هلالم کنید!!! / وقتی ماه جای خورشید را می گیرد…


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

رسانه تبلیغات - مجری تبلیغات۰


بدون دیدگاه

هلالم کنید!!! / وقتی ماه جای خورشید را می گیرد…

دنیتای تبلیغات- محمد رضا هاشمیان – ماه رمضان یک فرصت است. فرصتی برای هویت بخشیدن به جسم و روح . زمانی برای تفکر و تعمق انسانی . موسمی برای دفع ناپاکی ها و  جذب خوبیها. رمضان یک موقعیت طلایی است . نه فقط برای انسانها بلکه برای برندهائی که در این فضای تلطیف شده از فرصت استفاده نموده تا  خود را به دل جان مخاطبان نزدیکتر کنند. جای خوشحالیست که هر سال شاهد حضور تعداد بیشتری از تبلیغات محیطی مناسبی ماه رمضان هستیم و به طور قطع این فضا به غنی تر شدن فضای معنوی شهر کمک شایانی می کند.

photo_2016-06-15_09-44-46

photo_2016-06-15_09-50-51

photo_2016-06-15_09-50-26

 

 

در ماه رمضان امسال نیز شاهد موج گسترده ای از تبلیغات محیطی با نمایش هلال ماه در سطح شهر تهران بودیم. نماد هلال به همراه ستاره  از دهه پنجاه و شصت میلادی به عنوان نماد اسلام تعبیر شد و از دهه هفتاد میلادی این نماد به گستردگی مورد استفاده گروه های اسلام گرا و ناسیونالیسم عرب قرار گرفت. از قبل تر نیز نماد هلال و ستاره بر پرچم امپراطوری عثمانی نقش بسته بود که سالیان متمادی پایگاه خلفای اسلامی محسوب میشد.  هم اکنون نیز این نماد بر پرچم بسیاری از کشورهای اسلامی همچون ترکیه ، الجزایر ، اذربائیجان ، پاکستان ، تونس ، مالزی و …نقش بسته است.

بی دلیل نیست که بسیاری از تبلیغات برندهای بزرگ جهانی در کشورهای اسلامی ، در حین مصادف شدن با ماه رمضان  تلاش می کنند تا در پردازش ایده های خلاقانه خود نقش هلال را برجسته نمایند.

 

photo_2016-06-15_09-43-07 photo_2016-06-15_09-45-50 photo_2016-06-15_09-47-42

هلال ماه در واقع نمادی از تحویل سال قمری و مهمترین نشان مسلمانان اهل تسنن است در صورتیکه نماد تشیع در ایران خورشید است و تحویل سال شمسی . در واقع خورشید از زمان صفویه ( درست در اوج کشمکش با امپراطوری عثمانی ) به سمبل شیعی و ایرانی تبدیل می گردد و به همراه شیر بر روی پرچم صفویان  به طور رسمی ظاهر میشود. از ان پس به بعد در تمامی اسناد تاریخی ایرانیان نماد خورشید به عنوان سمبل نبوت حضرت محمد مصطفی (ص ) و شیر به عنوان سمبل ولایت امیر المونین ( ع ) حضوری چشمگیر دارد . همچنین نماد شمسه ( یا همان خورشید)  که در بسیاری آثار به جای مانده هنر ایرانی اسلامی دیده می شود نماد الوهیت و نور وحدانیت محسوب می گردد.

حالا این پرسش مطرح است که این حجم نماد سازی تبلیغاتی در ماه رمضان آنهم با نشان هلال ماه آیا ارتباطی با فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی ما دارد یا خیر .  آیا این اتفاق از روی آگاهیست

یاتقلیدکورکورانه…
هر چه باشد نتیجه اش برای ما ایرانیها خوش آیند نیست!!!

حمدرضا هاشمیان


Print Friendly and PDF

برای دریافت آخرین مطالب، اخبار و تحلیل های دنیای تبلیغات پست الکترونیک خود را در کادر روبرو وارد نمایید و ایمیل ارسالی را تائید نمایید تا هیچ مطلبی را از دست ندهید!



کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

دیدگاهتان را بنویسید