نکات تکمیلی در رابطه با چرخه عمر محصول همراه با چند مثال


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

پیش از این در مطلبی در رابطه با چرخه عمر محصول نوشتیم و توضیحاتی کامل برای شما ارائه کردیم، در این مطلب که بطور مستقل از آن مطلب منتشر می شود، نکاتی را در رابطه فعالیت ها بازاریابی مطرح کرده‌ام که دانستن آن به فهم بهتر مفهوم کمک می کند و البته در پایان مثال‌هایی هم از مفهوم در بازار کنونی عنوان کرده‌ام:

 

کنترل طول زمان هر مرحله از چرخه عمر محصول

طول دوره عمر محصولات در هر مرحله تا حدودی امکان‌پذیر است. این موضوع خصوصاً در مرحله بلوغ از چرخه عمر محصول قابل‌توجه و استفاده است؛ چراکه ازنقطه‌نظر اقتصادی طولانی‌تر کردن این مرحله از هر مرحله دیگر سودآورتر است.

 

تاکتیک‌های معمول قابل‌استفاده برای طولانی‌تر کردن مرحله بلوغ یک محصول:

افزایش حجم مصرف از محصول توسط مصرف‌کنندگان فعلی (به همین دلیل است که تولیدکنندگان مواد غذایی دستورالعمل پخت غذاهایی را به‌صورت رایگان در قالب کتاب یا کتابچه منتشر می‌کنند که در آن‌ها از مواد اولیه تولیدی آن‌ها استفاده‌شده است).

اضافه کردن یا به‌روز کردن ویژگی‌ها و خصوصیات محصول

قیمت‌گذاری ویژه و تخفیفی به‌منظور جذب آن دسته از مصرف‌کنندگانی که از برند رقیب محصول را تهیه می‌کنند

تبلیغ به‌منظور تشویق استفاده آزمایشی از محصول توسط آن دسته از مردم که اصلاً از این خانواده محصول استفاده نمی‌کنند.

چرخه عمر محصول

محدودیت‌های مدل چرخه عمر محصول

یکی از انتقادها به مدل چرخه عمر محصول این است که این مفهوم به‌هیچ‌وجه قادر به‌پیش بینی طول هر مرحله عمر محصول نیست و همچنین به هیچ شکلی قادر به‌پیش بینی حجم فروش با هیچ درصدی از دقت از نیست.

 

انتقاد دیگر به این مدل این است که این مدل به‌نوعی خود-شکوفا است: به این معنا که اگر یک بازاریاب در بررسی‌های خودش به این نتیجه برسد که محصولی در حال نزدیک شدن به مرحله افول خودش است و ازاین‌رو میزان فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی را برای آن کاهش دهد، به‌طورقطع محصول وارد مرحله افول خود می‌شود و این در حالی است که اگر با محصول به‌گونه‌ای برخورد می‌شد که گویی در مرحله بلوغ خود به سر می‌برد، این وضعیت برای آن رخ نمی‌داد و محصول همچنان قابل مدیریت باقی می‌ماند.

 

علاوه بر این، این حالت هم ممکن است که اگر به‌شدت به فعالیت‌های تبلیغاتی محصول در مرحله رشد آن ادامه داده شود، محصول همچنان برای مدتی طولانی به رشد و توسعه و گسترش دامنه سهم از بازار خود ادامه دهد. در این رابطه به چرخه عمر کامپیوترهای خانگی در طی دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ توجه کنید: که تولیدکننده موفق هرماه یک محصول بهتر و با ویژگی‌های جدیدی از کامپیوترهای خانگی را به بازار معرفی می‌کنند و بدین شکل عمر این دسته از محصولات را طولانی‌تر و طولانی‌تر کردند.

 

بازاریابان موفق به‌منظور تعیین و تصمیم‌گیری در این رابطه که یک محصول خاص در کدام مرحله از دوره عمر خودش قرار دارد و اینکه آیا آن مرحله قابل‌افزایش پیدا کردن هست یا خیر، نیاز به جمع‌آوری و تحلیل حجم بالایی از اطلاعات مختلف دارند؛ که به این منظور نیاز به درک و تحلیل این اطلاعات است.

 

مثال(۱):

تلویزیون‌های سه‌بعدی: شاید چند دهه از عمر فنّاوری سه‌بعدی نگذشته باشد، اما تنها پس از سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجه از طرف رسانه‌ها بود که استفاده از این فناوری در خانه‌ها ممکن شد که مثالی است از محصولی که در دوره معرفی خود قرار دارد.

پخش‌کننده‌های دیسک بلو رِی: باوجود فناوری‌های پیشرفته که بهترین تجربه دیداری را فراهم می‌آورند، تجهیزات بلو رِی، در حال حاضر با افزایش قابل‌توجهی در میزان فروش خود روبرو شده‌اند که مثالی است از مرحله رشد یک محصول.

پخش‌کننده‌های دی‌وی‌دی: چندین سال پیش به بازار معرفی شدند، تولیدکننده‌های دی‌وی‌دی و تجهیزات موردنیاز برای پخش آن‌ها، سهم بازار بسیار خوب و قابل‌توجهی را برای خود ایجاد کرده‌اند. بااین‌وجود، آن‌ها همچنان باید با چالش‌هایی از طرف دیگر محصولات و فناوری‌ها دست‌وپنجه نرم کنند که از خصوصیات بارز دوره بلوغ برای یک محصول است.

ضبط کننده‌های ویدئو: درحالی‌که هنوز تهیه و خرید دستگاه‌های پخش نوار ویدئو در فروشگاه‌های الکترونیک و لوازم ویدئویی ممکن است، این محصولی است که قطعاً در دوره افول خود قرارگرفته است چراکه تغییر کردن ذائقه مصرف‌کننده از این فنّاوری به یک فنّاوری دیگر بسیار آسان و البته ارزان است.

 

مثال(۲):

یک مثال دیگر در بخش لوازم الکترونیکی مصرفی نیز نشان از ظهور و رشد فناوری‌های جدید می‌دهد، چیزی که می‌تواند به‌عنوان آغازی برای پایان آن اقلامی باشد که برای مدت زیادی مورد مصرف مردم بوده است:

پروژکتورهای هولوگرافیک: این نوع از پروژکتورها که اخیراً به بازار معرفی‌شده‌اند به مصرف‌کننده اجازه می‌دهند تا به‌راحتی هر سطح مسطحی را به یک صفحه لمسی تبدیل کنند. با صرف هزینه‌های بسیار زیاد درزمینهٔ تحقیق و توسعه و قیمت‌های بسیار بالا که تنها برای تازه‌واردان به بازار قابل‌قبول است، این محصولات مثالی دیگر از اولین مرحله از چرخ عمر به‌حساب می‌آیند.

تبلت: امروزه تعداد بسیار زیاد و در حال افزایشی از انواع تبلت ها برای انتخاب مصرف‌کنندگان در بازار وجود دارد. این محصولات که در حال عبور از مرحله رشد در چرخه عمر خود هستند، رقبای بسیار زیادی را به وارد شدن به بازاری فرامی‌خوانند که همه پس از توسعه و معرفی محصول آی پد توسط شرکت اپل شکل‌گرفته است.

لپ‌تاپ: کامپیوترهای لپ‌تاپ چندین و چند سال است که به بازار مصرف‌کننده معرفی‌شده‌اند، اما بخش‌های بسیار پیشرفته با ویژگی‌های متنوع که هر یک برای بخش‌هایی از بازار جذابیت دارد، به این محصول کمک می‌کند تا در طی عبور از مرحله بلوغ همچنان در صدر بازار قرار داشته باشند.

دستگاه‌های تایپ: دستگاه‌های تایپ یا حتی واژه‌پردازهای الکترونیکی امروزه دیگر کاربرد بسیار اندک و محدودی دارند. ازآنجایی‌که مصرف‌کنندگان امروزی تقاضای بسیار بیشتری از تجهیزات خریداری‌شده خوددارند، دستگاه‌های تایپ محصولاتی هستند که در حال عبور از آخرین مرحله دوره عمر خود قرار دارند.

این مطالب در قالب دوره ای حرفه ای در مورد طراحی برنامه بازاریابی منتشر شده است که ما در www.ibazaryabi.com آن را اجرا می کنیم.


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

دیدگاهتان را بنویسید