نکات قابل توجه در یک همکاری و شراکت موفقیت‌آمیز در حوزه بازاریابی


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

آیا شما هم به دنبال یافتن روشی برای افزایش توانایی‌های خودتان در عرصه بازاریابی هستید؟ شراکت در بازاریابی راه و روشی قوی و اثربخش برای قرار گرفتن در معرض دید مشتریانی است که در غیر این صورت ممکن است به هیچ با آن‌ها در ارتباط نباشید. در این استراتژی باید روش‌هایی را پیدا کنید که از طریق آن‌ها نیروهای بازاریابی و فروش خود را همگام و همراه با نیروهای بازاریابی و فروش سازمان‌ها و بخش‌های دیگر قرار دهید و از هم‌افزایی ایجادشده به نفع خود بهره ببرید.

 

به نظر می‌رسد در حال حاضر در عرصه بازاریابی و فروش به دلیل محدود منابع علاقه‌مندان بسیاری برای خود دارد. در این رابطه باید به این موضوع توجه داشت که کسب‌وکارهای مختلف به‌راحتی می‌توانند شراکت و همکاری بسیار موفق و اثربخشی باهم داشته باشند، اما نکته مهم در این رابطه این است که شکل دادن به این همکاری نیازمند زمان و کار و تلاش زیادی است. چراکه شراکت اصولاً در هر زمینه و نه‌تنها حوزه بازاریابی در کوتاه‌مدت اثرات چندانی نداشته و خودش را به‌خوبی نشان نمی‌دهد.

 

اصلاً ببینیم شراکت در بازاریابی یعنی چه؟

شراکت در بازاریابی شامل دو یا چند شرکت، متخصص حرفه‌ای یا فروشنده می‌شود که دارای چشم‌اندازهای مشترک، نیازهای مشابه و در صورت امکان خدمات مکمل هم باشند. سپس این مجموعه‌ها باید نیروهای خود را برای امر بازاریابی و فروش باهم یکپارچه سازند که اغلب در داخل یک بخش مشخص و معین از بازار یا برای چشم‌اندازهای مشخصی انجام می‌پذیرد. البته باید توجه داشت که این موضوع به معنای از دست رفتن هویت اصلی هر یک از دو طرف نیست و هر یک به‌طور مجزا هم به فعالیت بازاریابی و فروش خود خارج از زمینه‌ها موردتوافق برای بازاریابی و فروش خود ادامه می‌دهند.

 

شراکت

 

فعالیت‌های بازاریابی موردبحث در اینجا عبارت‌اند از:

– تهیه محتوای بازاریابی به‌صورت مشترک

– برقراری تماس‌های مشترک بازاریابی

– ارجاع دادن مشتری

– در صورت امکان ترکیب کردن خدمات، استعدادها و منابع برای ایجاد مجموعه خدمات جدید

یک مثال از یک شراکت و همکاری درزمینهٔ بازاریابی و فروش می‌تواند شامل یک حسابدار، وکیل مدنی، برنامه‌ریز و مشاور مالی و نماینده بیمه باشد. با ترکیب کردن نیروها، هر یک از افراد بدون به خطر افتادن منابع، حداقل در سطح تئوری با یکدیگر همکاری و راهنمایی داشته باشند، بدون آنکه رقابت، حسادت یا تعارضی باهم داشته باشند و درعین‌حال در معرض دید مشتریان بیشتر قرار بگیرند و ارجاع بیشتری از طرف یکدیگر دریافت کنند.

 

به چه چیزی همکاری و مشارکت در عرصه بازاریابی گفته نمی‌شود

یک همکاری و مشارکت در بازاریابی در عمل یک‌راه حل ساده و سریع برای رفع مشکلات فروش نیست، همچنین راهی برای حذف انبوه مسائل و مشکلات موجود در عرصه بازاریابی و فروش هم نیست.

هرچند که موضوع شراکت اغلب فقط و فقط برای شرکت‌ها و مجموعه‌های بزرگ انجام‌شده و به‌صورت عمومی مطرح می‌شود، اما برای شرکت‌های کوچک‌تر هم ترکیب نیروها و منابع به‌منظور افزایش میزان دسترسی دو طرف به مشتریان بیشتر امکان‌پذیر است، به شکلی که در این نوع فعالیت این افراد فعالیت‌هایی را در کنار یکدیگر انجام می‌دهند که به‌صورت تنها انجام دادن آن‌ها برایشان امکان‌پذیر نبوده است. البته باید به این نکته هم توجه داشت که در امر شراکت در بازاریابی هر طرف که تصور کند می‌تواند بدون کمک کردن به دیگری منافع قابل‌توجهی برای خود کسب کند، خیلی زود خود را تنها می‌بیند.

 

در امر شراکت توجه به چند نکته ضروری است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنم:

۱- شریک شما در تعریف اعتبار و جایگاه شما کمک می‌کند

۲- در این همکاری دو طرف خواهان دریافت ارزش‌های واقعی از یکدیگر هستند

۳- تعهد به طرفین کلید اصلی است

 


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

پاسخی بگذارید