعت اشاره دارد. تمایز
خود دارای سه جزء می شود که عبارتند از:

  • ناهمسان: اشاره به متفاوت بودن پیشنهادات یک برند از رقبای خودش دارد.
  • منحصر به فرد: اشاره به کیفیت برند داشته و در بر گیرنده ماهیت وجود آن برند است. به
    عبارتی باید گفت بیشتر با اعتبار، سندیت و دست اول بودن ایده برند در ارتباط است.
  • مشخص: اشاره به با ارزش بودن برند دارد.

۲- ارتباط

این مورد اشاره به این موضوع دارد که چگونه و با چه فاصله ای مصرف کنندگان یک برند قادر به
برقراری ارتباط با پیشنهادات و محصولات یک برند دارند و یک محرک اصلی و مهم برای نفوذ برند
در بازار در نظر گرفته می شود.

۳- اعتبار

این مولفه اشاره به درک و برداشت مصرف کننده درباره یک برند دارد. اینکه یک برند معروف است
یا خیر، اینکه قول و قرار های وعده داده شده به مخاطبین را برآورده می کند یا نه – تمام اینها با
هم جمع شده و در کنار یکدیگر اعتبار یک برند را تشکیل می دهند.

۴- دانش

این مولفه هم به میزان آگاهی در رابطه با برند در اذهان مصرف کنندگان خودش اشاره دارد. این
مولفه در فرایند ساخت و توسعه یک برند و تفهیم مصرف کنندگان در رابطه در رابطه با نقش و
مسئولیت و پیام آن برند برای مصرف کنندگان خودش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

نکته حائز اهمیت دیگر در این رابطه این است هر ساله یک ممیزی بر اساس این مدل با
جمع‌آوری اطلاعات مربوط به حدود ۱۰۰۰۰ برند بر اساس نظرات ۱۰۰۰۰۰ پاسخ دهنده در
کشورهای مختلف انجام می پذیرد.

همراهان عزیز، دوره آموزشی مدیریت استراتژیک برند با تدریس آقای مسعود محمدی، دوره ای منحصربفرد و جامع است که با مفاهیم پایه و اصولی برندسازی، همچون تعریف برند و هویت و معماری برند شروع شده، و در نهایت به شکلی خاص استراتژی های خلق برند، پیاده سازی و توسعه برند را موشکافانه بررسی می کند که آن را به شما پیشنهاد می دهم.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره کلیک کنید …

برچسب ها: BAV Model, ارزیابی برند, مدل ارزیابی ارزش ویژه برند


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

Related Posts

موبایل جدید سامسونگ با دوربین سلفی ۲۴ مگاپیکسلی
با این جعبه نارنجی در هر کشوری آنلاین باشید
تولید کننده موبایل تلویزیونی مجهز به هوش مصنوعی می سازد
خدمات رایانش ابری در دو دانشگاه پیاده سازی شد