نکاتی کلیدی در رابطه با عرضه و نمایش داخل فروشگاهی محصول


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

خواه یک متخصص طراحی و چیدمان داخل فروشگاهی یا خرده‌فروشی باشید که با موضوع چیدمان محصولات در طبقات فروشگاه درگیر است، به‌هرحال باید برای نمایش و معرفی محصول جدید آماده‌باشید. نمایش و معرفی محصول جدید عموماً کاری چالش‌برانگیز است، اما اگر در انجام صحیح و اصولی این کار موفق باشید،عرضه داخل فروشگاهی تأثیر زیادی در افزایش آگاهی از برند و فروش محصولات دارد. به‌منظور چیره‌دستی در این حوزه توجه داشتن به نکاتی که در پی می‌آید لازم و ضروری است:

 

با مشتریان تعامل داشته باشید و آن‌ها را مشغول محصول خود کنید

به مشتریان خود فقط محصول را نشان ندهید، با اجازه دادن به آن‌ها به لمس محصول، فشردن دکمه‌های خواندن بروشور و اطلاعات روی بسته محصول و حتی کار کردن با آن به برقراری ارتباط با محصول کمک کنید. مثلاً اگر یک دستگاه قهوه ساز را برای فروش عرضه کرده‌اید، اجازه دهید مشتریان خودشان با آن کار کنند و حتی یک فنجان قهوه با آن برای خود درست کنند. در حین کار کردن می‌توانید آن‌ها را به‌طور زبانی برای انجام صحیح‌تر کار راهنمایی کنید، اما کارهای فیزیکی را اجازه دهید خودشان انجام دهند. از این طریق تنها به آن‌ها چگونگی انجام دادن کار را گوشزد نمی‌کنید، بلکه باعث می‌شوید که آن‌ها خودشان تجربه کنند.

 

عرضه داخل فروشگاهی

 

به صحبت و ارائه خود را قدری جنبه شخصی بدهید

مشتریان به‌هیچ‌وجه علاقه‌ای ندارند که احساس کنند شما با صحبت‌های خودتان در حال مجاب کردن آن‌ها به خرید یک محصول هستید، پس فقط در مورد محصولی که نشان می‌دهید صحبت نکنید. با افزودن یک داستان خنده‌دار یا حکایت کوتاه قدری جنبه شخصی به صحبت‌های خود بدهید. مثلاً وقتی مشتری شما فرزندی به همراه دارد، در مورد طعم‌های مختلفی که دستگاه شما ایجاد می‌کند یا محصول شما دارد و موردپسند کودکان و نوجوانان است، صحبت کنید. این‌گونه نمایش و عرضه محصول خود را بیشتر به یک مکالمه دو نفرِ تبدیل کرده‌اید تا یک ارائه رسمی و خشک برای بازاریابی و فروش محصول خودتان، این‌گونه مشتریان خودشان هم تمایل بیشتری برای باقی ماندن در فروشگاه و درنهایت خرید یکی از محصولات شما از خود نشان می‌دهند.

 

وارد جزئیات نشوید

البته، یک فرایند نمایش و معرفی محصول جدید باید به‌صورت دقیق و کامل به مشتری شما نشان دهد که چگونه باید از محصول شما استفاده کند. اما برخی از فروشندگان که مسئولیت این فرایند را بر عهده می‌گیرند، این فرایند را با اجرای یک جلسه آموزشی کاملاً اشتباه می‌گیرند و در جریان این کار وارد جزئیات خیلی حساس و ریز در رابطه با محصولات و کارکرد آن می‌شوند، اما توجه کنید و ببینید که آیا مشتریان شما واقعاً به چنین اطلاعاتی نیاز دارند؟ شاید این اولین فرصتی باشد که آن‌ها با محصول شما یا اصلاً چنین محصولی روبرو می‌شوند، پس خیلی نیازی نیست که آن‌ها کارکرد تمام گزینه‌ها و برنامه‌های موجود بر روی دستگاه شمارا یاد بگیرند. سعی کنید به اصول اولیه اکتفا کنید – اینکه چگونه از محصول استفاده می‌کنید و مزایای اصلی آن چیست و . . . – و دیگر موارد را برای جلسات آموزشی جدی رها کنید.

 

فهرستی از سؤالات بیشتر مطرح‌شده را تهیه کنید

از قبل فهرستی از سؤالات بالقوه که حدس می‌زنید ممکن است در چنین جلسه‌ای مطرح شود را آماده کنید. اگر در حال معرفی یک دستگاه هستید، مشتریان ممکن است مثلاً بخواهند در مورد هزینه آن اطلاعاتی کسب کنند و اینکه بدانند این محصول دارای چه رنگ‌هایی است. اگر در حال معرفی یک نوشیدنی یا یک غذای جدید هستید، مشتریان مطمئناً در مورد مواد تشکیل‌دهنده آن، مقدار کالری موجود در آن غذا و اینکه چه فروشگاه‌هایی آن را عرضه می‌کنند از شما سؤال می‌پرسند. اما این‌ها تنها سؤالاتی عادی و ساده هستند که ممکن است مشتریان از شما بپرسند. باید حتماً در مورد محصول فکر کنید و دیگر سوا لاتی ازاین‌دست را که ممکن است با آن روبرو شوید را حدس بزنید. درواقع شما در طی این جلسه باید به‌عنوان یک کارشناس فنی در مورد محصول آمادگی لازم برای پاسخگویی به سؤالات را داشته باشید، اما اگر از این قدرت و توانایی برخوردار نباشید، مطمئناً این جلسه را با موفقیت پشت سر نگذاشته و سودی از آن نمی‌برید.

آیا تاکنون سابقه چنین جلسه و فرایندی را داشته‌اید؟ چه راهکار و تکنیک‌هایی برای این کار بلد هستید که برای افراد مبتدی می‌تواند مفید باشد؟ در بخش نظرات آن‌ها را به اشتراک بگذارید.


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

پاسخی بگذارید