پنجاه ایده بازاریابی برای خرده‌فروشان


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

صاحبان کسب ‌و کارهای کوچک چنان می‌توانند سرگرم حجم انبوه کارها و فعالیت‌های روزمره شوند که دیگر فرصتی برای فکر کردن به بازاریابی نداشته باشند. برخی از آنها حتی ممکن است تصور کنند که بازاریابی فعالیتی پرهزینه است و برخی دیگر آن را فعالیت وقت‌گیر در نظر بگیرند. اما سؤال اینجاست . . . که اگر در مورد فعالیت خودتان، اینکه که هستید و چه می‌فروشید، به دیگران چیزی نگویید، مشتریان چطور می‌توانند از حضور شما مطلع شوند؟

 

در این مطلب دوبخشی مجموع ۵۰ ایده بازاریابی مختلف برای استفاده در بخش خرده‌فروشی جمع‌آوری‌ شده اند، برخی از این ایده‌ها تا قدیمی است یا حتی ممکن است در برخی از بازارها قابل ‌استفاده نباشند که از بین آنها باید با بررسی شرایط و برخی فاکتورهای دیگر ایده مناسب شرایط خودتان را انتخاب کنید. هدف از این مطلب تنها جمع‌آوری مجموعه‌ای ایده‌های قابل‌ استفاده در بخش خرده‌فروشی می‌باشد:

 

۱- تقویمی برای مشتریان خود تهیه کنید و اطلاعات تماس و آدرس خود را بر روی آن درج کنید.

۲- خدمات و محصولات خود را در پشت کارت ویزیت خود چاپ کنید.

۳- همواره کارت ویزیت خود را به همراه داشته باشید و به راحتی در اختیار همه بگذارید و برای قرار دادن کارت خود در مکان عمومی از افراد مسئول در آن بخش‌ها اجازه بگیرید.

۴- به یک انجمن یا سازمان تجاری مرتبط با صنعت خود ملحق شوید.

۵- از لیستی برای جمع‌آوری اطلاعات تماس مشتریان در بخش ورودی فروشگاه خود استفاده کنید.

۶- بروشوری از خدمات و محصولات ارائه شده توسط فروشگاه یا مجموعه خود را تهیه کنید.

۷- بصورت ماهیانه در قالب یک کلینیک محصول به بررسی وضعیت محصول یا خدمت خود پرداخته و آنالیز SWOT را برای آن پیاده کنید.

۸- شعاری برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید و آن را بر روی تمامی سربرگ‌ها، نامه‌ها، فاکتورها، ایمیل‌ها و … چاپ کنید.

۹- وبسایتی برای نمایش محصولات، خدمات و موقعیت جغرافیایی خود تهیه کنید. برای این وبسایت از یک آدرس اینترنتی مناسب و به یاد ماندنی استفاده کنید.

۱۰- در محتوای تبلیغاتی و بازاریابی خود از نظرات مشتریان قبلی استفاده کرده و آنها به اطلاع همه مشتریان خودتان برسانید.

ideas

۱۱- از طریق نگارش مقاله و ارائه راهکارهای مختلف در رابطه با موضوعات مرتبط با صنعت خودتان، خود را به عنوان یک کارشناس به مخاطبان معرفی کنید.

۱۲- این مقالات و مطالب را به روزنامه‌ها و مجلات مختلف محلی ارائه دهید.

۱۳- سعی کنید در بازه‌های زمانی مختلف در طی سال پذیرای کارکنان خود و خانواده آنها باشید.

۱۴- برای تمامی کارکنان خود از تی‌شرت‌ها و لباس‌های رایگان همراه با لوگو فروشگاه خود بر روی آن استفاده کنید.

۱۵- اخبار باارزش و خواندنی در بازه‌های زمانی مختلف برای مخاطبین خود ارسال کنید.

۱۶- یک جایزه سالیانه به یک مناسبتی تعیین کنید و آن را بطور عمومی اعلام کنید.

۱۷- برنامه‌ای کوتاه بر اساس بودجه خود تهیه ‌کرده و برای پخش شدن آن در شبکه محلی منطقه خود اقدام کنید.

۱۸- یک خبرنامه تهیه کنید و محتوای خبری آن را نه تنها در مورد صنعت خودتان، بلکه در مورد مختلف قرار دهید و برای داوطلبین مختلف ارسال کنید.

۱۹- از یک سیستم پاسخگویی تلفنی برای از دست نرفتن تماس‌های انجام‌ گرفته با شما در ساعات خارج از کار در نظر بگیرید. در پیام آماده‌ شده برای این سیستم‌ها ضمن معرفی کوتاه خود ساعت فعالیت آدرس خود را هم اعلام کنید.

۲۰- به اتاق بازرگانی استان خودتان بپیوندید و در آنجا سعی در برقراری ارتباط با دیگر صاحبان کسب‌وکار داشته باشید.

۲۱- در برنامه‌های مختلفی که برگزار می‌کنید، دعوت از مسئولان و تأثیرگذاران در تصمیمات شهری را فراموش نکنید.

۲۲- از یک شماره تماس ساده و رند استفاده کنید.

۲۳- از تبلیغات در نشریات عمومی که بازار هدف شما از آنها استفاده می‌کنند غافل نشوید.

۲۴- اقلام و محصولاتی را به‌ صورت رایگان در اختیار مخاطبین قرار دهید که می‌تواند شامل انواع قلم، موس پد، لیوان همراه با نام و نشان شما بر روی آن باشد.

۲۵- برای تبلیغات خود از محیط‌های خلاقانه شهری استفاده کنید که ممکن است از دید دیگران دور بماند، نیکت های پارک، درختان و …




لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید