ممیزی محیط کلان با استفاده از ابزار PESTEL برای برند استارباکس


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

ممیزی محیط کلان یک برند – PESTEL – در شرایط فعلی غیرقابل‌پیش‌بینی دنیای کسب‌وکار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این مهم خصوصاً برای کسانی اهمیت دارد که با تدوین طرح بازاریابی در ارتباط هستند و البته از آن مهم‌تر برای کسانی حائز اهمیت است که در حال آموزش و یادگیری این فرایند هستند. ازاین‌رو در تبعیت از مطالب موردبحث در سلسله کلاس‌های آموزشی طراحی طرح بازاریابی که یک دوره آن توسط مجموعه آی بازاریابی و آقای مسعود محمدی در حال برگزاری است و دوره دوم آن در حال تکمیل ظرفیت است، تصمیم گرفتیم تا نمونه‌ای از این تحلیل را برای این دوستان منتشر کنیم و نیز آن را در قالب یک مقاله برای شما همراهان سایت آی بازاریابی هم در دسترس قرار دهیم.

 

استارباکس (Starbucks) شرکت قهوه‌خانه‌های زنجیره‌ای آمریکایی است که در سال ۱۹۷۱ تأسیس شد و امروز به یک برند بین‌المللی تبدیل‌شده است و از طریق نوآوری و حفظ پیوستگی در سیاست‌های خود به رهبری خود در این بازار ادامه می‌دهد. یکی از مهم‌ترین دلایل برای این موفقیت توجه این برند به ممیزی بازاریابی یا همان استفاده از ابزار PESTEL قلمداد می‌شود. چارچوب تحلیلی PESTEL در این مقاله به مهم‌ترین فاکتورهای اصلی تأثیرگذار بر برند استارباکس بر اساس خصوصیات محیط کلان اشاره دارد که در صورت توجه به آن موارد قهوه استارباکس قادر به حفظ موقعیت و موفقیت خود باوجود نیروهای منفی و اثرگذار بر کسب‌وکار خودش است.

 

فاکتورهای سیاسی اثرگذار بر کسب‌وکار استارباکس

این بخش به فاکتورهایی می‌پردازد که دولت‌ها بر کسب‌وکار استارباکس در محیط کلان و به عبارتی دور از دسترس خود وارد می‌کنند:

۱- یکپارچه‌سازی منطقه‌ای بازارها (فرصت)

۲- بهبود حمایت دولتی از زیرساخت (فرصت)

۳- خط قرمز بوروکراسی در کشورهای درحال‌توسعه (تهدید)

امکان یکپارچه‌سازی منطقه‌ای بازارها یک فاکتور خارجی است که در حال حاضر فرصتی برای این برند به‌منظور توسعه و رشد در بازارهای مختلف به‌صورت هم‌زمان را فراهم می‌آورد. همچنین اغلب دولت‌ها در کشورهای مختلف برنامه‌های مختلفی برای بهبود و حمایت از خدمات زیرساخت در برنامه خوددارند که این موضوع نیز فرصتی برای این برند جهت دسترسی بازارها و تأمین‌کنندگان بیشتر فراهم می‌آورد. بااین‌وجود، خط قرمز بوروکراسی چیزی است که همچنان در بسیاری از کشورها وجود داشته و عاملی است که به‌عنوان یک تهدید در نظر گرفته می‌شود، چراکه فعالیت‌های توسعه برند و کسب‌وکار با مشکلات زیادی روبرو می‌کند. بنابراین همین‌طور که می‌بینید این بخش از تحلیل عمدتاً فرصت‌های قابل‌توجهی را برای برند استارباکس عرضه می‌کند.

 

Starbucks_Coffee_on_Front_Street,_Toronto,_between_Church_and_Jarvis_streets_-a

 

فاکتورهای اقتصادی اثرگذار بر قهوه استارباکس

این بخش به شرایط اقتصادی و تغییرات مهم در کسب‌وکارها اشاره دارد که برند استارباکس فاکتورهای خارجی اقتصادی به شرح زیر در محیط کلان روبرو است:

۱- رشد سریع کشورهای درحال‌توسعه (فرصت)

۲- کاهش نرخ بیکاری (فرصت)

۳- افزایش هزینه نیروی کار در کشورهای تأمین‌کننده (تهدید)

دو مورد اول یعنی رشد سریع کشورها و کاهش نرخ بیکاری فرصت‌هایی است که به رشد و توسعه این برند در بازارهای سراسر دنیا کمک می‌کند. اما افزایش هزینه نیروی کار در کشورهای تأمین‌کننده برای این برند یک تهدید به‌حساب می‌آید که موجب می‌شود تا این برند هزینه بالاتری را تأمین مواد اولیه خود متحمل شود، چراکه این برند بخش بیشتری از قهوه خود به‌عنوان اصلی‌ترین ماده اولیه را از کشورهای درحال‌توسعه تهیه می‌کند. همین‌طور که می‌بینید این بخش نیز عمدتاً فرصت‌هایی را در اختیار این برند قهوه در اختیار قرار می‌دهد.

 

فاکتورهای اجتماعی/فرهنگی اثرگذار بر محیط خارجی قهوه استارباکس

این بخش از این ابزار شرایط اجتماعی و روندهای تأثیرگذار بر مصرف‌کننده و کسب‌وکار را نشان می‌دهد. استارباکس در محیط کلان خودش باید به فاکتورهای اجتماعی/فرهنگی زیر توجه داشته باشد:

۱- فرهنگ در حال رشد استفاده از قهوه (فرصت)

۲- افزایش آگاهی در رابطه با سلامت (فرصت)

۳- بزرگ شدن طبقات اجتماعی متوسط (فرصت)

در این بخش می‌بینیم که برند استارباکس به دلیل افزایش تقاضا برای قهوه مخصوص که درنتیجه افزایش فرهنگ استفاده از قهوه و رشد طبقات اجتماعی متوسط صورت گرفته است، با فرصتی برای افزایش درآمد خود در سراسر دنیا روبرو است. همچنین این برند فرصت افزایش دامنه محصولات سالم خود به‌منظور جذب آن دسته از مصرف‌کنندگان را دارد که بیشتر نگران سلامتی خود هستند. بنابراین تمامی فاکتورهای مطرح‌شده در این بخش شامل فرصت‌هایی برای این برند هستند.

 

فاکتورهای تکنولوژیکی اثرگذار بر کسب‌وکار استارباکس

در این بخش از تحلیل PESTEL روندها مرتبط با فناوری مورد شناسایی قرار می‌گیرند که برای برند استارباکس به شرح زیر است:

۱- افزایش خریدهای الکترونیک با استفاده از موبایل (فرصت)

۲- انتقال فناوری و گسترش استفاده از آن برای کشاورزان قهوه (فرصت)

۳- افزایش در دسترس بودن دستگاه‌های خانگی تولید قهوه مخصوص (تهدید)

این برند در حال حاضر از فرصت بهبود اپلیکیشن موبایل و خدمات مرتبط با آن‌ها برای کسب درآمد بیشتر از طریق خریدهای موبایلی برخوردار است. همچنین دارای فرصت ارتقاء کارایی زنجیره تأمین خودش بر اساس تکنولوژی‌های جدیدی را دارد که در حال حاضر کشاورزان قهوه از آن‌ها استفاده می‌کنند. بااین‌وجود، افزایش در دسترس بودن دستگاه قهوه ساز خانگی تهدیدی برای این برند در نظر گرفته می‌شود، چراکه موجب در دسترس بودن جایگزین‌های زیادی برای محصولات استارباکس می‌شود. بنابراین این بخش از تحلیل نیز عمدتاً شامل مواردی از فرصت برای این برند است.

 

عوامل محیطی / زیست‌محیطی اثرگذار

عوامل حقوقی

پیشنهاد‌هایی بر اساس تحلیل PESTEL برای برند استارباکس

 

 

 


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

پاسخ دهید