مسکات جام جهانی رونمایی شد + ویدیو


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

حسین اجاقی هنرمند ایرانی مَسکات جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر را طراحی کرد.مَسکات (Mascot) در واقع یک شخصیت طراحی شده است که می‌تواند معرف یک برند یا یک رویداد باشد و در رویداد بزرگی مانند جام جهانی فوتبال هم در هر دوره‌ای کشور میزبان سعی دارد با معرفی نمادی از کشور خود، شخصیت نوستالژیک برای جهانیان خلق کند.

به گزارش فارس، همزمان با مراسم قرعه‌کشی تیم‌های حاضر در جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ که جمعه ۱۲ فروردین ماه برگزار شد، از مَسکات این دوره از جام جهانی نیز رونمایی شد.


هنوز در کانال تلگرام دنیای تبلیغات عضو نشده‌اید؟

«سید حسین اجاقی»  طراح شخصیت و تصویرساز جوان ایرانی طراحی مَسکات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را انجام داده است.

مَسکات (Mascot) در واقع یک شخصیت طراحی شده است که می‌تواند معرف یک برند یا یک رویداد باشد و در رویداد بزرگی مانند جام جهانی فوتبال هم در هر دوره‌ای کشور میزبان سعی دارد با معرفی نمادی از کشور خود، شخصیت نوستالژیک برای جهانیان خلق کند. در واقع می‌توان نوشت از یک هویت بصری برخوردار هستند. تفاوت لوگو و هویت بصری مانند تفاوت نیزه با سر نیزه است، از یک سو با هم تفاوت دارند و از سوی دیگر به یکدیگر وابسته اند.

در یک تعریف ساده هویت بصری یعنی عناصر قابل مشاهده یک برند مانند لوگو، رنگ، فرم، شکل و … که در تلفیق با هم معنای نمادین را منتقل میکنند، که نمی‌توان تنها ازطریق کلمات بیان کرد.

در هر دوره از جام‌جهانی کشور یا کشورهای میزبان بسته به وضعیت فرهنگی اجتماعی خود هویت بصری‌ای را انتخاب و نماد و شخصیت(مسکات) را طراحی می‌کنند.  دوره‌های مختلف جام‌جهانی بین لوگو(نماد) و مسکات رابطه تنگاتنگی وجود داشته است و این به واسطه همان بحث هویت بصری است.


عضویت در سوپرگروه تبلیغاتی متخصصین فعال حوزه تبلیغات و بازاریابی

 از سال ۱۹۶۶ میلادی، در هر دوره از جام جهانی فوتبال یک نماد خوش‌یمنی (بخت‌آور) برای مسابقات انتخاب می‌شود. «ویلی جام جهانی» نخستین نماد خوش‌یمنی بود که برای جام جهانی فوتبال در انگلستان انتخاب شد. این نماد نه تنها برای مسابقات جام جهانی برای نخستین بار انتخاب می‌شد که از این نظر در دیگر رشته‌های ورزشی نیز حرکتی جدید بود. در طراحی نماد خوش‌یمنی از خصوصیات کشور میزبان (نظیر لباس و فرهنگ، بافت جانوری و گیاهی و…) استفاده می‌شود.

در تصاویر زیر مشخص است که کشورهای مختلف در هر دوره با استفاده از عناصر فرهنگی خود شخصیت‌هایی را طراحی و به عنوان نماد جام جهانی ارائه کرده‌اند.

در دوره‌های مختلف جام جهانی این نمادها و شخصیت پردازی‌ها در مرکز توجه قرار گرفته‌اند و هر کدام از آن‌ها سال‌هاست در ذهن مخاطبان و علاقه‌مندان ثبت شده‌اند.

مسکات جام جهانی ۲۰۲۲ لعیب (La’eeb) نام دارد از ریشه لاعب به معنای بازیگر/ بازیکن می‌آید. در واقع لغت لعیب در عربی به معنای بازیکن فوق العاده ماهر است.

باتوجه به اینکه کشور قطر میزبان این دوره از جام جهانی فوتبال است، در طراحی این شخصیت از لباس عربی الهام گرفته شده است و پارچه سفید آن معرف چفیه سفید و عقالی است که مردان عرب به سر خود می‌بندند و با رنگی که در پرچم کشور قطر وجود دارد المان‌هایی از جام جهانی فوتبال و نقوش سنتی روی آن دیده می‌شود.

الد علی المولوی، معاون مدیر کل مسابقات جام جهانی در این‌باره گفته است: «خوشحالیم که لعیب را به عنوان نماد رسمی اولین جام جهانی فوتبال در خاورمیانه و کشورهای عربی معرفی کنیم. ما مطمئن هستیم که طرفداران در همه جای دنیا این شخصیت سرگرم کننده و بازیگوش را دوست خواهند داشت.  او همه را تشویق می‌کند که به خود به عنوان «اکنون همه چیز» باور داشته باشند و شادی فوتبال را برای همه به ارمغان  آورد.

«سید حسین اجاقی» طراح کاراکتر و تصویرساز، طراحی و نقاشی را به صورت آکادمیک از سال ٨۴ شروع کرد و از سال ٩٠ بطور تخصصی وارد حوزه طراحی شخصیت و نقاشی دیجیتال شد. او در چندین پروژه ی انیمیشن سریالی و سینمایی در زمینه طراحی کاراکتر و فضا، استوری برد و تصویرسازی همکاری داشته است. همچنین طراحی و اجرای دو جلد کتاب مصور (کمیک استریپ) با موضوع جنگ و طراحی مجموعه‌هاى استیکر براى چند برنامه پیامرسان فارسى از دیگر فعالیت‌هاى اوست.

[تعداد: ۱   میانگین: ۵/۵]


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

Related Posts

ارتقای زیست‌بوم هوش مصنوعی برای بهبود سیاستگذاری و توسعه کسب‌وکار
تامین سرویس‌ مورد نیاز دستگاه‌ها برای اتصال به پنجره دولت هوشمند
ابداع اپلیکیشنی برای حمل و نقل نابینایان با وسایل نقلیه عمومی
توئیتر به علت نقض حریم شخصی کاربران ۱۵۰ میلیون دلار غرامت می‌دهد